Iedere week bloggen. Het lijkt wel een heilig mantra, zo vaak hoor je ’t. En het is er niet eentje waar je vrolijk van wordt. Die blogplicht bedrukt. Geeft je het gevoel dat je creativiteit er juist minder van wordt in plaats van meer. Iedere week een origineel pareltje produceren, is niet niks. Ie-de-re week. Week in, week uit. Jaar in, jaar uit. Ik vóel je zweet!
Ik blog sinds 2008
Jarenlang 2x per week. Toen werd het 1x per week, wat ik net zo lang volgehouden heb. Nu zit ik ook alweer jarenlang op ongeveer 1x per maand (waarbij ik ‘de klad zit erin periode‘ even negeer). Ik vind al lang dat je niet iedere week hoeft te bloggen.
Want er is een chronisch gebrek aan aandacht. En wat we lezen, vergeten we onthutsend snel. Wie het geschreven heeft, is één van de eerste dingen die ons ontgaat. Nee, ik heb het niet over de Kitty Kilian’s van deze wereld.
Ik heb het over jou en mij. Wij ‘gewone’ bloggers die dolblij worden van duizend websitebezoekers per maand. En we doen dansjes als we dankzij onze zoekmachineoptimalisatie inspanningen steeds beter gevonden worden.
Yoehoeoe, bloggen wérkt!
Duh… Natuurlijk werkt het. Maar je schrijft niet alleen voor Google. Tenminste, dat mag ik toch hopen. Je schrijft vooral voor mensen. Je potentiële klanten. En omdat je het zelf leuk vindt om te doen. Dát plezier verdwijnt steeds meer.
Ik zie het overal om me heen. Zeker bij mensen die inmiddels al aardig wat blogs geschreven hebben. Er treedt metaalmoeheid op. Je systeem draait stroever. Nou zijn er zat goede argumenten te bedenken om te stoppen met bloggen…
Maar dat is het niet. Je wilt helemaal niet stoppen. Je voelt dat je er behoefte aan hebt. Dat het iets bijdraagt aan jouw business en ontwikkeling. Alleen… waar moet je deze week nou weer over schrijven?! Zonder te ver van ‘jouw onderwerp’ af te drijven hè.
Want een allegaartje blog is onduidelijk
Al zou dat het bloggen wel makkelijker maken. Een nieuwsgierig en schrijfgraag mens tikt zó artikel na artikel over van alles en nog wat. Maar dan hebben mensen niet in de gaten wat je nou precies doet. Waarvoor ze bij jou terechtkunnen.
Dus als je zakelijk blogt, moet je je toespitsen op jouw business. Natuurlijk kun je af en toe best zijpaden inslaan. Bij mij zijn dat bijvoorbeeld boekrecensies. Zolang het daarbij blijft, is het een leuke afwisseling. In ieder geval voor jezelf 😉
Maar (ja, alweer een maar), dat toespitsen gaat na verloop van tijd beklemmend aanvoelen. Ja, ik weet het, ieder onderwerp is vanuit -tig verschillende invalshoeken te bekijken. Waardoor je er -tig blogs over zou kunnen schrijven. Alleen… blijft het dan leuk?
Op deze site heb ik al 3x over gratis geschreven
2x over verkopen. 9x over veranderen. De WOW-serie bestaat uit 3 afleveringen. Online marketing zit bijna overal in verweven. Wat betreft bloggen over bloggen? Hou je vast:
- Bloggen? Bezint eer gij begint
- Jouw blogs zijn veel te lang!
- Als dit m’n allerlaatste blog zou zijn…
- Bloggen als je dyslectisch bent? Dat kan toch niet?!
- Er is (g)een chronisch gebrek aan aandacht
- Wel of niet bloggen?
- Een hekel aan tekstschrijven? Deze schrijfoefeningen maken het leuker!
- Wanneer schrijf je de beste blogs?
- Wanneer kun je beter stoppen met bloggen?
- Waarom ik stop met bloggen
- Worden blogs nog gelezen? En wat is een ‘goed’ geschreven blog?
- Waarom bloggen nooit meer wordt wat het was
- Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee
En nu alweer… Ik weet dus waar ik over praat als het over gevarieerde herhaling gaat. Vind ik het nou nog steeds leuk, al dat bloggen? Ja, en dan vooral voor klanten. MKB’ers en zzp’ers in allerlei sectoren, met een focus op B2B. Lekker afwisselend en dat vind ik heerlijk.
Maar moet je nou iedere week bloggen of niet?!
Daar zijn de meningen over verdeeld. Voor de één is de wekelijkse bloggewoonte een rotsvaste pilaar waar never nooit aan getornd mag worden – zelfs als ’t begint te vervelen. De ander heeft een tweewekelijks ritme. De volgende doet het maandelijks of ongeregeld en op gevoel.
Wat voor jou het beste is, hangt niet alleen af van waar jij je goed bij voelt. Het ligt er ook aan hoe je website er momenteel bij staat.
Less is more als je 10 ijzersterke, goed geoptimaliseerde blogs vergelijkt met 40 mwah blogs die ternauwernood de ‘vereiste’ grens van 300 woorden aantikken. Ongeacht of je net begint met je bedrijf en een nieuwe website hebt of al langer bezig bent.
Sowieso heb je een website met ‘body’ nodig als je beter geïndexeerd wilt worden door Google en daar lenen blogs zich goed voor. Het mag zo zijn dat we in het meest innovatieve tijdperk ooit leven en dat beelden meer zeggen dan 1.000 woorden, zoekmachines hebben nog altijd oude, vertrouwde tekst nodig om te begrijpen waar jij verstand van hebt, zodat ze jouw website in de ‘juiste’ hokjes kunnen zetten. Eigenlijk zijn het net mensen 😉
Verder is het vaak zo dat je al schrijvende steeds beter wordt. Na 26 wekelijkse blogs kun je teruggaan naar de eerste om ‘m beter te maken, omdat jij inmiddels beter blogt. Hetzelfde doe je met de tweede, derde enzovoorts. Zo tik je vanzelf het jaar vol.
Hoe meer blogs, hoe meer kans op pareltjes die jarenlang rotsvast bovenaan de zoekresultaten prijken met zoekopdrachten waarop jij graag gevonden wilt worden. Op deze website staan er 150+ en ja, daar zit best wel wat goed scorend spul tussen 😀
En verder? Vind bloggen vooral LEUK
Heb er lol in. Geniet ervan. Doe eens gek. Durf bloedserieus te zijn. Whatever. Er geen plezier (meer) aan beleven, is de dood in de blogpot. Dus als het niet om een tijdelijke dip gaat en een nieuwe blog schrijven blijft iedere keer als een energieslurpende knokpartij voelen: STOP!
Neem een blogbreak. Schrijf minder. Korter. Bewijs dat ‘de experts’ de blogplank volledig misslaan. Dat jij met één loeigoed stuk per maand of kwartaal aardig wat bezoekers aantrekt, waarvan een paar zowaar klanten worden. De blog die jij dáárover schrijft, wordt een succes. Gegarandeerd.
.
Deze november 2015 blog heb ik deels herschreven en opnieuw gepubliceerd op 24 november 2022..
.
Geef een reactie