In 2019 had ik een nieuwe rubriek in m’n nieuwsbrief. Iedere maand stelde ik 3 dezelfde vragen aan steeds een andere zzp’er of ondernemer. In deze laatste blog van 2019 heb ik ze allemaal bij elkaar gezet. Doe je voordeel met al hun tips!
- kinderjeugdtherapeut Lia van Kooten
- (management)coach Belia van der Laan
- marketing- en salesspecialist Jacques Bakx
- creative consultant Lena Shafir
- fotograaf en videograaf Rutger Lamers
- online podiumbouwer Maaike van Kempen
- WordPress specialist Petra Blankwaard
- spreekcoach Jacqueline Hulleman
- mede-oprichter 3pm Roel Lenoir
- creatieve duizendpoot Cora Verhagen
- videovakvrouw Elisabeth Griffioen
Als je ook mijn antwoorden wil lezen: 3 ondernemersvragen beantwoord.
3 vragen voor kinderjeugdtherapeut Lia van Kooten
Eerst even wat achtergrond…
Lia beet het spits af. In 2018 hebben we samengewerkt om de vindbaarheid van haar website te verbeteren.
1. Wat voor type ondernemer ben jij?
“Ik ben een no-nonsense pragmaticus met (com)passie (voor kinderen).
Ik voel me geraakt door kinderen met een hulpvraag en vind het een uitdaging om samen met kind of ouders te ontdekken wat wél mogelijk is, aan welke touwtjes intern of extern getrokken moet worden. Dat houdt mijn vlammetje brandend en helpt me om de zakelijke kant van mijn praktijk in de juiste richting te bewegen.
Ook voor mezelf zoek ik, als het zakelijk even lastig gaat, naar mijn verborgen mogelijkheden of externe hulp die nodig is om mijn praktijk zo prettig mogelijk draaiende te houden.”
2. Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen van een klant?
“Als mensen zeggen dat ze zich bij mij op hun gemak voelen en dat alle (kleine) veranderingen die voortgevloeid zijn uit onze gesprekken, ervoor gezorgd hebben dat er binnen het gezin meer plezier en vertrouwen is.”
3. Als je maar één opvoedingstip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?
“Houd eens een paar minuten echt je mond als je met je kind praat en wacht geduldig tot hij zelf heeft nagedacht en vervolgens iets zegt.
Houd dan nog steeds je mond, luister goed en aandachtig en laat je verrassen. Niet makkelijk maar wel de moeite waard.”
3 vragen voor (management)coach Belia van der Laan
Eerst even wat achtergrond…
Belia zocht hulp bij het maken van een nieuwe website met goede teksten en wilde ook meteen vanaf het begin de SEO goed op orde hebben. In maart 2018 zijn we van start gegaan met een brainstormsessie. Daarna hebben we 3 maanden intensief samengewerkt. 12 juni 2018 ging haar spiksplinternieuwe website online en binnen 4 maanden kreeg ze de eerste leads binnen.
1. Wat voor type ondernemer ben jij?
“Een pragmaticus bij wie passie voor het vak en betrokkenheid bij klanten op één staan. Ik werk graag hard en ben altijd gericht op de ontwikkeling van m’n klanten en mezelf. Een mens is nooit uitgeleerd en ik dus ook niet. Zo heb ik kortgeleden bijvoorbeeld een intensieve e-coaching opleiding gevolgd en weer veel bijgeleerd, heerlijk!”
2. Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen van een klant?
“Waar ik blij van word, is van klanten horen dat ze in de praktijk écht wat aan mijn coaching gehad hebben. Ik ben erg pragmatisch ingesteld. Natuurlijk gebruik ik modellen en theorieën, maar alleen als ze relevant zijn voor de eigen situatie van een klant, dat is altijd het uitgangspunt.
Ik merk dat juist die praktische insteek één van de belangrijkste redenen is waarom professionals en leidinggevenden mij inhuren. De vragen waarop ik coach gaan altijd over hoe ze handiger met zichzelf kunnen omgaan en/of met andere mensen.
Mijn coaching moet dus in hun werkzame leven zichtbaar worden. Anders was het coachingstraject misschien wel leuk of interessant, maar niet nuttig en daar gaat het mij juist om. Dus dan snap je wel waarom ik zo blij word als klanten aangeven dat ze er écht wat aan gehad hebben.”
3. Als je maar één ontwikkelingstip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?
“Neem tijd voor jezelf. Ik zie zoveel mensen té hard werken. Er is altijd nog zoveel wat gedaan moet worden. Het werk is toch nooit af, hoe lang je ook maar door-door-door gaat.
Structureel tijd maken voor bezinning en je eigen ontwikkeling levert zoveel op. Zet het gewoon NU alvast in je agenda voor de rest van het jaar. Dan word je er in ieder geval steeds aan herinnerd en heb je meer kans dat je het ook echt gaat doen.”
3 vragen voor marketing- en salesspecialist Jacques Bakx
Eerst even wat achtergrond…
Sinds een paar jaar is LeadBuilders van Jacques Bakx een vaste Soncere partner, voornamelijk op het gebied van Search Engine Advertising (Google Ads).
Door mijn SEO- en hun SEA-verstand te combineren, behalen we voor zowel MKB’ers als zzp’ers mooie leadgeneratie resultaten.
1. Wat voor type ondernemer ben jij?
“Volgens meerdere assessments en denkvoorkeur testen die ik heb mogen ondergaan, ben ik een innoverende, creatieve, intermenselijke maar toch ook analytisch ingestelde ondernemer.
Helaas scoor ik slecht op het planmatige, organisatorische gedeelte. Deze tekst bij Sonja krijgen was dan ook een last minute klus. 😉
Ik geef veel vrijheid en ruimte aan collega’s, maar heb wel de neiging om het vanaf de zijlijn te blijven volgen. Helemaal loslaten is een uitdaging voor me.
Mijn interesse en ervaring liggen in de vakgebieden marketing, sales en contactcenters. Eigenlijk alles rondom klantcontact, zowel online als offline.
Ik ben een creatieve ondernemer die altijd geïnteresseerd is in nieuwe (technologische) ontwikkelingen. Waar ik klanten vervolgens mee uitdaag of lastig val, afhankelijk van hoe je het bekijkt. 😉 “
2. Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen van een klant?
“Gelukkig krijgen we af en toe een compliment. 🙂 In de top 3 staat eentje van een klant die aangaf dat zij in de periode dat alle concurrenten het minder deden, ze samen met ons toch flink doorgroeiden. Dat is natuurlijk niet alleen aan ons te danken. Volgens mij gaat het om de kwaliteit van de samenwerking met je klanten. Het is een wisselwerking.
De essentie van onze dienstverlening is simpel. We zorgen ervoor dat je online gevonden wordt door interessante bezoekers en bewerken je ‘most wanted list’ actief, is het niet linksom dan wel rechtsom. De focus ligt op het eindresultaat en het succes van onze klanten. Daar doen we het voor.”
3. Als je maar één verkooptip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?
“Ga in alles wat je bedenkt en doet echt op de stoel van je klant zitten. Wat zijn de wensen, uitdagingen, problemen van jouw klanten en stem daar je marketing en sales op af. Praat met klanten en vraag het ze. Te vaak denken we vanuit onze eigen diensten en doelen. Dan ben je wat mij betreft aan het dromen.
Klantbehoud staat op nummer 1, maar zorg ervoor dat je altijd aan je salesfunnel werkt. Mijn ervaring is dat er altijd momenten komen waarop het minder gaat. Je kunt beter klanten afwijzen of doorverwijzen dan er een tekort aan hebben.”
3 vragen voor Creative Consultant Lena Shafir
Eerst even wat achtergrond…
In de zomer van 2018 spraken Lena en ik elkaar voor het eerst. Ze was op zoek naar iemand met SEO-verstand, die ook kon meedenken op het gebied van dienstontwikkeling.
Inmiddels weet ik dankzij Lena meer over Design Thinking en heb ik er veel over gelezen. Het is interessant!
Vraag je je nu misschien af wat Design Thinking is en wat je eraan hebt? Dan is Lena’s Design Thinking introductie workshop een aanrader. Je gaat op een Design Thinking manier aan de slag met een vraagstuk of struikelblok uit jouw dagelijkse praktijk. Zo ervaar je dus heel concreet wat je eraan hebt.
1. Wat voor type ondernemer ben jij?
“Ik ben een ontplooier. Ondernemend, creatief en innovatief en op zoek naar plezier in het werk. Ik wil verder komen en dingen doen die betekenisvol zijn.
Mijn blik is op de toekomst gericht. Ik ga graag met m’n tijd en de markt mee en ben op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
Verder ben ik echt een mensen-mens. Succes is wat mij betreft altijd het resultaat van een gezamenlijke inspanning.”
2. Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen van een klant?
“Dat een klant trots is op de resultaten van onze samenwerking. Een citaat van een klant:”
“Je inspireerde me altijd weer, ook al ging je sneller dan ik […] en bleef mooie steentjes bijdragen aan een beter niveau. Fijn dat we enkele zaken samen hebben mogen doen. Dank daarvoor. Ook voor je vriendschap.”
3. Als je maar één creativiteitstip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?
“Elke dag bewust een momentje pakken om doelloos te observeren, te dwalen met je ogen, waar je ook bent. Het is gratis en beloning gegarandeerd, zoals bijvoorbeeld nieuwe inspiratie, meer ruimte in je hoofd of een nieuw inzicht.”
3 vragen voor fotograaf en videograaf Rutger Lamers
Eerst even wat achtergrond…
Rutger en ik kennen elkaar al een tijdje omdat ik in 2017 en 2018 zijn partner heb geholpen met haar website en webshop (teksten, SEO en voldoen aan de AVG). Nu wilde Rutger een nieuwe website en daarvoor direct vanaf het begin goede, geoptimaliseerde teksten. Daar heb ik hem mee geholpen.
1. Wat voor type ondernemer ben jij?
“Ik ben het type expert en nogal perfectionistisch aangelegd. Discipline en gedrevenheid vind ik belangrijk en ik werk graag zelfstandig.
Delegeren vind ik moeilijk, wat lastig kan zijn als je wilt groeien met je bedrijf. Gelukkig ben ik meer dan tevreden met hoe groot m’n bedrijf nu is. 🙂 “
2. Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen van een klant?
“Wat klanten vaak zeggen, is dat ik goed kan meedenken, oog voor detail heb, flexibel ben en een goede partner waar je altijd op kunt rekenen.”
3. Als je maar één fotografie- of videotip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?
“Veel mensen maken tegenwoordig foto’s en video’s met hun smartphone, maar bij het maken daarvan houden ze hun mobieltje vaak verticaal. Voor betere beelden kun je ‘m beter horizontaal houden.
Alles wat we op het computerscherm en op de tv zien, is horizontaal beeld. Onze ogen staan naast elkaar om een horizontaal beeld te geven. Houd je mobiel dus ook horizontaal bij het maken van beelden.”
3 vragen voor online podiumbouwer Maaike van Kempen
Eerst even wat achtergrond…
Maaike en ik hebben elkaar leren kennen via Twitter. Via dat kanaal hebben we aardig wat afgekletst. 😉 Ook offline ging ons dat prima af, tijdens een paar ondernemersbijeenkomsten.
Dit jaar heb ik een steentje kunnen bijdragen aan haar mooie business, want ze wilde zelf meer met SEO doen en had daarom een SEO spreekuur ingepland.
Maaike helpt creatieve en sociale ondernemers die hun website, webshop en/of nieuwsbrief zelf willen beheren.
[UPDATE: Maaike heeft m.i.v. 1 januari 2021 haar bedrijf aan iemand anders overgedragen]
1. Wat voor type ondernemer ben jij?
“Ik heb lang gedacht dat ik geen ondernemer ben, omdat ik niet bereid ben om 24/7 te werken of direct opspring bij een kans om geld te verdienen. Ik dacht ooit dat je op verjaardagen visitekaartjes moest uitdelen en over je werk praten.
Het is een beetje het stereotype beeld van wat je moet doen om een ‘succesvolle’ ondernemer te zijn. Maar wat is ‘succes’? Dat verschilt natuurlijk per persoon. Er is geen one size fits all. Ja, er is wel one size… die van jou! Run je bedrijf vooral op een manier die bij jou past. Zo trek je ook klanten aan die bij jou passen.
Ik zie de talenten van mijn klanten die ze zelf soms voor lief nemen. Door hen een podium voor die talenten te geven, help ik niet alleen hen, maar ook de wereld ’n beetje mooier te maken. Want ik kan het niet aanzien als talent ondersneeuwt.
Dat ik ondernemers mag helpen de vertaalslag te maken van wat ze offline doen naar een online podium geeft me zoveel voldoening. Ik vind het heerlijk ze aan te moedigen hun podium te pakken. Op hun eigen manier en in hun eigen tempo.”
2. Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen van een klant?
“Dat klanten zeggen dat ze mijn persoonlijke aanpak waarderen en mijn manier van communiceren, is fijn. Maar een groter compliment dan een klant in actie zien met wat we samen bedacht en ingericht hebben, is er niet.
Als ze haar bedrijf uitbouwt en gebruikmaakt van de tools die we samen hebben uitgekozen en ingericht… Als ik hoor dat er daardoor meer en meer klanten hun weg naar haar weten te vinden… Dát is het grootste compliment!”
3. Als je maar één websitetip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?
“De belangrijkste tip voor je online bedrijf? Experimenteer!
Leg je lat laag, maak het niet te ingewikkeld en begin met experimenteren. Ook als het volgens jou nog niet goed genoeg is. Want één ding weet je zeker: het zal toch nooit helemaal perfect zijn. Dus daar kun je maar beter niet op wachten.
Ondernemen is ‘growing up in public’. Door te dóen leer je waar je naartoe wilt of moet. Dat geldt ook voor je online bedrijf.
Grondig nadenken over webshops, online trainingen of Facebook-campagnes kan ook belangrijk zijn. Maar kom vooral al experimenterend in beweging. zodat je in de praktijk merkt hoe je papieren plannen uitpakken. Want dan pas merk je of het aanslaat, wat jij hebt bedacht. En of het bij jou past.
Blijf aan de knoppen draaien en nieuwe uitdagingen aangaan. Zo blijft het succes van je online bedrijf steeds op je agenda staan, blijf je er aandacht aan besteden. En dat is dé manier om te blijven groeien en bloeien.”
3 vragen voor WordPress specialist Petra Blankwaard
Eerst even wat achtergrond…
Petra en ik hebben elkaar in 2011 leren kennen via Twitter en ik heb het plezier gehad haar ook eens offline te treffen.
Toen ik begin 2014 een eigen WordPress website wilde, in plaats van gebruik te maken van andermans platform, heb ik er geen seconde over na hoeven te denken bij wie ik de domeinregistraties en hosting wilde onderbrengen.
Ik maak niet alleen gebruik van de dienstverlening van Petra’s bedrijf Just Host. Als er iets aangepast moet worden op mijn website wat ik zelf niet kan of durf, dan klop ik bij haar andere bedrijf aan, Indigo Webstudio.
Daarnaast beveel ik Petra en haar teams graag aan waar dat nodig is, bijvoorbeeld omdat iemand ontevreden is over de huidige leverancier of omdat ze op dat moment niemand (meer) hebben. Daardoor zijn er een paar klanten van mij nu ook tevreden klanten van Petra.
1. Wat voor type ondernemer ben jij?
“De manier waarop ik als ondernemer ben ligt dicht aan tegen mijn persoonlijkheid. Ik hou van puur, ben gedreven en loyaal, doe graag een stap meer dan er van me wordt verwacht en geef niet makkelijk op. Als kind was ik al onvermoeibaar en dat is gebleven.
Naast het feit dat ik een harde werker ben, blijf ik graag op de hoogte van het laatste nieuws, zowel op mijn vakgebied als persoonlijke interesses. Verder ontgaat me weinig van wat er om me heen gebeurt en zie ik het als een sport om problemen snel en vakkundig op te lossen. Dat zorgt voor een hectisch bestaan en vergt een goede planning en samenwerking, zowel binnen mijn eigen team als daarbuiten. En ja, ik word ook wel eens moe van mezelf. 🙂
Ik ben allergisch voor mooie, loze praatjes, arrogantie en mensen die zichzelf poepgoed vinden. Dat maakt wel dat ik weliswaar zelf goed weet waar mijn kwaliteiten liggen, maar daar publiek weinig over zeg, wat zakelijk gezien minder handig is. Ik heb dan altijd nog liever dat een ander het zegt, dan vermijd je ook het ‘wij van WC-eend’ effect.
Een ander aandachtspunt is een sterk rechtvaardigheidsgevoel, wat maakt dat ik geneigd ben een klant tegemoet te komen wanneer een voorganger het volledig verprutst heeft door beloftes niet waar te maken en zich qua kennis en kunde mooier voor te doen dan hij of zij is. Vaak wordt het een klant pas echt duidelijk hoe belabberd het opgeleverde werk is als een prof ernaar gekeken heeft. In het land der blinden…
Daar is trouwens niet alleen de klant de dupe van. Het gaat ook ten koste van het imago van onze branche. In het landschap van webbouwers en hostingbedrijven ben ik een vreemde eend in de bijt:
Ik werk zoals het mij(n klanten) goeddunkt, ondervind en kies zelf wat het beste werkt en het boeit me niet wat collega’s daarvan vinden of ‘hoe het hoort’. Ik ben niet bang om risico’s te nemen, maar verlies het welzijn van mijn team daarbij niet uit het oog.”
2. Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen van een klant?
Petra peinst even. “Ik kan me geen compliment herinneren dat eruit springt. Complimenten die worden geuit herhalen zich vaak: goed inlevingsvermogen, duidelijke communicatie in heldere taal (zonder jargon), meedenken en veel gevalletjes van “wat fijn dat het probleem zo snel opgelost kon worden”.
Dat laatste vooral na het oplossen van een hack. Hacks geven veel stress omdat mensen niet goed kunnen inschatten hoe ernstig het is en of de website nog wel gered kan worden.”
3. Als je maar één websitetip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?
“Dan haak ik aan bij het laatste punt van m’n antwoord op de vorige vraag: laat je website niet hacken. De manier waarop ik dit verwoord geeft de indruk dat je dat zelf in de hand hebt en dat is ook zo: nagenoeg alle websites die ik heb onthackt kampten met achterstallig onderhoud. Verwaarlozing.
Achteraf wordt nogal eens gevraagd: “Waarom hacken ze mijn site en niet een grotere of één met meer naam?” Omdat de grotere websites onderhoud en beveiliging op orde hebben. Geef het uit handen of vraag advies aan een prof over hoe je onderhoud en beveiliging het beste kunt aanpakken en wat het behelst, naast het draaien van updates.”
3 vragen voor spreekcoach Jacqueline Hulleman
Eerst even wat achtergrond…
In mei 2019 kwam Jacqueline op mijn pad omdat ze een SEO spreekuur ingepland had. Wat me direct aansprak, is dat ze niet alleen mensen helpt die voor een groep willen of moeten spreken, maar ook zelfstandig ondernemers die het bijvoorbeeld lastig vinden om verkoopgesprekken te voeren.
1. Wat voor type ondernemer ben jij?
“Toen ik in 1999 vol enthousiasme de deuren opende van mijn les- & coach-praktijk Alexandertechniek voelde ik me allesbehalve een ondernemer. Dat associeerde ik toen nog met mannen in snelle pakken die je op listige wijze van alles weten aan te smeren. En daar werd ik niet echt blij van…
Het enige wat ik wilde, was dat wat ik geleerd had tijdens mijn opleiding Alexandertechniek met zoveel mogelijk mensen delen. Maar ik had er eerlijk gezegd geen idee van wat daar allemaal bij zou komen kijken.
Jazeker, mijn klanten waren blij en heel tevreden, maar dat wilde niet zeggen dat mijn praktijk zich echt goed vulde. ‘Mond tot mondreclame’ bleek daarvoor toch echt niet genoeg te zijn.
Na een paar jaar hoopvol afwachten en foldertjes verspreiden, begreep ik dat er meer nodig was. Ik zou ook ‘ondernemer’ moeten worden.
Ik besloot het serieus aan te pakken en schreef mij in voor een intensieve training. Al snel bleek die veel interessanter te zijn dan ik had gedacht. Er ging een wereld voor me open. Heel boeiend om uit te vissen hoe je dat wat je te delen hebt zichtbaar én verkoopbaar maakt.
Gaandeweg vind ik meer en meer mijn eigen weg als ondernemer. Hoe meer ik het doe op een manier die goed voelt en helemaal klopt met wie ik ben en waar ik voor sta, hoe beter het allemaal loopt.
Nu onderneem ik met hart en ziel en ik zou echt niet anders meer willen!”
2. Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen van een klant?
“‘Jacqueline, ik durf het! Ik doe het! En ik geniet er ook nog eens van! Ik wist niet dat ik het in mij had, maar JIJ wist het wel!’
Veel vrouwen die bij me komen voor spreekcoaching zien helemaal niet wat zij als spreker in huis hebben. Zij zien alleen hun angst en hun onzekerheid. Hoe mooi is het dan hen te helpen hun plek in het spotlicht in te nemen?”
3. Als je maar één spreektip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?
“Spreken voor groepen bestaat eigenlijk niet. Of je nu voor een zaal met 1000 mensen staat of met slechts 1 persoon in gesprek bent, het gaat altijd om geven en nemen, zenden en ontvangen. Als je je daarvan bewust bent, kan er echte magie ontstaan.”
3 vragen voor Roel Lenoir, mede-oprichter van 3pm
Eerst even wat achtergrond…
Ook Roel heb ik vele jaren geleden ontmoet via Twitter. Later, in 2017, heb ik zoekwoorden onderzoek voor 3pm gedaan en in 2018 heb ik met een SEO-blik naar hun nieuwe website gekeken en advies gegeven.
Roel is een fietsfanaat en mede-oprichter van 3pm. Samen met 3 collega’s helpt hij bedrijven om het woon-werkverkeer en zakelijk verkeer te verduurzamen. Daarbij speelt fietsen een belangrijke rol.
1. Wat voor type ondernemer ben jij?
“3pm heeft drie eigenaren, Paul Hoffschult, Tobias van den Briel en ik. We vullen elkaar aan op persoonlijk gebied en vakinhoudelijk, maar ook op het gebied van ondernemerschap.
Volgens het Businesslocus testje van Motivaction is Tobias de ‘jager’. Een ondernemer pur sang die altijd in mogelijkheden denkt. Paul is de ‘ontplooier’. Ondernemend, creatief en innovatief. Ik ben de ‘expert’. Een gedisciplineerde en gedreven perfectionist. Hier herkennen we onszelf wel in. 🙂 “
2. Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen van een klant?
“Ik vind het altijd mooi als ik klanten mee kan krijgen in mijn enthousiasme over fietsen naar het werk. “Ik kan aan je zien dat je er echt in gelooft,” zei een klant laatst. Dat vind ik leuk om te horen.
Het mooiste vind ik echter als ik na een jaar terugkom bij een klant en er echt iets veranderd is. De fietsenstalling is uitgebreid, ze delen auto’s, er wordt meer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer… Dat vind ik mooie stappen.”
3. Als je maar één mobiliteitstip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?
“Geef als werkgever net zoveel aandacht aan de fiets als aan de auto en het openbaar vervoer.
Zowel werkgevers als medewerkers hebben zoveel baat bij naar het werk fietsen, zeker als ze verder niet zo lichamelijk actief zijn. Mensen worden fitter en voelen zich beter. Daar heb je ook op het werk plezier van.
De investering in een fietsenstalling, een verkleedruimte en een kapstok voor regenjassen en -pakken verdient zich dan ook altijd terug. Niet iets wat je van een parkeerplaats voor een auto kunt zeggen…”
3 vragen voor creatieve duizendpoot Cora Verhagen
Eerst even wat achtergrond…
Cora heb ik leren kennen via Social Media. In 2018 hebben we elkaar ‘in het echt’ ontmoet tijdens een kleinschalige ondernemersbijeenkomst (we waren in totaal met z’n vieren). Alle ruimte dus om een paar uur lang over onze toko’s en het ondernemerschap te praten. Offline werd bevestigd wat online al overduidelijk was: Cora is een creatieve duizendpoot.
1. Wat voor type ondernemer ben jij?
“Ik ben een ontplooier, iemand die het leuk vindt om verschillende vakgebieden te onderzoeken en daardoor nieuwe visies en diensten te ontwikkelen.
Van nature ben ik autodidactisch. Als er iets interessants op m’n pad komt duik ik er helemaal in en maak ik me snel nieuwe vaardigheden eigen. De dingen die ik leer geef ik vervolgens graag door aan anderen.
Design zie ik als middel, het is geen doel op zich. Dit maakt ook dat ik me als ondernemer niet teveel vastpin op één dienst. De wereld verandert continu en dat opent zoveel mooie, nieuwe wegen om mezelf te blijven ontwikkelen.
Omdat ik ‘practice’ wat ik ‘preach’ zit ik dus nooit stil en is het voor de buitenwereld weleens lastig om te pijlen waar ik nu weer mee bezig ben.
Er zit echter wel een belangrijke rode draad in mijn werk en dat is dat ik me met alle liefde hard maak voor het maken van concepten en uitingen waardoor mensen zich gezien voelen.
Of dat nou is door het ontwerpen van huisstijlen, websites, de aankleding van kantoren of door het maken van beeldende kunst. Ik wil mensen prikkelen om na te denken over wie ze zijn en hoe ze daar vorm aan geven.
Het geeft me veel plezier om de vraag achter de vraag te ontrafelen. Achter een ontwerpopdracht ligt namelijk altijd een diepere wens verscholen.”
2. Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen van een klant?
“Onlangs was de opening van mijn eerste expositie. Een klant van mij kwam langs en ik bedankte haar voor haar komst, waarop ze zei ‘Ik moet jóu bedanken, je werk is zo inspirerend!'”
3. Als je maar één designtip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?
“De enorme hoeveelheid beelden waar we dagelijks mee in aanraking komen is enorm. Ons brein wordt er daardoor steeds beter in om in een split second te bepalen waar we wel en geen aandacht aan geven. Onderschat daarom nooit het belang van investeren in design, ook al is het soms lastig om met cijfers hard te maken wat het oplevert.”
3 vragen voor de Videovakvrouw Elisabeth Griffioen
Eerst even wat achtergrond…
Er wordt een rode draad zichtbaar 😉 want ook Elisabeth ben ik vele jaren geleden via Twitter tegen het digitale lijf gelopen. In het voorjaar van 2019 nam ze contact met me op omdat ze meer met SEO wilde doen, zowel voor haar website als video’s. Na een paar uur praktisch advies en concrete tips is ze er zelf succesvol mee aan de slag gaan.
Wil je (beter) zakelijk vloggen? Elisabeth leert je op een laagdrempelige manier hoe je dat kunt doen (en volhouden) op een manier die bij jou past.
1. Wat voor type ondernemer ben jij?
“Ik vind mezelf wat Motivaction een ‘expert’ noemt: een gedisciplineerde en gedreven perfectionist. Maar als ik het Business Locus testje van Motivaction doe, dan komt daar ‘jager’ uit: een ondernemer pur sang die altijd in mogelijkheden denkt.
Ik kom niet uit een ondernemersgezin. Sterker nog, ondernemers werden bij ons thuis als oppervlakkige mensen gezien, met grote auto’s en lelijke pakken. En in mijn familie is er geen enkele andere vrouw die kostwinner en ondernemer is.
Het was voor mij dan ook geen logische keuze om ondernemer te worden. De uitslag van dat testje verbaasde me dus. Maar ook weer niet, want ik geniet er enorm van om initiatieven te nemen en mijn eigen ideeën uit te voeren.
Ik doe wat ik zelf het beste vind en help mensen met goede, persoonlijke (video)marketing waardoor ze de klanten krijgen die het beste bij ze passen.”
2. Wat is het mooiste compliment dat je hebt gekregen van een klant?
“Dat klanten zeggen dat ze dankzij m’n diensten en coaching veel verder gekomen zijn dan ze zelf voor mogelijk hadden gehouden. En dat ze aangeven niet alleen meer klanten te krijgen, maar er ook veel meer plezier in hebben om aan (video)marketing te doen. Dat ze er ook echt iets van zichzelf in kwijt kunnen.”
3. Als je maar één beeldtip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?
“Ik wil graag iedereen die iets doet met bewegend beeld, video dus, met klem adviseren om het ook daadwerkelijk bewegend te maken. Praat dus niet stilstaand voor een blinde muur, maar zorg dat je zelf beweegt of ergens bent waar iets te zien is.
Mensen willen graag iets nieuws zien, iets meemaken. Dat geef je ze door ze een stukje met je mee te laten lopen of iets te laten zien dat ze anders niet zien. Een kijkje in je leven, op een andere locatie zijn… Groots en meeslepend is niet nodig, maar meer dan een blinde muur wel.”
Geef een reactie