Een poosje terug zat ik te luisteren naar Tina Roth Eisenberg. In de loop der jaren heeft ze vijf leefregels samengesteld en de nummer één is: Embrace your superpower. Dankzij haar zoontje. Want die kwam een keer aanrennen terwijl hij met een pop zwaaide en vroeg: “Mama, mama, wie is dit?” Mama ging op onderzoek uit en ontdekte -tig superhelden en hun speciale krachten. Ineens vroeg ze zich af: “Wat is eigenlijk mijn superkracht?”
Oftewel: Wat is jouw allerbeste eigenschap?
“Mensen enthousiast maken en houden,” is Tina’s antwoord. Als ondernemer zet ze die eigenschap met plezier in. Natuurlijk deed ze dat al van nature. Maar door zich er bewust van te zijn – die allerbeste eigenschap te omarmen, zoals zij dat zegt – kun je er veel meer mee.
Het leek mij een mooi onderwerp voor de ondernemers #kommaarop. Wat is jouw allerbeste eigenschap? Weet jij het? Kun je er direct antwoord op geven? Of weet je het na een tijdje nadenken nog steeds niet? Je bent niet de enige. Veel mensen hebben geen idee.
Weten anderen wat jouw allerbeste eigenschap is?
Wat voor antwoord krijg je als je daarnaar vraagt? En verbazen de antwoorden je of geven ze je hét inzicht? Vervolgens is de vraag hoe je daar meer mee kunt doen voor en in jouw business. Want waar je van nature goed in bent, is een uitstekende energiebron en blijmaker.
En anderen zijn er ook blij mee. Dát is wat ze aantrekt. De manier waarop je doet waar jij goed in bent. Want al zijn er veel, heel veel mensen die online marketing werk doen, toch hebben ze bijna allemaal genoeg werk of een baan.
Omdat mensen jóu willen
Als jij eenmaal in het vizier bent, is er geen gebrek aan aandacht. Omdat jij bepaalde kennis en kunde combineert met een specifiek talent, op een manier zoals alleen jij dat kan. Omdat jij bent wie je bent. Duh, dat geldt voor iedereen! Maar wordt het daarmee platgeslagen en gladgestreken?
Natuurlijk niet! Alleen is opvallen tegenwoordig wel moeilijker en je moet eerst opgemerkt worden voordat mensen je indrukwekkend kunnen vinden. Nou is ’t grappige, dat als je weet wat jouw allerbeste eigenschap is, je makkelijker ‘opvalmanieren’ vindt die bij je passen.
Een praktijkvoorbeeld:
Eén van m’n klanten is een echte business aanzwengelaar. Zijn creatieve hoofd loopt continu over van de goeie ideeën, die vaak ook nog eens snel uitvoerbaar zijn. Geweldig! Alleen vond ie dat hij ook moest helpen met de uitvoering. Da’s minder geweldig…
“Maar ik kan toch niet alleen maar geld vragen voor ideeën?!” zei hij onthutst toen we het over dit pijnpunt hadden. In de meeste gevallen ben ik het daar helemaal mee eens. Ideeën zijn er tenslotte meer dan genoeg, terwijl daadwerkelijk experimenteren veelal ver te zoeken is.
Was zijn allerbelangrijkste eigenschap waardeloos?
Alles behalve! Hij is namelijk goed in het bedenken en overbrengen van originele ideeën die kleinschalig en snel toepasbaar zijn. Hoe de mensen er concreet invulling aan geven, laat hij graag aan henzelf over. En dat vindt zijn ‘ideale klant’ fijn, want zo wordt het diens idee.
Zijn favoriete klanten willen niet aan de hand meegenomen worden. Hij werkt het liefst samen met doortastende mensen die een stukje creativiteit ontberen en zo snel mogelijk zelf los willen gaan met de uitvoering. Daar heb je dan wel eerst een goed én concreet idee voor nodig…
Dit zijn mensen die graag betalen voor dat soort goeie ideeën
Hij wist wel wat zijn allerbelangrijkste eigenschap was, maar had de belemmerende overtuiging dat mensen daar niet voor willen betalen. Vandaar dat hij zich online presenteerde als ideeënman én uitvoerder. Waardoor hij juist níet zijn ‘ideale klant’ aantrok.
Over experimenteren gesproken… Ik stelde voor om de aanname dat ‘zijn mensen’ enkel voor zijn ideeën willen betalen, te testen. Hij maakte een selectie van prospects waar hij dolgraag voor zou willen werken, belde ze voor een afspraak en ging een week on tour.
Met z’n eigen ‘praktische ideeënbus’ deed hij de ronde
In ruil voor een paar goede, praktische en relevante ideeën dachten de prospects mee met/voor zijn business. Zo kwam hij meteen meer te weten over zijn ‘ideale klant’ en kon hij ook direct wat vooroordelen wegkieperen. Inzichtelijk hoor, met mensen práten… 😉
Hierna was het heus niet appeltje eitje. Diepgewortelde overtuigingen zijn hardnekkig en een dienst verkopen waar je zelf niet helemaal achter staat, is moeilijk. Het experiment was wél het startsein van een andere aanpak, die stapje voor stapje steeds meer (marketing) vorm krijgt.
Dat is wat er gebeurt als je denkt vanuit je allerbeste eigenschap
Niet dat daar iedere keer 1-op-1 business van te maken is. Het is echter altijd een ijzersterke ondersteuner.
Zo las ik dat orde en structuur voor de immer opgeruimde Pauline le Rûtte de stevige onderbouwing van haar presentatietraining business is.
Nicole Offenberg weet als geen ander hoe je keuzes maakt vanuit diep gevoeld verlangen. Dus waarmee helpt zij jou als coach? Precies.
En ik? Ik geef mensen zelfvertrouwen door het bijzondere te zien, verwoorden en goed georganiseerd te vertalen naar de praktijk. Jouw online marketing praktijk.
Kortom…
…het is handig als je weet wat jouw allerbeste eigenschap is en hoe je daar businessvoordeel uit kunt halen. Je kunt je ermee onderscheiden en krijgt er ideeën door voor diensten die bij jou en je klanten passen. En het maakt ondernemen een stuk leuker.
Trouwens, Tina Roth Eisenberg had nog meer zinnige en pragmatische leefregels – klik op de afbeelding om de hele Vimeo video van haar 99u presentatie te zien. Doe er je voordeel mee en lees en bekijk natuurlijk ook de bijdrages van de andere #kommaarop deelnemers!
Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt
Ken jezelf en ‘maak werk’ van je allerbeste eigenschap. Een mooi duwtje-in-de-rug-blog van @sonjavanvuren op http://t.co/gLerjfLEFB
Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt
handig als je weet wat jouw allerbeste eigenschap is en hoe je daar businessvoordeel uit kunt halen. @sonjavanvuren http://t.co/YHWTV568Ie
John Knappers (@JohnKnappers) zegt
Over passie en gedrevenheid: RT @sonjavanvuren: Wat is jouw allerbeste eigenschap?? http://t.co/N5gNWVOHre [nieuwe blog] #kommaarop
Henneke zegt
Eigenlijk heb ik mijn hele carriere geprobeerd om mijn zwaktes te verbeteren. Pas sinds ik mijn eigen bedrijf begonnen ben, kreeg ik door dat het veel beter is te bouwen op je sterkte(s).
Ken je het werk van Sally Hogshead? Heeft mij veel geholpen om te zien dat ik op het verkeerde pad was. Stoppen met project management en al die spreadsheets, creativiteit is veel leuker 🙂
Sonja van Vuren zegt
Helemaal mee eens, Henneke. Toen ik jaren terug boeken als ‘Ontdek je sterke punten’ las, realiseerde ik me dat ook. Alhoewel het nog een poosje duren voordat ik ernaar ging handelen… 🙂
Op school is het toch vaak, hé, van dat 5’je moet een 6’je gemaakt worden. Alsof je ooit goed uit de voeten zult kunnen met iets waar je magere voldoendes voor haalt. In tegenstelling tot datgene waar je met gemak 8-en en 9-ens mee ‘scoort’.
Ja, ik ken Sally Hogshead en haar methodiek. Zelfs een poosje op haar nieuwsbrief geabonneerd geweest. Ben het eens met haar uitgangspunt (je grootste waarde is meer jezelf worden/zijn), maar ja, het is allemaal zo Amerikaans en goeiedag zeg, met iedere mail probeerde ze zó overduidelijk iets te verkopen (met alle bekende trucjes).
En f*ck Excel. 😉 Behalve wat betreft de boekhouding, haha.
Henneek zegt
Ja, helemaal mee eens. Te veel aan het verkopen en super-Amerikaans.
Toch gek. Ik ben helemaal niet zo (zo Amerikaans), en toch komen mijn meeste lezers uit Amerika. Dus ook daar hebben ze wel behoefte aan een ander geluid!
Sonja van Vuren zegt
Kijk eens aan. Leuk. Dat verwacht je inderdaad niet!