Er zijn mooie wensen en ambities en daar passen mooie marketingplannen bij. Iedereen heeft er zin in, jij als directeur, manager of zzp’er en de marketeer die je wilt inhuren. Er zit alleen nog iets in de weg. Een probleem waar veel MKB’ers en zzp’ers vroeg of laat tegenaan lopen.
Het probleem van een beperkt marketingbudget
Wat je wilt en wat je ervoor over hebt lopen niet gelijk op en daar liggen meestal gegronde zorgen aan ten grondslag. Hieronder bespreek ik een aantal van die zorgen en hoe je tóch gewoon aan de slag kunt gaan met dat beperkte marketingbudget.
1. Kwaliteit beoordelen
Als je geen marketeer in dienst hebt of weinig kennis van zaken door tijdgebrek, hoe beoordeel je dan de kwaliteit van wat iemand voorstelt die je overweegt in te huren?
Uit referenties kun je opmaken hoe het is om met iemand samen te werken en wat de kwaliteit van de dienstverlening is. Je kunt ook vragen of je één van die referenties mag bellen.
Daarnaast is het veelzeggend als iemand iets durft te adviseren wat buiten het eigen expertisegebied ligt. Het gaat tenslotte om wat het beste is voor JOUW bedrijf.
2. Return on investment (ROI)
Je wilt (uiteraard) dat de investeringen resultaten opleveren, maar hoe weet je wat het beste werkt, als het klanten krijgen proces door marketing vaak via, via verloopt?
Wat het beste werkt, ziet er volgens mij zo uit:
- wie wil je bereiken
- waar zitten die mensen
- zit jij daar ook
- vind je het leuk om daar te zitten
- waardoor je het ook leuk vindt om daar actief te zijn (en het dus volhoudt)
Als je rekening houdt met bovenstaande, dan zit je in ieder geval met plezier op de juiste online en offline plekken. Keiharde resultaatgaranties geven is dan nog steeds onmogelijk, maar de kans op resultaat wordt wel groter.
Daarnaast is het nuttig om een content mission statement op te stellen: waarom je wat betreft content doet wat je doet. Zo’n statement helpt je om:
- te focussen op wie je wilt bereiken
- onderwerpen te bedenken
- content vormen te kiezen
3. Korte termijn focus
Door de ROI zorgen wil je graag snel resultaten zien, ondanks het besef dat zaken zoals SEO en aan je naamsbekendheid werken op LinkedIn een lange adem vergen. Hoe gaat dat samen?
Het moet duidelijk zijn wat realistisch is, op korte- en op lange termijn. Sowieso kun je korte termijn tactieken, zoals gerichte promoties, combineren met lange termijn strategieën.
4. Negatieve ervaringen
Als eerdere investeringen onsuccesvol waren, dan ben je extra op je hoede. Zeker als onduidelijk is waar het aan lag. De marketingstrategie, de middelen en/of de uitvoering?
Een grondige evaluatie van eerdere aanpakken kan duidelijkheid verschaffen. De lessen die daaruit getrokken worden neem je vervolgens mee in de toekomst.
Daarnaast geeft een duidelijk plan van aanpak waarin ook de doelstellingen opgenomen zijn en wat er wanneer van wie verwacht wordt, overzicht en rust.
Aan de slag met dat beperkte marketingbudget
Wat mij betreft hoeft niemand zich tegen te laten houden door een beperkt marketingbudget. Adresseer pijnpunten zorgvuldig en ga daarna aan de slag met dat beperkte budget. Want uiteindelijk is the proof of the pudding in the eating. Dus:
- bespreek twijfels of zorgen
- wees realistisch
- werk stap voor stap
- monitor de voortgang
- beoordeel de resultaten
- bekijk of en waar er bijgestuurd moet worden, ook wat betreft budget
- ga terug naar 1
Het is een kip en ei verhaal
Succes smaakt naar meer, maar dat succes moet je eerst proeven en daar is een investering voor nodig. Tegelijkertijd is het begrijpelijk als je aarzelt om direct vol te gaan voor iets dat tijd nodig heeft om zich te bewijzen.
Onderzoek daarom wat je nu al kunt bereiken met een beperkt budget. Kom voorzichtig in beweging, met vertrouwen, dan kun je later uitbouwen – als je dat wilt.
Eigenlijk is het net als investeren in je conditie
Dat levert ook geen instant resultaat op. En je conditie stap voor stap opbouwen is beter.
Want stel dat je wilt hardlopen of meer wilt gaan wandelen. Als je daar te hard mee start, dan is het risico groot dat je teleurstellend snel een knieblessure oploopt of blaren. Je bent een tijdje uit de roulatie en denkt: zie je wel, het is niks voor mij.
Als je rekening houdt met je huidige conditie en stap voor stap naar je doel toewerkt, ontdek je gaandeweg ook welke schoenen, wat voor ritme en welke routes het fijnst zijn voor jou. Welke combinatie van strategieën, methodes, middelen en acties het beste werken.
Zo hebben bedrijven ook een bepaalde conditie op het gebied van marketing en dat is het vertrekpunt. Hoe staan de zaken er nu voor, wat zijn de missie en ambitie en hoe vertaal je die door naar kleine stappen, zodat je met dat beperkte budget wel degelijk richting de gewenste toekomst gaat.
Er is tijd nodig om te ontdekken wat prettig voelt én goed werkt. Daarnaast verschilt de risicobereidheid en hoeveelheid geduld per bedrijf en per persoon. Maar als je echt wat aan marketing wilt doen omdat je het nut ervan inziet, dan is aan bijna iedere situatie wel een marketingmouw te passen.
Heb je nu (meer) zin gekregen in marketing?
En kun je wel wat hulp gebruiken? Hier ben ik 😀
Geef een reactie