Zeg eens eerlijk, hoeveel blogs lees jij écht, van A t/m Z? Hoe vaak doe jij meer met nieuwsbrieven dan ze deleten? Welke video’s bekijk je helemaal? Hoeveel Twitterdraadjes lees je van begin tot eind? Nou ja, je snapt al waar dit heen gaat…
Er is een chronisch gebrek aan aandacht
Dat was vroeger natuurlijk ook al zo, maar toen viel het minder op. Kranten gingen gedachteloos ongelezen bij het oud papier. Magazines bleven iedere week rustig liggen tot volgende week en de stapel ongelezen boeken werd geruisloos groter.
In “die goede ouwe tijd” waren communicatiebudgetten er om opgemaakt te worden. Of die gave advertentiecampagnes effect hadden? Hoezo?! Het gaat om branding, beste mensen. Daar heb je geduld voor nodig. Ook al zo’n schaars goed…
Met branding bezig zijn terwijl niemand je opmerkt
Lekker handig. Reclameman Dave Trott kan het niet vaak genoeg zeggen: Je kunt pas proberen te verleiden als je in de aandacht staat. En branding heeft alleen zin als je al verzekerd bent van een behoorlijke portie échte aandacht.
Zie dat soort aandacht maar eens te krijgen. Dat is serieus lastiger dan voorheen. Er zijn -tig communicatiemogelijkheden bij gekomen, maar de menselijke aandacht is niet als een computerchip evenredig meegegroeid. Dezelfde aandacht wordt over meer verspreid.
Daar word je nou niet bepaald aandachtiger van…
Scannen, skippen, net doen alsof we kunnen multitasken – het maakt vooral moe, niet scherper.
Ondertussen wordt er wat afgemopperd over e-mailings die nauwelijks geopend of ‘beklikt’ worden, spaarzame likes, uitblijvende reacties en dat bloggen geen zin meer heeft…
Tja. Je zult mij niet horen zeggen dat online marketing makkelijk is. En eraan beginnen is makkelijker dan het volhouden.
Internet fopt je met haar ogenschijnlijke snelheid en gemak. Van online succesverhalen blijven de eindresultaten hangen, niet de lange weg ernaartoe, de flinke portie toeval en net iemand kennen die…
Ook online hangt het leven aan elkaar van toevalligheden
Dat je iets nuttigs vindt terwijl je daar helemaal niet naar op zoek was.
Je faciliteert die serendipiteit door zichtbaar te zijn op de plekken die ertoe doen voor ‘jouw mensen’ en door moeite voor ze te doen. Door ze aandacht te geven.
Reageer op hun blogs of social media posts. Promoot artikelen die je goed vindt. Geef welgemeende complimenten. Attendeer via een privébericht op een schrijffoutje. Stuur interessante informatie door.
Die aandacht geven vind ik een wezenlijk onderdeel van online marketing. Als jij die aandacht niet geeft, dan kun je moeilijk van anderen verwachten dat zij dat wel doen, laat staan dat je moppert over het uitblijven ervan.
“Online is jouw werk, logisch dus dat jij met dit soort dingen bezig bent”
Is dat het? Kunnen we het daarmee afdoen? Mwah. Ongeacht de sector waar je in zit en wat voor werk je doet:
Wil je meer of leukere klanten? Vind je klantgerichtheid belangrijk? Besef je dat je onder de aandacht moet brengen wat je te bieden hebt, wat je bedrijf doet en wat mensen daar aan hebben?
Maar voel je tegelijkertijd een aversie tegen verkopen, heb je geen zin in LinkedIn en een hekel aan online marketing? Krijg je jeuk van termen zoals SEO en conversie optimalisatie?
Uiteindelijk komt het steeds weer neer op dat ene ding: AANDACHT. Zaken die je niet leuk maar wel belangrijk vindt voor de bloei en groei van jouw business zul je aandacht moeten geven.
Aandacht geven aan wat je wél leuk vindt, is een stuk makkelijker (duh)
Neem bloggen. Ik blog sinds 2008 en blogde lange tijd zelfs 2x per week (gevolgd door een jarenlange periode van 1x per week). Omdat ik het leuk vond. Het had dus duidelijk mijn aandacht. Maar gold dat ook voor jou? (retorische vraag)
Zonder enig onderzoek te doen, durf ik te stellen dat er vaak een mismatch is tussen de blogprioriteit van bloggers en lezers 😉 Al worden ook langere blogs heus nog wel écht gelezen, het mag en kan minder.
“En Google dan?!”
Ik ben dol op SEO, maar schrijf in eerste instantie voor jou en er is niet steeds iets nieuws nodig om goed gevonden te worden. Je kunt minder goed scorende blogs upgraden. Daarvoor heb je niet 100+ blogs nodig. Al heb je er ‘slechts’ een stuk of 30, er zitten altijd blogs tussen die beter kunnen. De 80/100 regel is op beide van toepassing.
Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Webpagina’s die zoekvragen uitstekend beantwoorden of die nauwgezet aansluiten op een zoekopdracht, worden door Google blijvend hoog gewaardeerd, ongeacht de ‘leeftijd’. Sterker nog, het is lastig om iemand te overtreffen die jaren geleden voortreffelijk heeft geschreven over iets waar jij nu over schrijft.
De SEO strategie die werkt en waar je geen hekel aan hoeft te hebben (al is ie niet makkelijk), gaat daar ook vanuit. Less is more, als dat “less” van hoge kwaliteit is – waar dus wel jouw aandacht voor nodig is.
Waar zou jij meer kwalitatieve in plaats van kwantitatieve aandacht aan willen geven?
Wat doe je teveel, omdat je denkt dat het moet (zoals bloggen, nieuwsbrieven sturen) of omdat je er een beetje aan verslaafd bent (zoals social media checken, het nieuws volgen)? Wat zou er gebeuren als je die aandacht geeft aan iets wat je belangrijk vindt, maar te weinig doet omdat je er niet aan toe komt?
Eigenlijk is er geen chronisch gebrek aan aandacht
Het is meer een kwestie van een gebrek aan focus, omdat er in onze moderne tijd zó veel is wat al dan niet terecht om onze aandacht vraagt (of schreeuwt). En dat maakt keuzes maken lastiger.
Al maak je sowieso keuzes, dat blijkt wel uit je gedrag. De vraag is of je daar aandacht aan wilt besteden in plaats van doordenderen. Er is aandacht nodig om te kiezen voor iets anders waar je aandacht aan wilt geven 😉
Geef een reactie