Vooruit kijken en nieuwe plannen maken is leuk. Kritisch zijn op wat je echt nog moet doen is belangrijk. Maar… regelmatig terugkijken op wat je allemaal al gedaan hebt is dat óók. Dus laten we het eens hebben over de DONE list in plaats van de TO-DO list.
Waarom een DONE list?
Nóg een lijst?! Ja ik weet het, je hebt al meer dan genoeg lijsten om bij te houden en af te vinken. Maar dit is dus een ander soort lijst. De bedenkers van de DONE list, iDoneThis, omschrijven het nut ervan zo:
Pausing to recognize all the great stuff you do with a done list provides vital motivation, accountability, and direction — lighting your path forward with encouragement and an enriched perspective.
A done list helps you work smarter and get more of what matters done with encouragement, gratitude, insight, and inspiration.
uit de Busy Persons Guide to the Done List (PDF)
Met een DONE list meer TO-DO’s gedaan krijgen
TO-DO lists of takenlijsten zijn nuttig, zeker als je ze aanpakt zoals Rick Pastoor aanbeveelt, maar je wordt er lang niet altijd productiever van. En als je overweldigd wordt door alles wat er nog moet gebeuren, hebben ze een demotiverend effect.
Regelmatig zien wat voor nuttige en fijne dingen je al wél gedaan hebt, motiveert en geeft inzicht. Je doet meer dan je denkt en je krijgt meer zicht op wat je écht leuk vindt. Daarvan wil je dus meer op je TO-DO list. 🙂
Hoe hou je een DONE list bij?
- Als je iets gedaan hebt wat je nuttig of fijn vindt, wat het ook is en hoe klein ook, schrijf het direct of einde dag op. 🖊
. - Sta iedere dag even stil bij al het fijns en nuttigs dat je gedaan hebt. 👍🏼
. - Review je DONE list regelmatig. 🔎 ‘s Ochtends als kickstart, elke week, iedere maand of ieder kwartaal.
.
Of gewoon wanneer je wel een kleine boost kunt gebruiken. Bijvoorbeeld als je zit te somberen over alles wat je had willen doen maar (nog) niet gedaan hebt. 😉