Zowel offline als online kunnen niet zonder jouw commitment. Daarom is SEO hetzelfde als alle andere marketing. Je zult hoe dan ook moeite moeten doen om ‘jouw mensen’ te bereiken.
Nou hoef je met een brochure niet meer bezig te zijn na het drukken, maar ook die komt niet ‘zomaar’ bij prospects terecht. En die mensen gaan evenmin ‘zomaar’ tot actie over na het ontvangen van jouw fraaie boekwerkje.
Marketing is een continu proces
Of het nou om een brochure, LinkedIn, SEO of iets anders gaat, iedere marketingactiviteit heeft jouw actief-zijn nodig. Omdat marketing, inclusief zoekmachineoptimalisatie, een continu proces is en geen eenmalig project.
Met mijn SEO hulp leg je een goede basis neer, maar jij en jouw business staan natuurlijk niet stil en ontwikkelen zich verder. En je neemt (SEO) website onderhoud en websiteverbetering serieus. Denk bijvoorbeeld aan:
- je website direct aanpassen als er iets verandert aan (de insteek van) jouw dienstverlening
- om referenties vragen voor op je website en LinkedIn – goede testimonials zorgen voor herkenning en nemen eventuele twijfels over je dienst of product weg
- quotes uit nieuwe referenties toevoegen aan bijpassende dienstpagina’s en verouderde weghalen
- wekelijks het website contactformulier testen om te controleren of alles nog naar behoren werkt
- checken of je website nog wel snel genoeg is, omdat meer dan de helft van de mensen een websitepagina verlaat die langer dan 3 seconden nodig heeft om volledig te laden
Daarnaast zal de analytics tool die je gebruikt in de loop der tijd tot nieuwe inzichten leiden. Zoals een zoekopdracht waar je zelf nooit aan gedacht zou hebben en die je op een idee brengt voor een nieuwe dienst of het aanpassen van een bestaande.
Je moet zo’n tool wel met enige regelmaat gebruiken om die inzichten te krijgen en daarmee je website stapje voor stapje nog beter te maken. Slechts 1x per maand in de statistieken duiken kan al nuttig zijn, dus doe daar je voordeel mee.
Blijf je website promoten
Wat mij betreft kan geen enkele website zonder promotie. Een sterk online netwerk is net zo belangrijk als een sterke website en beide ontstaan niet ‘zomaar’. Welk Social Media kanaal het beste is, verschilt. De belangrijkste vraag is in ieder geval: Waar zitten de mensen die je wilt bereiken? Want daar wil je zichtbaar zijn.
Overigens is Social Media net zo min instant succesvol als SEO. Al is de social media sales succesformule simpel, de uitvoering is dat allerminst. Ook dit is, sorry dat ik in herhaling val, een continu proces dat jouw continue aandacht nodig heeft. Wat heus niet betekent dat je er dagelijks uren mee bezig moet zijn. Verre van, zie de leestips hieronder.
Moet je bloggen?
Bloggen kan zeker SEO-nuttig zijn, maar ook dit verschilt per type business en is afhankelijk van hoe leuk je het vindt om te doen en of je (een beetje) schrijftalent hebt. Je kunt iemand anders je blogs laten schrijven, maar daar moet je dan wel budget voor beschikbaar willen stellen.
Hét antwoord op de vraag Wel of niet bloggen? bestaat in ieder geval niet. Soms is het “ja”, soms is het “nee”. Soms is het “nu nog niet” en soms is het “stoppen“. Of het over een andere online boeg gooien.
Je marketing activiteiten grijpen in elkaar en versterken elkaar als je kiest voor marketing die bij jou past. Dat is niet alleen goede marketing. Het is ook de marketing waarvan de kans het grootst is dat je die volhoudt.
Maar hoe dan ook, of je het nou leuk vindt of niet, linksom of rechtsom,
online zichtbaar zijn vergt moeite
Net als offline zichtbaar zijn. Duh 😉 Maar de aanhouder wint. Dus… veel succes én plezier!
Leestips om het je wel wat makkelijker te maken:
En een leestip om excuses uit de weg te ruimen: