Storytelling. Een marketingwoord voor iets dat we al eeuwenlang doen. Elkaar verhalen vertellen. Volgens de storytelling experts moet een verhaal engaging zijn: “very attractive or pleasing in a way that holds your attention”. Of als de deskundige in de neuromarketing hoek zit: je primitieve brein in vuur en vlam zetten (lees: jouw koopknop indrukken).
Geen wonder dat je last hebt van writersblock
Want hoe schrijf je regelmatig blogs die zo’n onuitwisbare indruk maken? Moet je daarvoor een storytelling workshop volgen? Nee, nee, geen zorgen, die ga ik hier niet zitten verkopen.
Zo’n expert ben ik tenslotte niet. Ik moet het doen met ruim 14 jaar werkervaring bij een Business to Business communicatiebureau en sinds 2013 fulltime online marketing zzp’er zijn.
Dus ik hou het op een verhalen vertellen 1-2-3tje
Het eerste wat een goed verhaal nodig heeft, is een pakkend begin. Dat laat je heel even stilstaan, in onze druk-druk-druk tijd waarin tijd en aandacht als schaars edelmetaal zijn.
Het laatste wat een goed verhaal nodig heeft, is een alle-puzzelstukjes-vallen-op-z’n-plaats uitsmijter. Daar tussenin zit spanning, opwinding, een ‘dit wil ik echt helemaal lezen’-gevoel.
Dat gevoel heb je ook bij een goed boek
Of een rake grap. Of bij een indrukwekkende TED-talk. Of (ja, ook dat is mogelijk), bij een ijzersterk verkoopverhaal. Het is steeds hetzelfde 1-2-3tje. Beoordeel alles wat je schrijft daarop. Snoeihard. Meedogenloos.
- Word je gegrepen door het begin?
- Is de rest van het verhaal boeiend genoeg?
- Welk punt wil je maken en moet de lezer bijblijven?
Ook jij bent een storyteller
Mensen zijn het van nature. De één wat meer dan de ander, dat wel. Als MKB’er of ZZP’er wil je natuurlijk wel wat meer dan “zomaar een verhaaltje vertellen”. Daar kun je dit 1-2-3tje dus goed bij gebruiken. Veel (her)schrijfplezier toegewenst!