Het bedrijf waar je werkt als marketingmanager wil een content marketeer inhuren. Logisch, want dat heb jij goed onderbouwd geadviseerd 😉 Dus je gaat op zoek, vindt een geschikte zzp’er en na een paar leuke gesprekken gaat hij aan de slag met het maken van content. Een halfjaar later wordt de samenwerking gefrustreerd beëindigd. Wat blijkt? Zowel jij als de marketeer zijn in dezelfde valkuil gevallen.
Jij dacht:
Zo, nu hoeven wij er niets meer aan te doen.
De content marketeer dacht:
Zo, nu hoeven zij er bijna niets meer aan te doen.
Het is een (onbewuste) misvatting die ik wel vaker tegenkom. Maar je hebt elkaar toch echt regelmatig nodig. Al zou je het als opdrachtgever misschien graag anders zien. Want áls het zo kan werken, zonder jou, dan zou dat lekker efficiënt zijn.
Jij bent en blijft echter onmisbaar. Bij de start van de samenwerking én daarna. Van het bepalen van de focus t/m de monitoring. Dus:
Content marketeer inhuren? Check dan eerst deze checklist
Waar ligt de focus?
Allereerst moet bepaald worden waar de focus ligt en dat is afhankelijk van de doelstellingen. Wil je meer:
- aanmeldingen
- abonnees
- downloads
- leads
- traffic
- volgers
Of wil je werken aan:
- naamsbekendheid
- thought leadership
Met een realistische wensenlijst hou je het overzichtelijk, behapbaar en betaalbaar. Wat niet wegneemt dat je meerdere doelstellingen kunt hebben, die deels overlappen.
Wat is er nodig?
Welke content is er nodig voor wat je wilt bereiken? Op welke manier en via welke kanalen kan die het beste aangeboden worden? Hierbij is het van belang dat het zowel bij de doelgroep(en) als bij jouw bedrijf past.
Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een doelgroep graag naar podcasts luistert die met jouw vakgebied te maken hebben. Maar als niemand te gast wil zijn in al bestaande podcasts en jullie niet willen investeren in een eigen podcast, dan houdt het op.
Dit is misschien een extreem voorbeeld, maar het kan ook zo ‘simpel’ zijn als een gids of e-boek belangrijk vinden, terwijl niemand tijd kan (of wil) maken om daar de benodigde input voor te geven en mee te lezen.
Er moeten dus keuzes gemaakt worden vanuit het perspectief van de doelgroep(en) én de organisatie.
Keuzes maken
Wat heeft de doelgroep nodig, wat wil de organisatie en wat kán er? Maak realistische keuzes en scherp die aan door ze onder te verdelen in:
- must haves (absoluut nodig)
- should haves (zou goed zijn)
- could haves (leuk om te hebben)
Stel vervolgens een content mission statement op: waarom je wat betreft content doet wat je doet. Zo’n statement helpt je om:
- te focussen op wie je wilt bereiken
- onderwerpen te bedenken
- content vormen te kiezen
Content creatie proces
Als de content marketeer die je ingehuurd hebt het content creatie proces inzichtelijk maakt, wordt nog duidelijker waarom jouw/jullie inzet ook in deze fase zo hard nodig is:
Jij hebt of jullie hebben alle benodigde kennis in huis. Kennis van de producten of de dienstverlening en, heel belangrijk, kennis van klanten.
Hoe ziet ‘de ideale klant’ eruit, wat zijn veelvoorkomende vragen en pijnpunten, wat wordt het meest door klanten gewaardeerd enzovoorts. “Even googlen” of “Chat GPT inschakelen” kan daar echt niet tegenop.
Daarnaast heb jij of hebben jullie in de loop der tijd een netwerk opgebouwd. Actief zijn of actiever worden in dat netwerk draagt bij aan het bereik en het succes van de content.
Er moet dus tijd vrijgemaakt worden voor:
- interviews, meelezen en feedback geven
- meewerken aan het plaatsen, promoten of aanbieden van content
- reacties of vragen van klanten, prospects en andere zakelijke relaties terugkoppelen
Verder heb je elkaar nodig om content-scherp te blijven: wat draagt op welke manier wezenlijk bij aan de korte- en langetermijndoelstellingen?
Monitoren, beoordelen en bijsturen
Het is belangrijk om regelmatig samen te zitten om de voortgang onder de loep te nemen, pijnpunten te signaleren, twijfels te bespreken, resultaten te beoordelen en waar nodig bij te sturen. Ongeacht de grootte van het marketingbudget.
Mijn ervaring is dat één of twee keer per maand (online) samenzitten beter werkt en minder tijd vergt dan maandelijks een rapportage maken, die in alle drukte ook nog eens regelmatig in de spreekwoordelijke la verdwijnt.
Meer kans op succes
Door op deze manier samen te werken, vergroot je de kans op succes én op een fijne samenwerking.
Als je tot hier gelezen hebt, dan wil je misschien een content marketeer inhuren en vrijblijvend kennismaken. Nou, hier ben ik 😀
Geef een reactie