Heb je moeite met het bedenken van onderwerpen voor blogs en social media? Dan kan het zijn dat je het volgende NIET hebt:
Een hele goede reden waarom je überhaupt content maakt
Van tekst t/m beeld, voor allerlei communicatiemiddelen. Oftewel, in marketing jargon:
Je hebt geen content mission statement: waarom je wat betreft content doet wat je doet, zowel online als offline. Het is jouw content rode draad en richtsnoer.
Ik vind zo’n statement super handig, omdat het zorgt voor focus, wat het bedenken van onderwerpen voor onder andere blogs en social media vergemakkelijkt:
Je weet wie je op welke manier waarover wilt informeren
Nu vraag je je wellicht af of ik daar een stramientje voor heb.
Nou, dat heb ik 😀 Hier komt ie:
[Doelgroep] op een [tone of voice, op welke manier] content aanbieden over [waar jij verstand van hebt en wat de doelgroep wil of nodig heeft] in de vorm van [tips, checklists, how-to’s, onderzoek, klantverhalen enz – een combi van wat bij je doelgroep past én bij jou] vanuit [jouw ‘slogan’] waardoor [doelgroep] [voordelen].
Pfff, handig hoor, zo’n stramientje, maar hoe weet je wat je moet invullen?!
Door eerst deze 3 vragen te beantwoorden:
- Wie wil je bereiken?
- What’s in it for them?
- Hoe help je ze verder?
Een voorbeeld ter illustratie:
Een bouwondernemer die zich gespecialiseerd heeft in het verduurzamen van kantoorpanden.
Haar antwoorden op de 3 vragen:
- bedrijfspand bezitters en beheerders
- meer duurzaam rendement behalen, wat goed is voor het milieu, de portemonnee en het bedrijfsimago
- door het bieden van écht nuttige content van een professional die niet alleen adviseert, maar ook de uitvoering begeleidt
Haar content mission statement ziet er zo uit:
Bedrijfspand bezitters en beheerders op een vrolijke manier toegankelijke content aanbieden waar ze echt iets aan hebben, over:
- isolatie
- dakgroen
- zonnepanelen
- alternatieve manieren van verwarmen
- bezwaren van huurders
- ROI
in de vorm van:
- tips
- how-to’s
- stappenplannen
- situatie voor en na
- klantverhalen
- interviews
vanuit de ‘slogan’:
Werkbare duurzaamheid voor alle betrokkenen
waardoor bedrijfspand bezitters en beheerders een realistisch beeld krijgen van de mogelijkheden en moeilijkheden, stoppen met uitstellen en in overleg met huurders tot actie overgaan.
Het plaatje compleet maken: content strategie
Voeg de voor klanten voornaamste pijnpunten en de belangrijkste keywords toe, hoe je de content systematisch gaat promoten en hoe je de voortgang monitort en je hebt ook meteen jouw content strategie te pakken:
Het maken, onder de aandacht brengen en onderhouden van voor de doelgroep(en) nuttige en voor de business effectieve content.
Geef een reactie