Je krijgt geen of te weinig leads via je website. En dat ligt niet aan het aantal bezoekers. De site waar je nu op zit, trekt ‘slechts’ 500 tot 1.000 bezoekers per maand en toch krijg ik genoeg leads binnen. Hoe verhoog je de conversie van jouw website? Daar gaat deze blog over.
Lukrake veranderingen zonder onderbouwing
Wat ik regelmatig zie gebeuren, is dat mensen lukraak dingen aan hun website veranderen omdat iemand die (niet) in dezelfde tak van sport zit, vertelt dat dát hartstikke goed werkt op hún website.
Nou is iedere zzp’er anders en dat geldt ook voor hun websites. Zelfs al zit je in dezelfde branche en gebruik je hetzelfde website template. Daarnaast is er (helaas) geen magic bullet. Of beter gezegd, die magic bullet is er wel, alleen is die niet generiek maar hoogst persoonlijk.
Natuurlijk zijn er wel algemene tips die voor iedereen die de conversie van z’n website wil verhogen nuttig zijn. Zoals het mensen zo makkelijk mogelijk maken om contact op te nemen en het aantal Call to Actions (CTA’s) beperkt houden om keuzestress te vermijden.
Hierover is al veel geschreven en daar heb ik weinig aan toe te voegen. Ik verwijs dan ook graag naar deze blog van ConversionXL over 8 effectieve webdesign principes die goed zijn voor je conversie. En deze blog van mij, Wanneer is een website goed? Als je niet hoeft na te denken!
Stel jezelf deze 3 vragen vóórdat je iets verandert aan je website
Omdat jouw website dus zo persoonlijk is, geef je liefst eerst antwoord op de volgende 3 vragen voordat je iets verandert aan je website om de conversie te verbeteren:
1. Waarom komen de mensen die jij graag wilt bereiken naar jou(w website) toe?
2. Waardoor worden mensen verleid of overtuigd om te doen wat jij ze graag ziet doen, zoals contact opnemen?
3. Waar(door) haken mensen af?
Voor veel mensen is dit alles behalve een 1-2-3-tje. Ze kunnen er geen antwoord op geven of hebben wel een idee, maar betwijfelen of dat klopt. Dan is de volgende stap op zoek gaan naar de antwoorden.
Wat trekt mensen naar jou(w website) toe?
Achterhaal via de analytics tool die je gebruikt wat de populairste pagina’s en blogs zijn. Daarnaast kun je klanten en de mensen op je mailinglijst vragen waarom ze jouw website de moeite waard vonden/vinden.
Je kunt het ook aan onbekenden vragen door met behulp van bijvoorbeeld ServeyMonkey of Hotjar tijdelijk een kleine pop-up enquête op je website te zetten. Denk aan vragen zoals:
- Wat is de belangrijkste reden dat je nu hier bent?
- Waar was je naar op zoek en heb je dat hier gevonden?
Zie voor meer vraag inspiratie dit artikel van Yoast: What is an exit survey and why should you use it?
Verzamel alle antwoorden, zet de populairste pagina’s en blogs op een rij en ontdek de rode draad. Hopelijk komt deze overeen met die van jou. Zo ja, versterk dan waar nodig die aspecten van je website. Zo nee, dan weet je wat je te doen staat.
Waardoor worden mensen verleid of overtuigd?
Als je alle aanbevelingen die je tot op heden hebt gekregen op een rij zet, dan is er een grote kans dat je een patroon ziet. Terugkerende redenen waarom mensen graag met jou werken. Steeds dezelfde soort problemen (of uitdagingen 😉 ) waarvoor jij ingeschakeld wordt.
De grootste zorgen of angsten die hieruit naar voren komen + waar jouw klanten ontzettend blij van worden = de conversieleidraad voor jouw hele website. Lees: zorg dat je erover schrijft en naar verwijst op je dienstenpagina’s en in je zakelijke blogs.
Waar(door) haken mensen af?
Als je geen zicht hebt op waar(door) mensen afhaken, dan kun je die punten ook niet verbeteren en daardoor de conversie van je website verhogen. Ga om te beginnen in de analytics tool die je gebruikt op onderzoek uit om te ontdekken waar de online schoen wringt.
- identificeer de probleempagina’s
Welke voor jou belangrijke pagina’s hebben een hoge bounce rate?
Dit is het percentage bezoekers dat een websitepagina verlaat zonder ergens anders op te klikken of een formulier in te vullen.
Een prima bounce rate vuistregel is:
– 25-40% is uitstekend
– 41-55% is gemiddeld
– 56-70% is wat hoger, maar hoeft geen reden voor zorg te zijn, afhankelijk van het type website of de bedoeling van een pagina
– 70% of meer is hoog voor alles behalve blogs, nieuws e.d.
- neem de overall boodschap van de probleempagina’s onder de loep
Hou daarbij KISS in gedachten, Keep It Simple and Straightforward.
– Is de boodschap duidelijk en eenduidig genoeg?
– Word je onnodig afgeleid?
– Waar zit er frictie?
- vermijd frictie en afleiding, zoals:
– meer dan 2 of 3 verplichte invulvelden op een contactformulier
– teveel CTA’s of een onopvallende en/of vage CTA
– langdradige intro’s
– teveel of onduidelijk beeldmateriaal
– onnodige interne links
- verlaag de angstdrempel
Maak contact opnemen, je inschrijven voor een nieuwsbrief of je aanmelden voor een online seminar zo eenvoudig en interessant mogelijk door ervoor te zorgen dat iedere bezoeker deze 7 vragen moeiteloos kan beantwoorden:
1. Waar gaat het over?
2. Kan dit mij helpen?
3. Vind ik het leuk?
4. Vinden anderen het leuk?
5. Vertrouw ik het?
6. Is er iets bijzonders aan?
7. Wat moet ik ervoor doen om het te krijgen?
Wat ook kan bijdragen aan het verlagen van de angstdrempel is het vermelden van de prijs, zoals Kitty terecht opmerkt in haar reactie onderaan deze blog. Ik zeg met nadruk kán, omdat ik inmiddels uit ervaring met klanten weet dat het vermelden van prijzen averechts kan werken, bijvoorbeeld als je een managementcoach bent.
Het hebben van een klik met iemand die jou voor langere tijd gaat coachen, (b)lijkt zwaarwegender dan een klik met iemand in mijn of een ander vakgebied. Als je dan een prijs ziet vóórdat je elkaar spreekt, kan dat je dusdanig afschrikken dat je juist geen contact opneemt (en je misschien wel de ideale coach voor jou misloopt).
Als je geen diensten maar producten verkoopt, of als je beide verkoopt, dan willen potentiële klanten ook graag weten of en hoe ze een product kunnen ruilen of terugsturen. Bij bepaalde producten kan het vermelden van de garantietermijn en wat er onder de garantie valt, geruststellend werken.
- verbeter de visuele hiërarchie
Met hoe je website elementen rangschikt of presenteert, zeg je iets over hun belangrijkheid. Met visuele hiërarchie beïnvloed je dan ook de volgorde van waarneming.
Bekijk of elementen zoals (tussen)koppen, intro’s, opsommingen ‘boven de vouw’ (wat je ziet voordat je moet scrollen), afbeeldingen, CTA’s en contact- of aanmeldformulieren anders moeten of beter kunnen.
Lees en bekijk ter inspiratie deze blog: 12 visual hierarchy principles every non-designer needs to know. Onderstaande infographic uit dit artikel vat de 12 punten, heel toepasselijk, visueel samen.
(de blogtekst loopt door onder de infographic)
Gemaakt met Visme. Een tool waarmee je eenvoudig infographics maakt.
Als je behoefte hebt aan meer letterlijke houvast, dan kun je met behulp van Crazy Egg of Hotjar heatmaps genereren. Die laten je zien waar mensen wel/niet klikken of blijven hangen en tot hoever ze scrollen. Dat kan doelgericht actie ondernemen makkelijker en effectiever maken.
Verder kun je je verloren opdrachten file erbij pakken, voor zover aanwezig 🙂 Wat waren de voornaamste redenen dat potentiële klanten waar jij graag voor had willen werken uiteindelijk “nee” zeiden? En kun (of moet) je daar wat mee op je website?
Om iets van jou te kunnen kopen, moeten mensen je eerst vinden
Het spreekt voor zich dat jouw website eerst gevonden moet worden voordat er iets gebeurt dat op conversie lijkt 😉 Op deze pagina vind je onder ‘Zoekmachine optimalisatie’ blogs die je daarbij helpen.
Wil je al een tijdje meer aan SEO doen, maar stel je dat steeds uit omdat je het lastig vindt om te bepalen waar en hoe je moet beginnen en/of wat er prioriteit heeft? Dan is het SEO spreekuur misschien iets voor jou.
Het kan ook zijn dat je het aanleggen van een goede SEO basis liever uitbesteedt, waarna je het wel zelf bijhoudt. Die SEO hulp bied ik ook. We doorlopen de SEO basisstappen en tegelijkertijd leer je zelf optimaliseren.
Kitty Kilian zegt
Super blog, Sonja. Rustig en goed advies!
Kitty Kilian zegt
PS Bij Verlaag de angstdrempel hoor ook nog: wat kost het – en kan ik het ruilen?
Sonja van Vuren zegt
Goed punt, Kitty. Dat moet er inderdaad bij, met enige nuance.