Klanten en prospects weten niet wat wij weten. Toch communiceren we vaak alsof dat wel zo is.
De ene vakterm na de andere vliegt over tafel. Niet eens omdat jij zo graag wilt laten zien dat je verstand van zaken hebt.
Het is meer een gewoonte.
Jij staat op en gaat naar bed met wat je doet. Net als ieder vakmens. En daar krijg je een bepaalde visie door.
Tunnelvisie
Als je diep in de krochten van zo’n tunnel zit, irriteer je je mateloos aan de onwetendheid van (potentiële) klanten.
- “Tsss, ze snappen niet wat Agile is,” verzucht de consultant.
- “Hoezo, ‘wat is het nut van linkbuilding’?!” roept de SEO prof onthutst.
- “Geen LinkedIn bedrijfspagina?! Die snappen er dus niks van,” aldus een Social Media expert.
Het is toch wat hè, al die dommigheid
Het is inderdaad best wel dom om zo over (potentiële) klanten te denken en te praten.
Draai het eens om.
Wat als jij iets nodig hebt waar je geen verstand van hebt en je stelt een ‘domme’ vraag aan de leverancier?
Wat geeft je dan meer vertrouwen in de samenwerking, een bitse of begripvolle reactie? Een klap voor je kop of een uitgestoken hand?
We hebben een bloedhekel aan mensen die ons het gevoel geven dat we stom zijn.
Je voelt je aangevallen, gekwetst of beledigd. Je durft je mond niet meer open te doen. Of juist wel, omdat je laaiend bent.
En dan bedoel ik niet laaiend enthousiast 😉
Tenminste, ik denk dat weinig mensen blij worden van een brute terechtwijzing van iemand die iets onverdraaglijk onnozel vindt.
Laten we wel wezen, er is ontzettend veel waar we zelf niets vanaf weten. Of wat we niet snappen.
Daarnaast houdt de term ‘expert’ niet automatisch ‘vakkundige uitvoering’ in. Want het omgekeerde komt ook voor:
Dat jij als leek de kenner moet uitleggen hoe het zit.
- Je nieuwe website wordt opgeleverd en er zitten -tig fouten in – die jij binnen 10 minuten ziet.
- In het audit verslag van de consultant staat niets over de door jou aangegeven parameters.
- De tekstschrijver die je ingehuurd hebt blijkt jou als spellingchecker nodig te hebben.
Daar word je niet vrolijk van
Ooit heb ik een goed advies gelezen:
Vaker je kop houden en meer onderzoek doen.
Daar sluit ik me graag bij aan.
Praat als ondernemer alleen over de dingen waar je verstand van hebt en waarvan je weet dat ze écht werken.
Wat mij betreft geen fake it till you make it.
Zo is wat ik met SEO doe gevormd door langdurig met de poten in de modder te staan. Wat mij voor ogen stond was een laagdrempelige en doeltreffende aanpak voor een redelijke prijs.
Door te leren, uit te proberen en eindeloos te testen, ontdekte ik wat het beste werkt zonder dat het te ingewikkeld wordt. Daarná maakte ik er een dienst van.
Geef een reactie