Dacht jij begin dit jaar, net als veel anderen, “Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Vorig jaar is het er niet van gekomen, maar dit jaar ga ik toch écht wat aan online marketing doen”? En is het tot op heden tóch weer niet gelukt? Maak volhouden dan lekker makkelijk voor jezelf en besteed er maximaal één uur per week aan. Over wat je in dat uur kunt doen, gaat deze blog.
foto van Lukas Blazek op Unsplash
“Eén uur online marketing per week is toch veel te weinig?”
Ik ben online marketeer he, dus wat mij betreft is het nooit genoeg. 😉 Maar het gaat niet om mij. Het gaat om JOU. Een zzp’er of kleine MKB’er die online marketing erbij moet doen.
Voor jou is het een bijzaak, maar wel een belangrijke. Want je wilt online zichtbaar zijn en gevonden worden. Je wilt top of mind zijn en blijven bij prospects en bestaande relaties.
Maar je hebt er gewoon niet meer dan één uur per week de tijd voor of zin in. Wat ik online marketing minimalisme noem, is dus véél te veel (want 3 uur per week). Ik met m’n grote bek.
Dus? Eén uur en geen minuut meer!
In een zich herhalende cyclus van 4 weken kun je aan de slag met SEO, statistieken, teksten en Social Media. Dat ene uur per week krijgt één van deze items alle aandacht.
Week 1 – website statistieken
Neem de website statistieken onder de loep. Hoe scoren de voor jou belangrijkste pagina’s? Op welke zoekwoorden word je momenteel gevonden (wat ook meteen een bron van optimalisatie inspiratie zijn) en sluit dat aan bij jouw wensen of doelstellingen?
Bepaal wat voor jouw business de belangrijkste metrics zijn die je maandelijks wilt checken én die je iets concreets vertellen. Zoals:
- de in- en uitstappagina’s
Staat bij beide de homepage bovenaan? Dan is er home-werk aan de winkel, ervan uitgaande dat je wilt dat mensen doorklikken.
. - bouncerate belangrijkste landingspagina’s (het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder door te klikken)
Check de bouncerate van de 5 belangrijkste landingspagina’s. Mijn rule of thumb: liefst minder dan 50 en niet meer dan 70%. Bij meer dan 70% onderneem je dus actie.
. - percentage terugkerende bezoekers
Terugkerende bezoekers zorgen verhoudingsgewijs voor de meeste ‘transacties’. Google heeft het over 28%. Daar wil je niet ver onder zitten.
Is er ergens actie nodig? Noteer dat dan voor als je met pagina/blog optimalisatie of teksten aan de slag gaat.
Week 2 – pagina of blog (beter) optimaliseren
Pak een pagina of blog erbij die je (beter) wilt optimaliseren. Beslis waar deze op geoptimaliseerd moet worden door zoekwoorden onderzoek te doen.
Hou het simpel en gebruik daar Google Suggest voor, de suggesties die Google geeft als je begint met iets in te tikken. Focus op een zoekopdracht die een koopintentie of serieuze interesse verraadt.
Bekijk de zoekresultaten op pagina 1 en bovenin pagina 2 en bepaal of het interessant is voor jouw business om daar tussen te staan. Zo ja, optimaliseer je de uitgekozen pagina of blog op dat zoekwoord of die zoekwoorden combinatie:
- zet ‘m als het kan in de titel, de intro, een tussenkop of een paar tussenkoppen (afhankelijk van de hoeveelheid tekst) en een paar keer in de platte tekst
. - plaats ‘m als focus keyword in de Yoast SEO tool als je een WordPress website hebt en laat ‘m ook terugkomen in de SEO titel en de meta omschrijving
Google wordt semantisch steeds slimmer, dus je kunt naast de exacte zoekopdracht ook synoniemen gebruiken of de zoekwoorden combinatie in een andere volgorde schrijven of er (verbindings)woorden tussen zetten.
Wel zo prettig voor de lezer, die wat mij betreft sowieso op één staat. Dat zegt Google ook wel, maar een algoritme kan (nog) niet bepalen of een tekst goede informatie of uitleg geeft én lekker wegleest.
Week 3 – teksten
In de derde week schrijf je een nieuwe blog of herschrijf je een blog of landingspagina omdat uit de statistieken naar voren is gekomen dat deze ondermaats presteert.
Het is verre van makkelijk om een nieuwe blog in één uur te schrijven, maar geloof me, oefening baart kunst. Hier wat schrijfoefeningen om je een inspiratie zetje te geven.
Heb je een paar verouderde blogs? Begin daar dan mee. Herschrijf en actualiseer er eentje en publiceer ‘m opnieuw. Doe indien nodig eerst nog even een kort zoekwoorden onderzoekje (zie hierboven).
Heb je een aardige mailinglijst? Mail dan een blog update. Geen nieuwsbrief dus, maar een er-staat-een-nieuwe-blog-online-melding. 50 tot 100 voor jou interessante mensen kan dat al de moeite waard maken.
Week 4 – Social Media
Wat is voor jouw doelgroep het allerbelangrijkste Social Media kanaal? Daar besteed je deze week een vol uur extra aandacht aan.
Dit staat dus los van het dagelijks of wekelijks grasduinen op de Social Media kanalen die je gebruikt. Dit is quality time. 🙂
Voor dit uur valt de keuze vaak op Linkedin. Wat voor extra’s kun je allemaal doen? Een paar suggesties:
- zet iemand in je netwerk in het zonnetje
- reageer inhoudelijk op een update over een onderwerp waar je verstand van hebt
- beantwoord een veelgestelde vraag van klanten (verzamel ze en je kunt er op een later moment een FAQ pagina of blog van maken)
- deel iets waar je trots op bent
Eigenlijk dingen die je ook offline zou kunnen doen of al doet. Dus over de besteding van dit uur zul je waarschijnlijk niet lang hoeven nadenken.
Misschien motiveert het je zelfs om er wekelijks een uur tegenaan te gooien. Dat ziet het Linkedin algoritme in ieder geval liever (lees: meer views en likes en vooral: dan kunnen ze je meer advertenties laten zien 😉 ). Daar teken ik echter direct bij aan dat één kwaliteitsuur per maand al heel wat beter is dan 0,0.
Geen online marketing obstakels meer
Als je er maar één uur per week aan hoeft te besteden, dan is er niets meer dat je tegenhoudt. Toch? 😀 Succes!
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het in gang zetten van deze vierwekelijkse cyclus? Geef een gil. Dan doen we de eerste ronde samen.
Leestips voor als je er dieper in wilt duiken:
- 5 vragen voor een goede marketingstrategie
- zoekwoorden onderzoek doen
- website optimalisatie
- websiteverbetering
Geef een reactie