Weet jij waarom klanten voor jouw bedrijf kiezen? En waarom sommige prospects dat juist NIET doen? Kun jij zó oplepelen welke klanten voor de meeste omzet zorgen en waar je naartoe wilt groeien met jouw bedrijf? Om te bepalen wat een voor jou goede marketingstrategie is, zijn dit soort vragen belangrijk. Dus stel ik ze in deze blog.
5 vragen voor een goede marketingstrategie
1. Waarom kiezen klanten voor jou
Antwoord kunnen geven op deze vraag, betekent dat je de Unique Buying Reason van jouw klanten kent. Als je weet welke behoeftes jij met jouw bedrijf vervult, met welke Jobs to Be Done jij mensen helpt, dan ben je veel beter in staat om op de juiste manier (groei) invulling te geven aan je producten- en/of dienstenpakket.
2. Waarom kiezen prospects NIET voor jou?
Je hebt een paar goede gesprekken met elkaar gevoerd en een offerte uitgebracht die enthousiast ontvangen is. Toch besluit de prospect niet in zee te gaan met jou. Vraag je dóór als iemand zegt “ik wacht nog even af” of “ik heb er nu geen tijd voor”? Durf je te vragen naar zwaktes en problemen? Dat kan kostbare inzichten opleveren.
3. Wie zijn de “veel omzet klanten”?
En hoelang zijn ze al klant? Zou je het erg vinden als één van deze klanten opstapt? Want het gaat natuurlijk niet alleen om de omzet, maar ook om een gezonde marge en of je met plezier samenwerkt! Als dat allemaal het geval is, bekijk dan welke prospects een vergelijkbaar profiel hebben, want daar wil je waarschijnlijk graag voor werken.
4. Hoeveel leads krijg je per maand via je website?
Als je weet waarom klanten (niet) voor jou kiezen en waar de omzet-marge-plezier verhouding het beste is, dan heb je jouw website daarop ingericht. Hou je de leads via je site bij, zowel het aantal als de kwaliteit? Mijn vuistregel is: 50% moet de moeite waard zijn. Zo niet, dan is er website optimalisatie werk aan de winkel.
5. Waar wil je over een halfjaar zijn?
Heb je targets? Weet je waar je naartoe wilt groeien met jouw bedrijf? Duidelijk geformuleerde doelstellingen zijn als een stok achter de deur. Niet “de website kan beter” en “meer leads zou fijn zijn”, maar: “Ik ga m’n website analyseren, pak de drie belangrijkste issues aan, monitor het effect en stuur maandelijks bij waar nodig.”
Wat zijn jouw antwoorden op al deze vragen?
Eindejaar is voor veel mensen dé tijd voor het aanpassen of formuleren van een goede marketingstrategie. Zou je dat weleens samen willen doen, omdat je meer uit je website wilt halen? Stuur me dan gewoon even een mailtje.
Nicole Offenberg zegt
Goede en relevante vragen weer van @sonjavanvuren “5 vragen voor een goede marketingstrategie”