Het lijkt me geweldig om een tastbaar product te hebben. Iets wat mensen kunnen uitproberen en ervaren voordat ze het kopen. En dat die ervaring zo indrukwekkend is dat ze nooit meer zonder willen. Zo’n verschil is er tussen voor en na.
Maar ik lever geen product
Net als jij (die aanname doe ik gewoon, gezien waar deze blog over gaat 🙂 ). Wij bieden iets wat niet even uit te proberen is. Zelfstandige ondernemers of zzp’ers verkopen zichzelf. Wij zijn de uitvoerders en hebben ieder een eigen manier van werken.
Daarmee maak je het verschil. Want er zijn zoveel virtuele assistentes, webdesigners, bedrijfsadviseurs, online marketeers of wat dan ook. Jouw werkwijze en manier van doen bevalt of niet. Mensen die van jouw stijl houden, komen terug voor meer.
Dat is niet iets waarvan je een sample kunt opsturen
Op basis waarvan iemand zegt: “Ha, ja, super dit. Kom maar door met de rest!” Een ingewikkeld of groot traject doorloop je niet zomaar even. En dat geeft veel ondernemers en zzp’ers een kwetsbaar gevoel als ze hun bedrijf willen uitbouwen.
Hoe weten ze of ze de juiste professional inhuren voor hun plannen?
Je kunt referenties lezen, maar dat zijn meestal verhalen van voor jou onbekende mensen. En Social Media timelines kunnen er tof uitzien, maar online kun je je makkelijker beter voordoen, toch?
Is op je gevoel afgaan het beste?
Het is en/en
Iemands website kan je aanspreken. “Dat ziet er goed uit en leest lekker weg zeg.” Dus stuur je een mailtje. Spannend, zo op de digitale tafel leggen wat je nodig hebt. Na een paar dagen krijg je een korte reactie met een link naar de tarieven pagina.
Ineens voelt het niet goed meer. Je had blijkbaar een verwachting die niet uitgekomen is. In plaats van een inlevende reactie die jou het gevoel geeft dat je begrepen wordt, krijg je een afstandelijk bericht. Je moet maar beter op de site kijken.
Nou, dat ga je nu natuurlijk NIET doen
En dat is misschien precies wat die persoon wil. Waarschijnlijk werkt deze potentiële leverancier – net als jij – liever met mensen die haar manier van communiceren waarderen. Kortom, zo wordt meteen duidelijk of je bij elkaar past.
Daardoor bespaar je elkaar een stroeve samenwerking. Want het werkt averechts om je teveel aan te passen, ten koste van jezelf. Dat geeft in zowel zakelijke als privé relaties uiteindelijk problemen. Vroeg of laat barst zo’n bom.
Het eerste, persoonlijke contact is eigenlijk als zo’n sample
Al heb je niet een letterlijk ding in handen, je ervaart wel iets. Hoe wordt er gereageerd op jouw mail? Hoe verloopt het telefoongesprek? Hoe heeft iemand zich voorbereid? Wordt er meegedacht of afgewacht? Vinden jullie dezelfde dingen belangrijk?
Iedereen heeft zo zijn of haar peilstok waarmee een potentiële samenwerking beoordeeld wordt. Rationele vereisten en (onbewuste) emotionele behoeftes worden daarin vervlochten. Het is iets heel persoonlijks, zeker als je zzp’er bent.
Jij bént het bedrijf
Logisch dus dat jij je keuzes op een andere manier maakt dan een inkoper bij een groot MKB bedrijf. Jij voelt iedere euro die je uitgeeft. Je investeert jouw eigen geld. Het is niet ‘de zaak’ die betaalt en het (juridische) risico draagt. It’s on you.
Als zelfstandig ondernemer zit je overal zelf bovenop. Je bent bij ieder bedrijfsonderdeel betrokken. Jij neemt alle beslissingen. Jij bepaalt voor wie je werkt, wat er met je website gebeurt en hoe snel je achter openstaande facturen aanbelt.
You name it, you’re doing it
Dat heeft veel voordelen. Je hoeft met geen enkele collega rekening te houden, kunt alles op jouw manier doen of laten en niemand anders ergens de schuld van geven. Net als jij vind ik dat héérlijk. Alleen delegeren of uitbesteden blijf ik lastig vinden. Is dat erg?
Wat mij betreft niet. Soncere is mijn bedrijf en ik hoef het niet groter te laten groeien dan ik wil en aankan. Dat is juist zo mooi, dat je die vrijheid hebt. Je leeft jouw hoe, wat en waarom en van niemand anders. Tenzij je geleefd wordt door je toko.
Zit je ineens weer in de tredmolen die je juist ontvlucht was
Zo’n periode heb ik ook gehad. Rennen en vliegen om alle bedrijfsbordjes in de lucht te houden. Alleen maar naar de ruimte in je agenda kijken, geen rekening houden met de ruimte in je hoofd en álles zelf willen doen. Het was, is en blijft een lastige balans.
En ook dat is niet erg. Het hoort erbij en is zeker niet iets waar alleen maar zzp’ers mee worstelen. Elk voordeel heeft z’n nadeel. Geen licht zonder donker. Het gaat om het gewicht ervan. Wat mij betreft slaat de balans keer op keer weer naar de goede kant uit.
Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt
‘Het eerste, persoonlijke contact is eigenlijk als zo’n sample’ https://t.co/FMBbDAZ6zb @sonjavanvuren
Martin zegt
Je kunt vaak maar 1 x een goede indruk achterlaten, online en offline.
Klanten beslissen vaak in een split second. Online volg ik een aantal bedrijven en marketeers die het precies in de vingers hebben, hoe klantbeleving werkt. Zelf heb ik dat ook toegepast, op website maar ook offline. Geen verkooppraatjes, want “ik verkoop niet” maar het klantprobleem bij de hoorns pakken.
Overigens, na ca 5 dagen op een mail reageren is zo 2000! Als jij dat wel doet als bedrijf, vind ik dat prima! Ik reageer binnen 1 werkdag , misschien ben jij dan te laat…
Sonja van Vuren zegt
What you see is what you get, daar ga ik inderdaad ook voor, Martin. En aan traag reageren heb ik net zo’n hekel als jij. 😉
Martin Postmus (@Postmusparket) zegt
“Zelfstandige ondernemers of zzp’ers verkopen zichzelf”…
https://t.co/P98QGx9SzI
Karen André (@AtelierKaren) zegt
Hoe weet je dat je de juiste professional inhuurt? https://t.co/qo4TB0hrvO
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
‘De Social Media timelines zien er tof uit, maar online kun je je makkelijker beter voordoen, toch?’ https://t.co/IEBBVBt80y @sonjavanvuren
Karen André (@AtelierKaren) zegt
RT @sonjavanvuren: Hoe weet je dat je de juiste professional inhuurt? https://t.co/CoWxH40F2E – #archiefblog