Zucht. Nou krijg ik het toch alweer te horen. “Jouw blogs zijn veel te lang!” Ik heb het niet bijgehouden, maar áls ik geturfd had hoe vaak dat tegen me gezegd is, dan had dát ook iets langs geweest. Wat voor ’tips’ ik nog meer krijg over bloggen? Ik zet ze op een rij voor je en zet ook meteen die van mij erbij.
Waarom mijn blogs te lang zijn en hoe ik het veel beter kan aanpakken
- Mensen lezen niet online. Ze scannen. Alles moet snel snel. Snacksize. Als ze jouw blog zien, zijn mensen meteen weg. Ligt veel te zwaar op de maag.
- Het moet dus korter. En niet zo’n klein beetje ook. Met grotere tussenkoppen en meer witregels. Véél meer.
- Gebruik in iedere blog overzichtelijke opsommingen (zoals deze en jawel, zo meteen nog één, jeej).
- Je moet veel vaker wat je wilt verkopen als uitgangspunt nemen. Je blogt toch niet voor niks?! Het moet de kassa laten rinkelen.
- Alle blogs moeten in ieder geval eindigen met een Call To Action (CTA). Inderdaad, álle blogs, ja. Zie hierboven.
- Onderbreek je blogs halverwege met een visueel opvallend tussenstukje over wat je te bieden hebt. Want interne links die verstopt zijn onder bepaalde stukjes tekst leveren niks op.
- Die interne links zijn wel goed hoor, maar alleen voor SEO doeleinden. Mensen klikken er toch niet op. Je blog is een verkoopplatform. Strut you struff!
Waarom mijn blogs vaak lang zijn en hoe ik het aanpak
- De mensen die ik het liefste wil bereiken, lezen wel. Ook online. Ze gaan er graag voor zitten. Hebben zelfs een beetje een hekel aan al dat ge-snacksize.
- Er is wat te zeggen voor grotere tussenkoppen en meer witregels. Zeker dat laatste kan lekker zijn als je op een smartphone leest. Maar mijn ‘ideale klant’ gaat er dus graag voor zitten, met de tablet of laptop op de bank. Of achter de oude, vertrouwde desktop – ja echt, ze worden nog massaal gebruikt door mensen buiten het online wereldje 😉
- Een stijlelement, zoals een opsomming, kan nooit leidend zijn. Als de inhoud en het type blog zich ervoor leent, gebruik ik het zeker. Maar de content aanpassen, omdat er per se opsommingen in blogs moeten staan… nee.
- Ik heb een hekel aan verkopen en velen met mij. Helemaal niet erg, zo blijkt. Want inmiddels weet ik wat voor mij van essentieel belang is om optimaal te functioneren en heb ik een marketingmodel dat werkt (voor mij dan).
- Vandaar dat er niet onder iedere blog een Call To Action (CTA) staat. Zie hierboven.
- Waarom lezen mensen een blog? Om iets te leren. Geïnspireerd te worden. Handige tips op te doen. Gewoon even lekker lezen. Een stuk herkenning. Een beetje entertainment. En dan staat er ineens zo’n advertentie middenin. Of zo één die verschijnt als je scrollt – stiekem ineens toch in beeld. Onverwacht en vooral: ongevraagd.
- Als je een blog puur en alleen als een verkoopplatform ziet, dan kun je er beter niet aan beginnen. Frustratie en vroegtijdige beëindiging gegarandeerd. En ja, wordt hierzo heus wel wat stuff ge-strut hoor, alleen niet met verkopen als 1e doelstelling. Want zo simpel werkt het niet. Helaas 😉
Het gaat om of jouw ideale klant
Ieder argument is natuurlijk te ontzenuwen met iets waarvan je zelf sterk overtuigd bent. Kan zomaar zijn dat ik selectief blind ben.
Uiteindelijk gaat het erom of jouw ideale klant jou ‘ziet’. Dat betekent simpelweg ook: kan ik iedere maand facturen sturen? Ja, dat kan ik. Heb ik voldoende omzet? Ja, dat heb ik – in mijn optiek dan hè.
“Misschien kun je nog veel meer verdienen als je het anders zou aanpakken!” Zou kunnen. Maar als je heel tevreden bent en je klanten ook, dan voel je niet de onweerstaanbare aanvechting om je overtuigingen te veranderen.
“Maar zo blijf je rommelen in de marge!” Nou ja, ik noem het een niche. Daar heb je het weer: het is maar net hoe je het bekijkt.
Waar je in gelooft, bepaalt wat je (niet) ziet
En ik vind het er goed uitzien. Dus… 🙂
En déze blog is dus helemaal niet zo lang geworden…
@siniannienhuis zegt
RT En nog 1 van @sonjavanvuren: Waarom mijn blogs te lang zijn en hoe ik het véél beter kan aanpakken: http://t.co/iEbTDRuwOm [nieuwe blog]
Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt
Helemaal waar! “De mensen die ik het liefste wil bereiken, lezen wel. Ook online.” Heerlijk blog van @sonjavanvuren http://t.co/AmmZ4aLb8Y
Jacob Jan Voerman (@jjvoerman) zegt
voor een lekkere longread zijn ze eigenlijk nog te kort. De inspirerende blogs van @sonjavanvuren
http://t.co/DH11n25iBD
@raymondmanders zegt
“Jouw blogs zijn veel te lang!” http://t.co/0RKcV92mgV
@Artoek zegt
RT @jjvoerman: voor een lekkere longread zijn ze eigenlijk nog te kort. De inspirerende blogs van @sonjavanvuren
http://t.co/DH11n25iBD
@zustermiek zegt
RT @raymondmanders: “Jouw blogs zijn veel te lang!” http://t.co/0RKcV92mgV
@brillenmeisje zegt
“Waar je in gelooft, bepaalt wat je (niet) ziet.” leuke quote @sonjavanvuren! http://t.co/HxLvghvFqk [nieuwe blog]”
Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt
De kracht jezelf te zijn, de wijsheid jezelf te blijven. Ook in bloggen.
“Jouw blogs zijn te lang” ~ http://t.co/cpwqWqgGku ~ @sonjavanvuren
@Feestjesblog zegt
“Jouw blogs zijn veel te lang!” http://t.co/hb5zodRVGq
Kitty Kilian zegt
Goede blogs kunnen niet lang genoeg zijn. Echt.
Die van Oliver Reichenstein, de baas van IA.net, zijn altijd een puur genot. Ook al zijn het soms novelles, qua lengte.
Maar het is waar, al die verkoopgerichte flutblogs zijn véél te lang 😉
Sonja van Vuren zegt
De laatste blog van IA is van december 2013 en kan geen andere blog van ‘m vinden. Kan dat kloppen, Kitty? Maar hele goeie stukken zijn vaak tijdloos he. 🙂
Ja, een verkoopblog is al heel snel te lang, haha. 😉
@Vakpracht zegt
‘Jouw blog is veel te lang’ Precies! http://t.co/dyVgTOm54G via @sonjavanvuren
Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt
Een blog vanuit het hart, is altijd op maat van wie herkent… “Jouw blogs zijn veel te lang!” ~ http://t.co/onHzJ9k2Jh ~ @sonjavanvuren
Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt
@europresto Vaak wel, maar ik moest ook even denken aan de blog van @sonjavanvuren http://t.co/oeICzBaEdb
Charlotte zegt
Mijn blogs zijn vast ook veel te lang. En zonder reclame.
Call to action heb ik wel geprobeerd hoor… maar ik kan dat dus niet oprecht laten overkomen. Dan maar niet.
Ik houd trouwens ook niet bij hoe lang mijn blogs zijn. Als ze maar goed zijn.
Het enige dat ik probeer is om mezelf niet onnodig te herhalen in dezelfde post.
Zo is deze reactie ook veel te lang. Het met zeer veel witruimte en zelfs zonder tussenkopjes nodig te hebben ook kunnen zeggen: Volledig mee eens.
Sonja van Vuren zegt
Ha, je zegt ’t weer ‘ns geweldig, Charlotte. En zo is het maar net!
@Mniek14 zegt
“Jouw blogs zijn veel te lang!” http://t.co/DegedT1xs5
Paul Hassels Monning zegt
Verfrissende visie. Zeker in alle content kolder die vanuit de grotere marskramers in marketingautomatisering en social CRM dagelijks onze twitter timelines en mailbox bereikt.
Echt onderscheidende content houdt wel rekening met een aantal best practices maar gebruikt ze niet a priori als vertrekpunt.
Sonja van Vuren zegt
Bedankt voor je reactie, Paul. Het is inderdaad zoals je schrijft. Natuurlijk hou je rekening met relevante parameters en wat daarin verandert (kennis up-to-date houden) en moet je ook weten waar je welke grenzen trekt – bijvoorbeeld hoe ver je gaat met kennis delen, opdat je betaalde diensten niet onnodig in het geding komen.
Maar zeker als je bloggen lang vol wilt houden, vertrek je vanuit wat jou drijft. Daarmee kleur je kennis en informatie op een eigen en onderscheidende manier in. Dat spreekt bepaalde mensen aan en anderen niet. En dat is precies wat je wilt. Door keuzes te maken word je juist níet zo’n grijze, smakeloze muis als de Marskramers van deze wereld.
@TCavalje zegt
“@sonjavanvuren: “Jouw blogs zijn veel te lang!” Krijg jij dat nou ook wel eens te horen? http://t.co/irOOgEB8NB [blog]” leuk!
Denise M zegt
Tegen mij is dat de afgelopen 8 jaar ook zó vaak gezegd! Ik denk dat ze gelijk hebben, en ook ik lees niet altijd overal alles, maar ik weet dat er ook lezers zijn die dat wél doen. Maar om eerlijk te zijn: als ik kortere blogs kón schrijven zou me dat héél veel tijd schelen. Als ik ze metéén kort hield. Want nu kort ik altijd nog in. 😉
Sonja van Vuren zegt
Mooi dat je al die jaren gewoon je eigen weg bent blijven volgen, Denise.
Ook korte blogs vergen de nodige tijd, merk ik. En het is schrijven én schrappen he, altijd. Kort of lang. 😉
Omdat het ook m’n hobby is, vind ik het niet erg om er véél tijd aan te besteden. Is dat bij jou ook zo?