Ze zijn er in overvloed. LinkedIn adviezen. Ik geef ze zelf ook*. Toch lap ik veel van die adviezen regelmatig aan m’n digitale laars. Welke? Ik zet er een aantal op een rij.
LinkedIn adviezen die regelmatig voorbijkomen:
- iedere week minimaal 1x iets posten, liever 2 of 3x per week
- post op werkdagen tussen 08:00 en 11:00 of tussen 14:00 en 15:00 uur
- stel in iedere post een vraag (een zogenoemde Call to Action)
- in iedere post 3 tot 10 #’s gebruiken
- alleen posts plaatsen die te maken hebben met waar jij verstand van hebt c.q. wat jouw business is
- minimaal 3x per week inhoudelijk reageren op een post van iemand anders, óók van mensen buiten je netwerk
- een content kalender hebben waarin staat wanneer je wat post (tip, case study, iets persoonlijks, iemand in het zonnetje zetten, vragen om feedback enz.) en op welke manier (alleen tekst, met beeld of video erbij, een poll enz.)
- een paar keer per week iemand iets sturen via een LI privé bericht – denk bijvoorbeeld aan een compliment of een link naar een interessant artikel en af en toe iets over jouw business
(hier vind je LinkedIn advies dat gebaseerd is op LI algoritme onderzoek)
Op zich prima LinkedIn adviezen, want:
- een deel van je netwerk ziet je regelmatig voorbijkomen en zo blijf je top of mind, en het LI algoritme krijgt goed zicht op wat jou bezighoudt
- de meeste activiteit zie je rond die tijdstippen
- een reactie wordt door het LI algoritme ‘zwaarder’ aangeslagen dan een like, logisch dus dat mensen proberen het bereik van hun post te vergroten door een (prikkelende) vraag te stellen
- #’s doen er nog steeds toe, dus hoe meer relevante (!) je erbij zet, hoe meer kans dat mensen buiten je netwerk je posts zien
- als je je als schoenmaker bij je leest houdt, dan is voor het LI algoritme (en mensen 😉 ) duidelijk wat jouw expertise is en voor wie jouw posts interessant kunnen zijn
- door te reageren geef je niet alleen het bereik van de post van die ander een zetje, jij trekt ook even de aandacht met jouw inhoudelijke reactie
- als je een goedgevulde content kalender hebt, hoeft je nooit te denken “wat zal ik nu eens posten?” en het maakt strategisch met LinkedIn bezig zijn makkelijker
- via privé berichten kun je persoonlijker communiceren, het LI algoritme weegt mee met wie je DM’t en wat dacht je van simpelweg vragen hoe het gaat met iemand die je lang niet meer gesproken hebt
Toch hou ik er lang niet altijd rekening mee omdat:
- ik soms helemaal geen zin heb om bezig te zijn met/op LI en zo’n periode kan met gemak langer dan één week duren
- doen wat bij je past en goed voelt op de voor jou juiste momenten, in plaats van een actielijst afvinken, LI’en leuk houdt (ook voor je netwerk, vermoed ik zomaar 🙂 )
Herken je dit (niet)?
En ben jij ook weleens adviezen-moe? 😉
*daarbij zijn mijn uitgangspunten wel altijd: zichtbaar zijn op een manier die bij jou past + er is geen one size fits all – bepaald advies werkt wel voor de één maar niet voor de ander
Geef een reactie