“Aan content marketing doen” komt in de praktijk vaak neer op het simpelweg afvinken van taken op een actielijst. Iedere week een blog schrijven, een LinkedIn update plaatsen, een Facebook post en Instagram story maken, een e-mailing versturen… enzovoorts.
Toegegeven, het voelt soms best lekker om meteen tot praktische actie over te gaan en moeilijke vragen te vermijden 😉 Maar zonder onderliggende marketingcommunicatiestrategie zijn acties doelloos. Wat in het beste geval matige resultaten oplevert.
Wat is een goede marketingcommunicatiestrategie?
Kort samengevat komt een goede marketingcommunicatiestrategie neer op:
Beslissen welke tactieken en communicatiemiddelen je (niet) gaat gebruiken op basis van jouw missie, waar ‘jouw’ klanten en prospects te vinden zijn, wat zij nodig hebben (al weten ze dat soms nog niet) en wat bij jou past.
Zo zal iemand die extravert is vermoedelijk meer belang hechten aan offline communicatie dan iemand met een introverte inslag. Laat jouw persoonlijke voorkeuren vooral volop invloed hebben op jouw keuzes.
Want van een strategie die niet bij je past, weet je één ding zeker… die ga je niet volhouden.
Strategie die geworteld is in jouw missie
Je hebt de meeste kans op doelgericht resultaat met een marketingcommunicatiestrategie die geworteld is in jouw missie en aansluit bij waar je goed in bent, wat je het liefste doet en waar behoefte aan is in de markt.
Vragen die je kunt stellen voordat je tot actie overgaat
- Wat is mijn missie, waar sta ik voor? Waar geloof ik écht in? Wat is er bijzonder aan zakendoen met mij/ons?
. - Wie wil ik bereiken, wie is mijn ‘ideale klant’? Met welke Jobs to Be Done kan ik mensen meer dan goed helpen?
. - Heb ik een heldere en duidelijke positionering, zodat ‘mijn’ mensen direct snappen wat ik doe en waarom, en hoe ik ze kan helpen? Geef ik ze een UBR, mijn USP, maar dan vanuit het perspectief van de klant?
. - Hoe vertaalt zich dit naar mijn dagelijkse werkpraktijk? Wat zijn mijn meetbare doelstellingen, welke concrete resultaten wil ik behalen?
Heb je duidelijke antwoorden waar je tevreden mee bent?
Mooi! Dan kun je de volgende stap zetten:
Invulling geven aan jouw marketingcommunicatiestrategie
Met welke tactieken kun je potentiële klanten bereiken en jouw doelstellingen realiseren?
Met ’thought leadership’, reclame, direct marketing, zoekmachinemarketing, public relations (PR) en/of ‘gewone’ verkoop…?
- Met thought leadership (kennis delen via blogs, social media posts, een podcast) en reclame (advertenties, advertorials, gesponsorde events) bouw je aan je ‘merk’. Je wilt dat mensen jouw bedrijf kennen, zodat áls ze nodig hebben wat jij doet of levert, jouw bedrijfsnaam direct naar boven komt (top of mind).
. - Met direct marketing richt je je op een specifieke groep mensen bij wie je op korte termijn een meetbare reactie wilt losmaken. Bijvoorbeeld zich ergens voor inschrijven of aanmelden.
. - Door goede zoekmachineoptimalisatie (SEO) word je gevonden via zoekmachines door mensen die (min of meer) al weten wat ze willen of waarnaar ze op zoek zijn. Search Engine Advertising (SEA) is de betaalde variant.
. - Door het onderhouden van mediarelaties (PR) probeer je jouw naamsbekendheid te vergroten of het imago van je bedrijf gunstig te beïnvloeden of te veranderen.
. - ‘Gewone’ verkoop is het oude vertrouwde verkopen, waar we bijna allemaal zo’n hekel aan hebben (terwijl eigenlijk iedereen het kan). Vandaar dat we liever aan content marketing doen 😉
Aan jou om te bepalen wat het beste aansluit
Bij jou, bij je business en wat je wilt bereiken, en welke ‘content’ daarvoor nodig is (check de blog Waarom een content mission statement handig is). De communicatiemiddelen keuze is in ieder geval reuze. Ik doe er een greep uit.
Communicatiemiddelen
- website
- blog
- vlog
- webinar
- e-mailing
- podcast
- infomercial
- bedrijfsvideo
- productvideo
- social media
- direct mailing
- advertentie
- advertorial
- flyer
- folder
- brochure
- relatiemagazine
- poster
- beurs of event
- sponsoring
- belettering pand, auto en/of fiets
Geef een reactie