Er zijn veel marketingmodellen. Sommigen zouden zeggen té veel. Zo heeft onderhand iedere businesscoach een eigen model. Maar dat is niet voor niets. Ze kunnen namelijk ontzettend handig zijn. Omdat ze houvast bieden en jou als zzp’er of ondernemer het gevoel geven dat aan marketing doen makkelijk is. Of, wat ik ook denk, makkelijker kan.
Mijn marketingmodel werkt… voor mij
Als je voor het eerst met een voor jou nieuw marketingmodel geconfronteerd wordt dat je raakt, heb je een eureka gevoel. Wat meestal vlot wegebt als je het in de praktijk probeert te brengen. Want hoe je het ook wendt of keert en hoe handig het model ook is, de praktijk is en blijft weerbarstig.
Vandaar dat ik er nu ook maar een modelletje tegenaan gooi 😉 Voor zelfstandig ondernemers. Disclaimer: wat ik met zekerheid kan zeggen, is dat dit model werkt voor mij. Precies één van de redenen waarom er zoveel modellen zijn en waarom zoveel modellen niet voor jou werken.

Ik denk dat de meeste ondernemers uiteindelijk op een ‘eigen’ model uitkomen. Vaak is dat samengesteld uit je eigen ervaringen en wat jij belangrijk vindt, wat je van andere ondernemers hebt geleerd, feedback van klanten en theorieën die je aanspreken.
Hoe dan ook, om te beginnen bij het begin, de basis van de business…
Mijn business is gebaseerd op:
- waar je goed in bent en wat je leuk vindt om te doen
- waar behoefte aan is in de markt en waarvoor mensen bereid zijn te betalen
- weten hoe de concurrentie eruitziet en hoe jij daarvan verschilt
Je grootste concurrent kan trouwens verrassend vaak je potentiële klant zijn, omdat ze doe-het-zelf’en. Je bent ook regelmatig in concurrentie met niks doen: mensen ondernemen simpelweg geen actie om hun probleem op te lossen. Er is te weinig of geen gevoel van urgentie.
Mijn marketing is gebaseerd op:
- marketingactiviteiten die bij je passen
- inzicht hebben in wat jouw doelgroep tegenhoudt om te investeren
- daar zijn waar de mensen die je wilt bereiken zitten en waar jij het ook leuk vindt
Wat mij betreft maak je strenge keuzes. Doe alleen waar jij je goed bij voelt en waarvan je inschat dat het zowel voor jou als de ander waardevol of nuttig kan zijn. Of dat nou bloggen, tekenen, webinars geven, video’s maken en/of LinkedIn’en is.
Word liever actief op ‘slechts’ één voor jou interessant social media platform, waar jij het ook naar je zin hebt, in plaats van alles een beetje te doen. Anders lukt het je zeker niet om vol te houden, terwijl dit soort zaken juist een lange adem vergen.
Mijn strategie is gebaseerd op:
- minimaal één laagdrempelige dienst hebben die makkelijk te marketen is, zeker in het begin
- aan je naamsbekendheid werken is net zo belangrijk als verkopen
- tactieken en communicatiemiddelen inzetten op basis van:
– je missie en visie
– waar ‘jouw type klanten’ te vinden zijn en wat zij nodig hebben
– wat bij jou past - rekening houden met de 5 dingen waarvan jij vindt dat je ze absoluut moet doen of laten om succesvol* te zijn, jouw High 5
* jij bepaalt wat de definitie van succes is
Andere modellen die ik aansprekend vind
> De 4 marketingvariabelen
Wat voor jou de meest effectieve manier van marketing is, is volgens Selma Foeken afhankelijk van wat zij de 4 marketingvariabelen noemt (of noemde – de blog staat niet meer online, ontdekte ik 4 november 2023, dus kan er niet meer naar linken):
- Wat verkoop je?
- Wie zijn je klanten?
- Wie ben jij?
- Welk medium zet je in?
De plek waar deze 4 variabelen elkaar overlappen, is jouw marketing kernpunt.
Ik ben het eens met wat ze schrijft:
Hoe kun je het beste aan marketing doen? Wie je het ook vraagt, iedereen zegt iets anders. Dat lijkt irritant, maar het is eigenlijk heel logisch. Want hoe je het beste aan marketing kunt doen, ís ook voor iedereen anders.
> Het Business Model Canvas
Met het Business Model Canvas maak je de ruggengraat van je business inzichtelijk, op één A4’tje. Kort samengevat:
Met jouw bedrijf help je bepaalde klanten, misschien ook in specifieke bedrijfstakken. Hun problemen wil je dolgraag oplossen. De manier waarop je dat doet, jouw unieke manier, is van waarde voor jouw klanten.
Die waarde lever je via online en offline (communicatie)kanalen. Daarnaast bouw en onderhoud je relaties met klanten.
Jouw inkomsten zijn het resultaat van de waarde die jij levert. Om waarde te leveren en dat te blijven doen, heb je specifieke middelen en soms ook mensen nodig. Jij focust je op de kernactiviteiten, besteedt andere taken uit aan strategische partners en/of koopt producten en diensten in.
Uiteindelijk ligt aan dit alles een kostenstructuur ten grondslag.
Gebruik jij een marketingmodel?
Hoe ziet dat eruit en werk je daar al langer mee of sinds kort? Hoe heb je het ontdekt of hoe is het tot stand gekomen?
Mijn model heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld. In de dagelijkse praktijk, met vallen en opstaan. Door veel te lezen, te praten met andere ondernemers en jezelf te accepteren zoals je bent.
PS – helaas betekent het hebben van een marketingmodel niet automatisch dat je je er ook continu naar gedraagt 😉
De beste beslissing was dit jaar om te kiezen voor één social media platform. In mijn geval LinkedIn. Ik vind het te moeilijk om overal te zijn op een kwalitatief goede manier. Dus nu ben ik alleen op LinkedIn. Lekker rustig voor m’n hoofd. En, nog belangrijker, ik heb er lol in. Als je de cijfers bijhoudt en kijkt wat voor soort posts het goed doen, kun je de content steeds verder verbeteren. Doen wat bij je past is de beste tip!
Slim dat je die keuze hebt gemaakt, Pauline, in allerlei opzichten, zo is wel duidelijk.
Kan het alleen maar beamen, wat je schrijft.
Deze reactie van jou zou je trouwens ook zó op LinkedIn kunnen zetten, met een foto van jou voor je laptop erbij, en nog iets over presentaties 😉
Mijn marketing strategie? Goeie website (dank je Sonja), een paar goeie blogs waar mensen wat aan hebben (dank je Sonja), en een nieuwsbrief op zijn tijd.
Mijn kwaliteiten? Altijd ruim de tijd voor nemen voor een eerste contact, echt luisteren naar de vraag achter de vraag, flexibel zijn in afspraken, niet elk telefoontje of extra stapje in rekening brengen.
Wat ik geleerd heb? loslaten! Ik heb er vertrouwen in dat met mijn aanpak altijd mensen zal aanspreken en dat zij het nieuws verspreiden. Ik hoef geen drukke volle agenda maar wil cliënten die bewust voor mij kiezen met boeiende hulpvragen. En raad eens wat? Die heb ik en ik geniet er enorm van.
Normaal gesproken reageer ik niet zo snel (introvert ja) maar vandaag kan ik dat niet weerstaan .
Blij dat je de verleiding niet kon weerstaan, Lia 😉
Je hebt inderdaad jouw draai gevonden. Gecombineerd met loslaten en vertrouwen resulteert dat dus in die precies goed gevulde agenda.