Ik ben serieus onder de indruk van Tanja’s prachtige website. “Ja, mooi is ie hè. Echt helemaal van deze tijd. Ben er zo blij mee. Al veel complimenten over gehad. Een top visitekaartje dus.” Zijn de leads die ze erdoor krijgt ook top?
“Dat zou ik wel willen,” lacht ze. “Helaas blijft dat een beetje achter. Sterker nog, de site staat nu ruim een jaar online en er heeft nog niemand gebeld of gemaild die er via Google terechtgekomen was.”
“Wat doe je zelf aan de website?”
“Hoe bedoel je?” is Tanja’s wedervraag.
“Nou, doe je een beetje aan website optimalisatie en kijk je naar de websitestatistieken? Weet je via welke zoekwoorden mensen op je site terechtkomen? Ben je actief op de sociale media waar potentiële klanten zitten, zoals LinkedIn? Dat soort dingen.”
“Zooo, da’s een hele trits. Maar als je zo’n mooie, eigentijdse website hebt, dan hoeft je je daar toch niet zo druk over te maken… of wel…?”
We kijken toch maar even samen in haar website en de statistieken
Een aantal dingen vallen meteen op:
- geen enkele pagina is bewust geoptimaliseerd
- de Yoast SEO plugin is geïnstalleerd maar ongevuld
- in de teksten wordt geen gebruik gemaakt van overzichtelijke tussenkoppen en bulletpoints
- de SEO-kracht van interne links wordt niet benut (onder voor jou relevante woorden linken naar de bijpassende en belangrijkste pagina’s)
. - uit de statistieken blijkt dat bijna niemand die op de homepage binnenkomt doorklikt
- de zoekwoorden waarop ze nu gevonden wordt, sluiten onvoldoende aan bij haar business
- er is slechts één andere website die naar de hare linkt, deze backlink is gelukkig wel vakgerelateerd
“Dat is hartstikke mooi!” roep ik uit
Tanja trekt een zuur gezicht. “Blij dat jij hier in ieder geval blij van wordt…”
Ik moet lachen. “Wat ik bedoel is dat we dit eenvoudig kunnen oplossen. Tenminste, natuurlijk gaat dat wel tijd en inspanning kosten, maar het is goed recht te breien.”
Tanja’s gezicht klaart op. “Ja, als ik zo naar het lijstje kijk, dan ziet het er eigenlijk best wel goed te behappen uit.”
“Precies! Wat er nu als eerste moet gebeuren, is zoekwoorden onderzoek doen. Daarna is het een kwestie van implementeren, het leesgemak en de interne linkstructuur verbeteren, de homepage anders insteken en werk maken van het verkrijgen van een paar waardevolle backlinks.”
Zullen hierna de leads binnenstromen?
Ligt eraan welke aantallen je voor ogen hebt als je “binnenstromen” zegt 😉 Zonder gekheid, het kan meevallen, tegenzitten of boven verwachting zijn. Daar is vooraf geen keiharde uitspraak over te doen.
Daarnaast is website optimalisatie een ongoing iets. Het is niet één keer doen en voor altijd klaar. Het scheelt natuurlijk wel als je de SEO basis goed voor elkaar hebt. Van daaruit is het makkelijker voortbouwen.
Dus als je in het begin flink doorbijt, dan pluk je daar later de vruchten van. Om te kunnen doorbijten, moet je wel in actie komen (ja, wat een eyeopener hè…). Blijf daarom weg van lamleggende online marketing actielijsten en hou het lekker overzichtelijk.
Ga hoe dan ook iets DOEN
Want weet je wat ik vaak zie? Mensen die meer willen weten over SEO, die er veel over lezen en enthousiast worden als je laat zien welke concrete stappen ze kunnen zetten en dat die helemaal niet zo ingewikkeld zijn. En vervolgens doen ze… niets.
Daarmee komen er zéker geen leads binnen via je website 😉 Dus als lead generatie je doel is, als dat is wat je ECHT wilt, dan zul je actie moeten ondernemen. Of je dat zelf doet of (deels) uitbesteedt en of je er ook Google Ads bij wilt, is aan jou.
Tanja grijnst. “Maak je over mij geen zorgen hoor. Dat gaat goed komen.” En met een knipoog: “Weet je wat voor belangrijks je vergeet? Jij vindt al dat SEO gedoe leuk om te doen! Wat voor iemand als ik dan natuurlijk wel zo handig is…”
PS – Lees ook de blog leads via je website zijn overrated, want laten we elkaar nou ook weer niet gek maken 😀
.
Maaike van Kempen zegt
Ja, zo iemand ben ik ook. Weet wel dat ik er meer mee zou kunnen doen en dat het echt wel effect heeft, maar mèn, wat staat het laag op mijn to do lijst…
Ik zal eens een zomervakantielijstje maken en het daarop zetten. Tips genoeg op jouw blog in ieder geval!
Sonja van Vuren zegt
Het is inderdaad voor veel mensen herkenbaar. Het helpt enorm als je het gewoon leuk vindt om ermee bezig te zijn, maar daar zit ‘m natuurlijk precies de crux.
Succes ermee, Maaike en toch ook een beetje plezier. 😉 Wat in ieder geval wel motiveert, is als na al je harde SEO werk de eerste leads binnenkomen.