“Bah, online marketing, mij niet gezien!” En inderdaad, online opvallen is niet aan Elza besteed, want ze is nergens te zien. Haar LinkedIn account is leeg. Ze doet niet mee aan die Instagram onzin. Blijft ver van alles dat naar Social Media ruikt. En Google laat haar website links liggen. Zo ziet ze het graag! Of… toch niet..?
Als je offline tactieken minder goed werken…
Elza is een zelfstandig ondernemer van voor het ZZP-tijdperk. Je hoeft haar niets uit te leggen over de ups en downs van het ondernemerschap. Ze is kostwinner en heeft zich altijd prima weten te redden.
Maar de laatste jaren zit de klad erin. Op de één of andere manier werken de offline tactieken niet meer zoals vroegûh.
Netwerk events kenmerken zich steeds vaker door oeverloze verkooppraat. Haar brochure wordt nauwelijks gelezen. Ook cold calling is minder succesvol.
Waar vroeger 10 belletjes genoeg waren voor 1 afspraak, zijn er nu 100 nodig. Als je geluk hebt. De hoeveelheid tijd, geld en energie die daarmee gemoeid is, weegt niet op tegen zo’n schamele opbrengst.
Een Direct Mailing nabellen gaat iets beter. Al heb je daar wel een ontwerper met creatieve ideeën voor nodig. En een drukker. En een goed adressenbestand – wat maximaal 2x per jaar te gebruiken is, als je de contacten leuk wilt houden.
“Dan ga je toch aan online marketing denken hè”
Ik geef haar groot gelijk. (Duh! 😉 ) Beter laat dan nooit en liever met een gevoel van urgentie dan zonder broodnood. Want dan ben je van één ding zeker: je gaat in actie komen, of je het nou leuk vindt of niet.
Maar het blijft me verrassen. Ondernemers die offline prima uit de voeten kunnen en online één groot vraagteken zijn. Ja, online is anders. Het vraagt een ander soort kennis en kunde, een iets andere manier van doen, maar…
de essentie is hetzelfde: mensen helpen
Jeukende problemen oplossen. Obstakels uit de weg ruimen. Bijdragen aan de bloei en groei van iemands business. Op jouw manier. Dát is wat je uniek maakt. De één valt ervoor, de ander laat het ijskoud.
Zo is het offline en zo is het ook online. Het is wel even zoeken naar de online vertaalslag. Je staat niet letterlijk maar virtueel voor iemands neus.
Hoe breng je wat jouw werkwijze bijzonder maakt online over?
Zonder in van die algemeenheden te verzanden met platitudes die eindeloos herkauwd zijn en daardoor iedere betekenis verloren hebben. Innovatief, jong en dynamisch… Authentiek, origineel en betrouwbaar…
Dat soort geleuter laten we fijn aan grote corporates over!
ZZP’ers en kleine MKB’ers hoeven geen moeite te doen om echt over te komen. Er zijn geen procedurehandboeken en rigide functieomschrijvingen die onze vrijheid beperken. Dus?
Je kunt online gewoon jezelf zijn. Wow!
“Mezelf zijn? Dát gaat me prima af hoor,” zegt Elza lachend. “Maar om dat nou pontificaal online tentoon te spreiden…” Nou, ga liever zelfs een stap verder. Overdrijf, een beetje.
Kitty vat het mooi samen in de laatste zinnen van haar blog Waarom je online larger moet zijn than life:
Een beetje overdrijven. Net wat brutaler zijn dan je bent. Precies wat vrouwen nooit durven. Maar het moet. Sterker nog: pas als je voor je eigen gevoel overdrijft, doe je het goed.
Waarom ‘moet’ het? Omdat je gevonden wilt worden in de inmiddels immens grote online wereld. Er staat al zoveel online dat best wel goed is. Nette site, aardig design, redelijke teksten. Het kan ermee door, maar…
voor ‘het kan ermee door’ doen we het tegenwoordig niet meer
Zeker niet als het een onbekende betreft waar je nog nooit van gehoord hebt. Je online oordeel is ongefilterd en snoeihard.
Alleen als wat je ziet en leest je ráákt, wil je misschien jouw naam en e-mailadres achterlaten of iemand gaan volgen op Social Media.
Online opvallen is net zo moeilijk als offline opvallen
Of net zo leuk en spannend, afhankelijk van hoe je het bekijkt en wat jouw voorkeur heeft. Hoe dan ook, zowel offline als online kunnen niet zonder jouw commitment. Zoals alles in het leven.
Dus wil je online opvallen? Wees dan vooral jezelf!
En maak het vooral niet te moeilijk. Lees deze blog over wat je kunt doen in slechts één uur online marketing per week. Want goede marketing is marketing die bij jou past.
.
deze 2016 blog heb ik aangepast & aangevuld en opnieuw gepubliceerd op 7 januari 2020
.
Kitty Kilian zegt
Hee, ik had hem al twee keer in Buffer gezet vóór ik las dat ik er zelf in sta. Dus geen doorgestoken kaart, eerlijk niet gezien 😉
Ik moest zo lachen om deze zinnen: ‘Ze is een zelfstandig ondernemer van voor het ZZP-tijdperk. Je hoeft haar niets uit te leggen over de ups en downs van het ondernemerschap. Ze is kostwinner en heeft zich altijd prima weten te redden.’
Want verdomd, daar ken ik er een heleboel van. Ik heb ze nooit als categorie gezien, niet bewust. Maar dat zijn ze inderdaad, een lastige categorie. Veel praatjes, haha. Ze zijn natuurlijk gewoon bang, of ze balen van al dat extra werk. Ze zijn ingehaald door de tijd.
Hetzelfde als wat ik nu heb met Snapchat.
Ik geloof het wel: doei, Snapchat.
Sonja van Vuren zegt
Ja, ja… 😉 Maar nee, ik weet hoe snel, snel jij kan scannen en dan meteen wat doen, voordat je álles hebt gezien/gelezen. 🙂
We worden allemaal ingehaald door de tijd en het is voor veel mensen lastig om los te laten wat vroeger goed gewerkt heeft. Je kent er na al die jaren ook alle ins en outs van, terwijl iets nieuws oppakken onzeker maakt.
Het is geen extra werk als het in de plaats komt van iets anders dat niet of minder goed werkt, maar het vergt de eerste tijd inderdaad wel meer inspanning, omdat je iets nieuws onder de knie moet krijgen.
Tja, Snapchat… Als je je richt op tieners zul je er wel aan moeten. En nieuwe platforms beginnen vaak bij de jeugd, om daarna op te schalen naar 30+, 40+ enzovoorts, waardoor de dynamiek weer veranderd, er iets anders komt enz.
Nou heeft Instagram al aardig wat Snapchat glazen ingegooid door het klonen van kenmerken, wat de oudere doelgroep aldaar het gemak biedt van “niet nóg een Social Media platform moeten leren”.
Zelf had en heb ik niks met video voor/met mezelf, dus dat zou je mijn achilleshiel kunnen noemen. Want daar heb je ook nog mee te maken: je eigen sterke voorkeuren of aversies.
Daarnaast kan niemand álles goed, nog los van of je iets al dan niet leuk vindt om te doen. De één doet het geweldig op video, terwijl een ander (die er dol op is en graag voor de camera staat) totaal niet uit de verf komt.
Kitty Kilian zegt
Grinnik. Tieners laat ik voorbij gaan. tegen de tijd dat die willen bloggen ben ik eh.. laat ik dat maar niet hardop zeggen.
Maaike van Kempen zegt
2020 inmiddels en nog steeds relevant!