De kans is groot dat de mensen die jij probeert te bereiken aan informatie obesitas lijden. Continu zo oververzadigd zijn, betekent dat je weinig trek hebt in nóg iets erbij. Integendeel, je probeert juist te infominderen. Zie maar eens in het blikveld te komen van iemand die zich zo voelt. Dat is, optimistisch uitgedrukt, best wel een uitdaging.
Aandacht is schaars
Zowel die van jou als van je potentiële klanten. En het aantal uren in een dag wordt er niet meer op. We kunnen met glazige ogen langer opblijven. Vroeger opstaan. Nog meer aan timemanagement doen. Worden we daar scherper van? Retorische vraag…
Alles wat ‘moet’ op je online marketing actielijst zetten en vervolgens kwaad zijn op jezelf omdat je niet alles wekelijks afvinkt, werkt ook niet. Zo ‘moeten’ we iedere week bloggen. Want regelmaat is belangrijk en Google houdt van nieuwe content.
Je moet jouw stuff strutten, content sharen – go, go, go!
Of je nou hamers, sierlijsten of online diensten verkoopt, of je nou coach, fotograaf of softwareontwikkelaar bent – gij zult bloggen. Beantwoord de vragen waar jouw doelgroep mee zit en voilà… you’re in business.
Het is slechts een kwestie van die vragen vinden en dé antwoorden geven. In doeltreffende, korte zinnen. Met linkjes naar andere webpagina’s en blogs onder de juiste ankerteksten. En de Yoast SEO plugin vullen. Ja, ja, zo makkelijk is het 😉
Tips over bloggen, social media en SEO liggen voor het oprapen
Dat maakt het dus nog makkelijker! Alhoewel. Doe jij iets met al die online marketing tips? Wat breng jij nu fervent en succesvol in de praktijk, week in, week uit?
Je kunt een fijne boost krijgen van iets nieuws lezen of leren. De praktijk behoeft taaie doorzettingskracht. Zoals Kitty Kilian het al eens omschreven heeft:
Het is niet moeilijk, maar het is véél. En het verandert de hele tijd.
En dan nog. Stel dat je het allemaal onder de knie hebt. Van haver tot gort snapt. Nergens meer van opkijkt. Precies weet welke online ontwikkelingen van belang zijn. Dan moet je nog steeds iets vertellen en doen wat de aandacht trekt en de moeite waard is.
Van die storytelling bullshit?
Tja. Je moet wel weten wat jouw USP is. Toch? En die Unique Selling Proposition goed kunnen overbrengen. En dat onderscheidende vermogen ook daadwerkelijk en relevant in de praktijk brengen. Storydoing, zeg maar. Allerbelangrijkst.
In die laatste fase kennen mensen je echter al. Werken ze al met je samen. Anders weten ze niet dat jij je story ook echt aan het do’en bent. Dave Trott, copywriter en reclameman, weet precies waarom we zo vaak tegen de klippen op communiceren:
We hebben geen impact, vallen niet op, blijven ongezien, onopgemerkt.
Maar we zijn aan het communiceren alsof we wél in beeld zijn.
Veel te veel communicatiegewicht ligt in de overtuigingskrachtschaal. Je bent een volstrekt denkbeeldig, aandachtig luisterend publiek aan het overtuigen. Dat promoot wel lekker weg. Weinig weerstand enzo.
Omdat bijna niemand het ziet en leest…
Marketing & communicatie lijkt in veel gevallen gereduceerd tot jezelf ‘onderscheiden’ met betekenisloze verschillen op een onopvallende manier. Onopvallend in de zin van: het blijft niet hangen – als het al opgemerkt wordt.
Er is veel wat nergens naar smaakt. We zijn kritischer omdat er zoveel keus is. Verwende kinderen die al snel ergens de neus voor ophalen. Been there. Seen that. Datgene is je dan in ieder geval wel opgevallen. Anders kon je dat niet constateren.
Je kunt pas proberen te verleiden als je in de aandacht staat
89% van bedrijfscommunicatie faalt op dat impactniveau. Omdat bijna iedereen zich op het overtuigen stort. Je wilt tenslotte laten zien wat je allemaal kan. Je bent dol op je vak! Dat zouden er meer moeten zijn. Vooral potentiële klanten. Maar ze zien je niet staan. Waarom?
Omdat je piramide verkeerd ingedeeld is, aldus Trott. De meeste tijd en moeite moet je steken in opvallen. Impact maken. Op die radars verschijnen waar jij zichtbaar wilt zijn. En áls je aandacht krijgt, moet die welverdiend zijn. Uiteraard. Anders klikken we zo weg.
Dus prik op je prikbord:
- opvallen en indruk maken
- een relevant en makkelijk te begrijpen voorstel communiceren
- de ander bepaalt (onbewust) of hij/zij zich daardoor laat overtuigen
.
deze 2014 blog heb ik herschreven en opnieuw gepubliceerd op 31 oktober 2017
.
Nicoline (@droomcoach) zegt
You go girl! “@sonjavanvuren: Ik moet m’n stuff strutten. Content sharen. Alles voor jouw aandacht. http://t.co/EcxOnqw0fh [nieuwe blog]”
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
“En ik moet m’n stuff strutten. Content sharen.” http://t.co/dm30eR4KFa @sonjavanvuren
@JeannetWendel zegt
RT @PatrickMundus: Knappe eyeopener: “Je kunt pas proberen te verleiden als je in de aandacht staat.” ~ http://t.co/1MuLkJWIzl via @sonjava…
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
“Je bent een volstrekt denkbeeldig publiek aan het overtuigen. Dat promoot wel lekker weg.” http://t.co/bTZfkM5sMv @sonjavanvuren
Nicolette Scholtens (@hogepony) zegt
Ik moet m’n stuff strutten. Content sharen. Alles voor jouw aandacht. http://t.co/RmVdzh5uwz weer een superblog van @sonjavanvuren
Petra Blankwaard (@indigonl) zegt
RT @sonjavanvuren: De meeste tijd en moeite moet je steken in opvallen. http://t.co/ZVtJW9p8mf [blog]
Charlotte Meindersma (@CharlottesLaw) zegt
RT @sonjavanvuren: De meeste tijd en moeite moet je steken in opvallen. http://t.co/ZVtJW9p8mf [blog]
@SjeWorks zegt
RT @sonjavanvuren: De meeste tijd en moeite moet je steken in opvallen. http://t.co/ZVtJW9p8mf [blog]
@cecilekoenig zegt
RT @sonjavanvuren: De meeste tijd en moeite moet je steken in opvallen. http://t.co/ZVtJW9p8mf [blog]
Johanna Glas | DoDo1 (@DuizendDoDos) zegt
RT @sonjavanvuren: Je moet wel weten wat jouw USP is. Toch? http://t.co/ZVtJW9p8mf [blog]
Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt
“Of je nou hamers, sierlijsten of online diensten verkoopt (ik roep maar wat) – gij zult bloggen.” http://t.co/Zdadne5zRk Goed blog van @so…
Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt
‘De kans is groot dat de mensen die jij probeert te bereiken aan informatie obesitas lijden.’ https://t.co/YvOJ5HFbYl @sonjavanvuren
Karen André (@AtelierKaren) zegt
Opvallen is belangrijker dan overtuigen https://t.co/IjVdVKs1cw
@MarijkevanDijk1 zegt
RT @sonjavanvuren: Doe jij iets met die online marketing tips? Wat breng jij nu fervent en succesvol in de praktijk, week in, week uit? htt…
@Podiumbouwer zegt
RT @sonjavanvuren: Doe jij iets met die online marketing tips? Wat breng jij nu fervent en succesvol in de praktijk, week in, week uit? htt…