Afgelopen zondagochtend. Eens een keer geen tablet onder m’n neus, maar een ouderwets stuk krant. Een feestbijlage. Vol verwachting klopt het december hart hè. Blegh. Dacht het niet. Wat mij betreft is het de minst leuke maand van het jaar, met al die plichtmatige gezelligheid.
Als het kan, breng ik ‘m op z’n allersaaist door
Nergens heen hoeven. Niks moeten. Een verfrissende wandeling. Een simpel potje koken. Boek of tablet, kussen in de rug, kop rooibosthee. Eigenlijk de manier waarop ik het hele jaar ’t liefst m’n vrije tijd doorbreng.
Maar daar kan ik beter m’n mond over houden, want dat is echt niet meer van deze tijd!
Er blijkt namelijk een luidruchtige trend geruisloos aan mij voorbij te zijn gegaan (oh jee). Het leven moet ‘hip, hot & happening’ zijn, lees ik in de krant. “Heb je nog iets leuks gedaan?” is een brandende maandag-bij-de-koffiemachine-vraag.
Want “het leven is een feest”
Dat staat groot boven het artikel met een stel gekunstelde foto’s, die een uit- en thuissituatie verbeelden. En nee, het gaat niet over de jeugd van tegenwoordig. Verre van. Feestverslaafde 40-ers spelen de hoofdrol.
Een schrijnend gevoel van leegte treedt op zodra de overdadige prikkeltoediening wordt stopgezet, aldus verslavingsdeskundige Dick Trubendorffer. Hij kan en zal het weten. Dus hup, naar het volgende restaurant, feest of festival.
Zo ziet het leven eruit op de gemiddelde Facebook timeline
Aangezien ik er zelf nooit op gezeten heb, moet ik dat maar aannemen. Ik heb er in ieder geval vaak over gehoord en gelezen. Dat Facebook hét medium is voor ‘kijk eens (jaloers graag!) naar mijn altijd happy bling-bling leven’.
Met selfies waar 20+ mislukte versies aan vooraf zijn gegaan, op zoek naar het perfecte shot. Ik mag toch hopen dat dit lichtelijk overdreven is. De reclamewereld wordt zo verfoeid, maar de consument kan er zelf ook wat van.
Anti-saaiheid marketing is het
“In deze individualistische maatschappij ontlenen we onze identiteit aan wat we doen, wat we hebben en hoe we eruitzien,” aldus Trubendorffer in het AD artikel. “De prestatiemaatschappij vraagt ons op alle fronten te scoren en mee te doen.”
Wat is jouw reactie op die maatschappelijke druk, als je jaloerse gevoelens en het willen voldoen aan sociale normen uitschakelt? Hoe saai is jouw ondernemersleven in werkelijkheid?
Ondernemerschap is de afgelopen jaren in aanzien gestegen
Zelfs in loondienst moet je een ondernemersmentaliteit hebben. Als organisaties dat écht zouden willen, dan moeten nogal wat directeuren en managers om te beginnen eens stoppen met hun directieve leiderschap. Maar goed. Als (wannabe) zzp’er heb je daar geen last van.
Kortom, één en al spannende vrijheid?
Ben je gek. Digitale nomaden en kenniswerkers brengen (te) veel tijd achter de computer door. Hebben net als iedereen allerlei deadlines en een huishouding. Zijn veelal aan het eind van de week net zo bekaf als toen ze nog ‘loonslaaf’ waren.
Het is alleen minder zichtbaar
Er zijn geen collega’s die opmerkingen maken over de wallen onder je ogen. Er is niemand die last heeft van je snibbige opmerkingen na een nacht lang doorwerken. Je kunt onder het genot van een bak koffie of thee tegen niemand aanmopperen.
Ik hou van zzp’ers die af en toe juist dáárover iets posten op social media. Met een alles behalve lieftallige foto van zichzelf erbij. Niets mooiers dan ECHTE mensen. Het gekke is dat iedereen dat zegt, maar ondertussen kijken we naar en maken we glossy’s.
Anderen die echtheid laten zien, bewonderen we
Onze eigen gordijnen houden we angstvallig gesloten. Want eigenlijk vinden we het niet zo verstandig, wat die andere mensen doen. Slecht voor je reputatie. Niet professioneel. Personal branding, je weet wel…
Dat marketing zo vaak bij een mooie verpakking zonder inhoud blijft is eigenlijk niet zo gek. We foppen wat af met z’n allen. Online gaat dat helemaal makkelijk. De meeste mensen aldaar kom je toch nooit in het echt tegen.
Het leuke van de #kommaarop’s is dat ze online ‘in het echt’ zijn
Niks geen fratsen, maar echte inkijkjes in de werelden van allerlei verschillende zzp’ers en ondernemers. Zowel hoogte- als dieptepunten gaan we niet uit de weg. Ook deze keer niet. Hoe saai mijn ondernemersleven is? Ontzettend saai.
Meestal zit ik thuis voor de computer. Af en toe niet omdat ik een afspraak buiten de deur heb. Soms werk ik op locatie, waar ik het liefst naartoe fiets.
Tussendoor draai ik de was en ga ik wandelen
Saai? Hmmm. Het is maar net wat je saai vindt. Het woord heeft een negatieve klank. En als ik dat krantenartikel juist interpreteer is het onderhand een doodzonde om saai te zijn, in deze überhippe tijd. Waar ik dus niks van meekrijg.
Waar zijn al die hippe mensen die fris en fruitig aan work hard, play hard doen? Zal iets met soort zoekt soort te maken hebben. Van mensen die er ieder weekend op uit willen word ik hoorndol. Winkelen vind ik een gruwel en ik hou niet van films.
In mijn omgeving zie ik vooral uitgeputte gezinnen
Ouders die allebei hard werken en door volgepropte weekenden heen sjezen. Zelfs de kinderen hebben een agenda. I kid you not. Een speelmiddag moet serieus ingepland worden. Tussen de (pyjama)feestjes en hockey- of volleybal wedstrijden door.
Je kunt wel vinden dat er hard gewerkt én gespeeld moet worden, breng het eens in de praktijk zonder jezelf (en anderen) te compromitteren. Reken maar dat er íets zal wijken. Altijd hard en druk, druk, druk houdt niemand vol.
Digitaal is een ander verhaal
Daar kun je eindeloos doorgaan. Op Facebook of waar dan ook. Vanaf de bank 😉 Zijn er mensen die dagelijks een kenmerkend saai moment posten? Vast. Zo van, niks geen FOMO (fear of missing out), maar LIHN (leven in het nu).
Dát is wat juist zo vaak misgelopen wordt. Het NU. Laatst heb ik er nog over geschreven. Dat mensen zo vaak niet willen zijn waar ze NU zitten. Ik weet hoe dat voelt. Daarom ben ik zo blij dat ik m’n saaie draai gevonden heb.
Een fijne tegenhanger van inhoudelijk enorm gevarieerd werk
Online marketing is breed en ik werk voor bedrijven in allerlei sectoren. Op één dag trekken met gemak cilinders, mobiliteit, schilderwerk en een online applicatie voorbij. Er wordt geswitcht tussen WordPress en andere CMS’en.
Een e-mailing campagne bedenken, ‘m dezelfde week afstemmen, in MailChimp zetten, versturen en de week erna opvolgen. Hoppa. Tussendoor een videoscript schrijven, een communicatieplan maken en met een hoofd verkoop praten.
Van idee naar uitvoering en alles wat daartussenin zit en erna komt
Dat vind ik echt een feest. Het is ongelooflijk wat je allemaal vanachter een computer en met een telefoon kunt bereiken. Wat fysiek saai oogt is mentaal ontzettend enerverend. Voor mij is m’n werk óók m’n hobby. Een bijzonder prettig toeval.
Verder zit ik liever in m’n hoofd dan in de kroeg of een theater. In dat ei van mij is het best druk. Ik heb tijd, rust en ruimte nodig om dingen te laten bezinken en uit te denken. Dat is waar veel avonden en weekenden aan opgaan en wat me fris houdt.
Saaiheid is voor mij van levensbelang
Dus heb ik er alles behalve een hekel aan. Ik koester het. Waar een ander chaos omarmt, heb ik een voorliefde voor rust en regelmaat. Niet dat ik daar altijd even blij mee ben. Net zoals iedereen zou ik soms willen dat ik anders in elkaar zat.
Aangezien alle andere mensen al bezet zijn, ontkom ik er echter niet aan mezelf te zijn. Met alle leuke kanten én onhebbelijkheden. Wat dat betreft zitten we met z’n allen in hetzelfde schuitje. Soms is dat een feestje en soms niet.
Kortom, het echte leven!
Natuurlijk wil je nu ook weten hoe saai het ondernemersleven van Agnes en Tessa is en van de andere #kommaarop deelnemers van deze keer. Nou, hou je vast en lees en bekijk alle antwoorden op Hoe saai is jouw ondernemersleven?
Iedere eerste vrijdag van de maand is er een #kommaarop uitdaging.
Lees Over kommaarop als je wilt weten hoe het allemaal begonnen is.
.
Caroline vd Laan (@carolaanCL) zegt
Ik hou ook wel van saai, net als @sonjavanvuren. Maar mijn hoofd gaat er meestal mee vandoor 😉 https://t.co/13vvvwPGWh
Karen André (@AtelierKaren) zegt
Het saaie ondernemersleven is feest! https://t.co/27rAMNsAdx
Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt
‘Saaiheid is voor mij van levensbelang’ https://t.co/bt3vSrkTvJ #kommaarop van @sonjavanvuren
Carolijn zegt
Wat een gepassioneerd blog weer Sonja. Zo oprecht en echt. Voor mij zou saaiheid killing zijn. Niet om
alleen voor de buitenwacht interessante of bijzondere activiteiten te laten zien. Maar enerverendheid is mijn energiebron. Die overigens in balans wordt gehouden door tijd alleen met mezelf in alle rust.
Sonja van Vuren zegt
Blijft fascineren, die verschillen tussen mensen. Voor mij is het al snel te enerverend (te druk dus) en dan kost het me juist energie. Langdurig inhoudelijk saai werk, vind ik dan weer wel snel vreselijk saai.
Dat outgoing van jou, het opzoeken van allerlei activiteiten en daar volop van kunnen genieten, kan ik nou echt benijden, Carolijn. Maar alle pogingen daartoe hebben nooit mogen baten. Het zit er gewoon niet in bij mij.
Sinds ik dat kan accepteren en meer oog heb voor de voordelen ipv de nadelen van hoe ik in elkaar zit, sta ik een stuk blijer en aanzienlijk minder gefrustreerd in het leven. 😀
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
“Digitale nomaden en kenniswerkers brengen te veel tijd achter de computer door. ” https://t.co/oegqtqHi39 @sonjavanvuren
@reyneveld zegt
“geen collega’s die opmerkingen maken over wallen onder je ogen” Het ondernemersleven van @sonjavanvuren. https://t.co/z6MQl0FXWx #kommaarop
Nicoline (@droomcoach) zegt
‘Saaiheid is voor mij van levensbelang’ https://t.co/WUlJSyU81l Heerlijk. Van @sonjavanvuren!
Pauline le Rutte (@paulinelerutte) zegt
Heerlijke blog. “Saaiheid is voor mij van levensbelang.” https://t.co/1QXwvtTC9V Tsja, en wat is ‘saai’?
ariena ruwaard (@ArienaRuwaard) zegt
RT @sonjavanvuren: “Anderen die echtheid laten zien, bewonderen we. Onze eigen gordijnen houden we angstvallig gesloten.”
Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt
Zo heerlijk herkenbaar saai dat werk en leven van @sonjavanvuren “Saaiheid is voor mij van levensbelang.” https://t.co/y27wSk3han
Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt
Is ondernemerschap wel altijd zo spannend? https://t.co/QEHvBeJvHz