Ken je de schurk marketingstrategie? Je zet je ergens tegen af. Een bepaalde werkwijze of een bepaald product moet het ontgelden, omdat het frustrerend veel tijd kost of super onhandig is. Die werkwijze of dat product is jouw schurk en die speelt een belangrijke rol in je marketing en communicatie.
Ik zie de schurk strategie als een drietrapsraket:
- datgene waar jij en vele anderen met goede redenen een hekel aan hebben, speelt de hoofdrol
- je laat zien dat het wel degelijk anders of beter kan, al het “ja maar” gesputter ten spijt
- je presenteert jouw oplossing, die door de gecreëerde setting als een verlossing overkomt

Direct allerlei voorbeelden oplepelen is lastig, omdat ik deze strategie niet zo vaak tegenkom. Bedrijven en zzp’ers zijn over het algemeen best wel braaf. Bang om kansen mis te lopen of tegen het verkeerde been aan te schoppen.
Want áls je een schurk uitkiest, dan kom je er niet zomaar vanaf
Je afzetten tegen een gangbaar idee, concurrenten of bepaalde manieren van doen en dat communiceren, is geen kleinigheid. Je moet er dus echt van overtuigd zijn. Er vol voor willen gaan, op de korte én lange termijn.
Maar je valt wel op. Omdat het iets anders is. Anders dan wat zo vaak gedaan wordt. Zoals het over de voordelen van je product of dienst hebben. Of inspelen op “pijn” of angst en hoe jij die vermindert of wegneemt.
Zoekend naar goede B2B voorbeelden, kwam ik Coda tegen
Rand Fishkin noemt dit bedrijf in zijn blog What your marketing needs is a bad guy. Coda’s schurk is:
The old way of doing business documents: the classic MS Word, Excel, Powerpoint, Exchange dichotomy that Google, Zoho, OpenOffice, and everyone else has copied since the 1990s.
De slogan, introtekst en het beeld op de homepage maken direct duidelijk op wie de pijlen gericht zijn:
Enough of this sheet
For teams whose best work is scattered across documents, spreadsheets, and apps, Coda is the doc that brings it all together.
En passant maken ze met het hierin opgenomen compliment (“best work”) duidelijk dat goede teams met deze goede tool (zouden moeten) werken.
De intro van hun Getting Started Guide is eveneens luid en duidelijk:
No more ping-ponging between documents, spreadsheets, and workflow apps to get things done. Coda brings all of your words and data into one flexible surface.
Heb ik een schurk of meerdere schurken?
Nee. Ik beweer wel dat SEO nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt. De SEO hulp die ik bied is gebaseerd op een tried & tested laagdrempelig stappenplan. Toch neemt dat bij veel mensen de SEO weerzin niet weg (laat staan de hekel aan online marketing).
Maar vermoedelijk zijn er ook aardig wat mensen die opzien tegen overstappen naar Coda. We laten niet makkelijk iets los waar we al zo lang zo massaal mee werken. We zijn gewoontedieren. Better the devil you know. Of beter gezegd, in dit geval:
Better the villain you know
Best logisch dus dat je deze marketingstrategie niet zo vaak tegenkomt 😉
Geef een reactie