“Je hoeft helemaal niet aan SEO te doen. Zorg dat mensen je vinden door actief te zijn op Social Media. Natuurlijk moet je website er dan wel strak uitzien, voor als mensen verder klikken.” Uitspraken van deze strekking hoor ik regelmatig. Verhoudingsgewijs vaak van vormgevers die veel op Social Media zitten. Een website (die zij dan natuurlijk voor jou vormgeven), vinden ze gelukkig nog wél nuttig 😉 Maar van een SEO strategie moeten ze niks hebben.
Hekel aal SEO
Niks aan SEO hoeven doen horen veel mensen maar wat graag, omdat nogal wat zzp’ers en mkb’ers een hekel hebben aan SEO. Waar allerlei redenen of vooroordelen aan ten grondslag kunnen liggen.
Ik heb er geen zin in.
Het beperkt je creativiteit.
Het is te ingewikkeld.
Ik schrijf niet voor Google, maar voor mensen.
Het is gewoon niet leuk.
Zonder “zin en leuk” wordt het moeilijk
Ik moet zeggen dat ik het gewicht van “geen zin” en “het is niet leuk” lang onderschat heb. In het begin kun je mensen nog wel meenemen op de golf van jouw enthousiasme, maar dat is onvoldoende.
Tenminste, op de lange termijn. Daarvoor heb je intrinsieke motivatie nodig, iets wat we allemaal wel weten of aanvoelen. Die motivatie zal dus niet voortkomen uit er zin in hebben en het leuk vinden.
“Zin en leuk” worden ook nog eens beïnvloed door andere overtuigingen. Zoals dat SEO je creativiteit belemmert, dat het te ingewikkeld is en dat je weigert voor Google te schrijven.
Over dat het nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt, wil ik het nu niet wéér hebben, want de laagdrempelige SEO basis bijhouden wordt ook lang niet altijd leuk gevonden 😉
Maar dat het je creativiteit belemmert is echt een mythe. En dat je niet voor Google wilt schrijven, is hartstikke logisch. Dat wil Google ook niet! De zoeker/lezer staat met stip op 1.
Een eenvoudige SEO strategie die werkt
Als ik kijk naar dienstverlenende klanten waar ik voor gewerkt heb / voor werk, dan zie ik dat de volgende aanpak vruchten afwerpt (met een website die technisch in orde is).
Een goede website basis
De basis van de website is op orde en goed geoptimaliseerd. Die basis bestaat uit:
- de homepage
- dienstpagina’s
- een over pagina
- testimonials
- een contactpagina
Daarnaast zijn er een aantal inhoudelijk sterke blogs die gerust behoorlijk lang mogen zijn. Waar gaan die blogs over?
Schrijven over wat mensen bezighoudt en tegenhoudt
Klanten en prospects zijn een eindeloze inspiratiebron. Schrijf over wat ze bezighoudt en tegenhoudt (om te investeren) en doe dat gerust op een creatieve manier, graag zelfs! Er is al genoeg dat onder de categorie ‘grijze muis’ valt.
- Tegen welke obstakels lopen ze aan?
- Waarom willen ze iets aan hun situatie veranderen?
- Hoe zou je dat kunnen doen?
- Wanneer gaan ze daadwerkelijk tot actie over, wat triggert ze?
- Wat hebben ze vervolgens (niet) gedaan en wat waren de gevolgen daarvan?
Als vanzelf geoptimaliseerd
Deze blogs zijn bijna als vanzelf geoptimaliseerd, want mensen zoeken in zoekmachines naar wat ze bezighoudt of waar ze mee worstelen. Het enige dat je hoeft te doen – liefst vooraf, want dat bespaart je tijd – is uitzoeken welke woorden mensen gebruiken tijdens hun zoektochten.
Daar hoef je geen ingewikkelde tools voor te gebruiken. Met de suggesties die Google geeft als je begint te tikken, kom je al een heel eind. Ubersuggest is een eventueel inspiratie extraatje. Loop ook de zoekresultaten op pagina 1 even na en bepaal of je daar tussen wilt of moet staan.
Waar en hoe vaak je de uitgekozen zoekopdracht moet gebruiken, kun je lezen in m’n blog over website optimalisatie.
Maak Yoast een onderdeel van je SEO strategie
Laat je, als je een WordPress website hebt, helpen door de tips van de Yoast SEO plugin. En laat je niet gek maken, want het is heus niet zo dat álle Yoast-seinen áltijd op groen moeten staan. Leesbaarheid (lees: de lezer) staat altijd voorop. Die seinen zijn echter wel een prima leidraad.
Zorg voor interne links
Verwerk in blogs en dienstpagina’s, onder toepasselijke stukjes tekst, links naar andere blogs en pagina’s op jouw website. Zo ontstaat een web van betekenis en daar houden zoekmachines van.
Ja, relevante externe links zijn nog steeds heel belangrijk, maar daar heb je zelf minder invloed op. Sterke content op je website maakt het bemachtigen van die links in ieder geval makkelijker.
Is er een adder onder het gras van deze SEO strategie aanpak?
Jazeker! Deze werkwijze werkt namelijk alleen (lees: levert met enige regelmaat leads via je website op) als je er laserscherp op bent. Als je over niets anders schrijft dan wat je klanten en prospects bezighoudt en tegenhoudt en dat regelmatig doet.
Wat ook kan betekenen dat je oude blogs, die slecht ranken of maar een paar bezoekers per jaar trekken, anders optimaliseert. Iets wat minder tijd en moeite vergt (jeej!) dan nieuwe schrijven.
Ik weet hoe moeilijk het is om zo messcherp gefocust te blijven. Kijk maar op deze blog verzamelpagina. En ik zwijg over de twee zoekopdrachten die met stip bovenaan blijven staan en niks met mijn business te maken hebben. Met ze hier noemen en naar die blogs linken maak ik het dan, zoals je begrijpt, alleen maar ‘erger’.
Gelukkig heb ik ook zat over online marketing en SEO geschreven 😉 en doen bepaalde dienstenpagina’s het goed. In mijn geval beter dan blogs. Het zal je niet verrassen dat mensen die via verkooppagina’s binnenkomen vaak meer ‘koopgericht’ zijn.
Vanuit SEO bezien is eenduidigheid belangrijk
Als je je als schoenmaker bij je leest houdt, dan is het voor zoekmachines glashelder waar jouw website over gaat. Wat jouw business is. Waar je verstand van hebt. Waarmee je mensen helpt.
In die ‘zoekcategorieën’ wordt je website ingedeeld en als het goed is, zitten je prospects daar ook. Want hun zoekopdrachten vallen binnen die categorieën. Wat meteen een houvast is voor hoe je je zoekwoorden onderzoek insteekt.
Conclusie
Uit mijn werkpraktijk blijkt dat deze SEO strategie, die eenvoudig is maar niet makkelijk, op de middellange- en lange termijn te werken (6 maanden en langer).
Wil je NU meer leads? Laat SEO dan vooral links liggen. Totdat je net genoeg werk hebt om je ook bezig te houden met het vullen van je online salesfunnel. Want liever af en toe “nee” zeggen omdat je geen tijd hebt, dan helemaal geen leads binnenkrijgen.
Geef een reactie