Als je mij zou vragen om jou dé 3 SEO tips te geven, welke zouden dat dan zijn?
Ik heb al veel praktische SEO tips gegeven in m’n blogs over
- een SEO strategie die werkt
- hoe je zoekwoorden onderzoek doet
- wat er komt kijken bij website optimalisatie
- hoe je zoekmachineoptimalisatie leuker maakt
- waarom het slim is om je website te optimaliseren op jezelf
maar zit nu meer strategisch na te denken over jouw vraag. Omdat een praktische uitvoering die gebaseerd is op een solide strategie meer online vruchten afwerpt. Dus als ik jou slechts 3 strategische SEO tips mag geven, dan kom ik uit op deze
3 SEO tips
1. Doe aan website onderhoud
Hartstikke mooi als je de SEO basis goed voor elkaar hebt, omdat je op een organische manier leads via je website wilt krijgen, maar dat neemt niet weg dat je een oogje in het zeil moet houden.
Regelmatig aan website onderhoud doen is belangrijk en SEO maakt daar een wezenlijk onderdeel van uit. In de blog SEO website onderhoud tips zet ik de tips die ik het belangrijkst vindt op een rij.
2. Maak SEO een onderdeel van je wekelijkse werkroutine
Ik weet het, ik heb makkelijk praten. Online marketing is tenslotte ‘mijn ding’. Toch durf ik te stellen dat als je één uur per week aan SEO besteedt, je over een jaar verrast zult opkijken van de effecten.
Stel je voor wat je kunt bereiken als je een stap verdergaat en 3 uur per week met online marketing bezig bent. In de blog online marketing minimalisme bespreek ik hoe je die 3 uur zou kunnen besteden.
Later heb ik overigens ook geschreven over wat je kunt doen in één uur online marketing per week. Voor wie niet meer dan één uur kan opbrengen, want: geen tijd en (vooral) geen zin.
Hoe dan ook, waar het om gaat, is dat het een gewoonte wordt. Waarschijnlijk zul je je er nooit op verheugen, op dit soort wekelijkse activiteiten, maar er zijn wel meer belangrijke gewoontes die onplezierig zijn 😉
3. Je doet NIET alleen maar aan SEO voor zoekmachines
Zoekmachine algoritmes veranderen aan de lopende band. Onderhand iedere dag is er wel wat. Kortom, het is niet bij te benen, net zomin als de 200 Google ranking factoren. En dat moet je ook niet willen.
SEO tactieken zijn tenslotte niet alléén voor zoekmachines bedoeld, integendeel. Het gaat om de lezer, gebruiker, zoeker. Jouw potentiële klant. Dus vraag aan jezelf bij alles wat je doet op je website:
- Hebben de mensen die ik wil bereiken hier écht iets aan?
- Kan ik wat ik nu aan het doen ben verantwoorden, voor mezelf en tegenover anderen?
- Publiceer ik dit met met volle overtuiging of met kromme tenen, omdat ik me er eigenlijk een beetje voor schaam?
Stap voor stap verbeteren met oog voor de lange termijn
Weet je wat ik vaak zeg? Stap voor stap ga je ook vooruit. Dat is in ieder geval wat ik ervaar, samen met m’n klanten. Grote stappen snel thuis en er daarna nooit meer naar hoeven omkijken, is helaas onmogelijk.
Wil je met SEO aan de slag? Weet je het zeker? Okay! Zorg dan voor een lange adem, wees bereid er moeite voor te doen en hou je aandacht gericht op de mensen voor wie je het allemaal doet.
Stop met lezen over SEO en ga dóen
Succes & plezier!
.
deze september 2017 blog heb ik aangepast en opnieuw gepubliceerd op 29 januari 2022
.
Geef een reactie