Mensen vragen weleens “waar heb je veel aan gehad toen je startend ondernemer was?” Eigenlijk zijn dat maar een paar dingen geweest. Keuzes die ik in 2013 en 2014 maakte, die goed uitgepakt zijn. Voor mij waren dat:
Een bestaand website template gebruiken
Vormgeving staat in dienst van de boodschap. Dat is wat de directeur van het B2B communicatiebureau waar ik bijna 14,5 jaar gewerkt heb vaak zei. En daar ben ik het mee eens.
Veel startende ondernemers hebben echter nog niet helemaal scherp wat hun boodschap is en wat voor diensten ze willen aanbieden. Op zo’n moment naar een vormgever stappen levert zelden op wat je ervan verwacht had.
Daarom is het zo handig om als starter een bestaand website template dat (SEO) technisch goed in elkaar zit uit te kiezen. Waar nodig of gewenst kun je dat dan (laten) aanpassen. Want in de loop der tijd kom je geheid tot nieuwe inzichten waar je iets mee wilt of moet op je website.
Een basic website design gaat lang mee
De website waar je nu naar zit te kijken, is een StudioPress template dat ik begin 2014 heb aangeschaft. Visueel is er het nodige aan veranderd, de basis is echter hetzelfde gebleven, met een focus op tekst. (update: dit template wordt niet meer verkocht, dus heb de link verwijderd)
Inhoudelijk is er meer veranderd, maar omdat het een basic en wat mij betreft tijdloos design is, met flexibele content vakken waar je allerlei kanten mee op kunt, kon ik dat er allemaal in kwijt.
Daardoor heb ik een hoop tijd en energie bespaard, en is me veel ergernis bespaard gebleven. Die tijd en energie kon ik mooi steken in het verder ontwikkelen van marketing ondersteuning diensten en het krijgen van klanten.
Eén laagdrempelige dienst die je makkelijk kunt marketen
Ik wilde vanaf het begin minimaal één laagdrempelige dienst hebben die zowel online (denk aan Social Media en SEO) als offline makkelijk te marketen was. Dat werd de dienst die ik al in m’n loondiensttijd bedacht had: de blogstrippenkaart. Het was een duidelijk product en er was behoefte aan.
Toen ik in januari 2013 begon met Soncere Marketing en Communicatie wist bijna iedereen wat bloggen was en, belangrijker, waren er mensen en bedrijven die begrepen dat je goede blogs niet ‘zomaar’ zelf schrijft. Ze hadden er geld voor over om blogs te laten (her)schrijven en waren actief op zoek naar iemand die dat deed.
Een duidelijke, laagdrempelige dienst, die makkelijk te marketen is, die past bij wat jij goed kan en leuk vindt, waar behoefte aan is en waar mensen voor willen betalen, was voor mij een uitstekende springplank. Het zorgde in de begintijd voor een financiële basis die je de rust en ruimte geeft om je bedrijf verder op te bouwen.
Weten wat jouw doelgroep tegenhoudt
Vanaf het begin betalende klanten hebben, geeft zelfvertrouwen. Iets wat je goed kunt gebruiken als startend ondernemer. Dat klinkt voor de hand liggend, maar dat is het allerminst voor veel starters.
Er wordt behoorlijk wat gratis gewerkt. Of voor een gereduceerd tarief. Wat helemaal niet erg is als je een paar maanden de markt wilt aftasten of een dienst wilt uitproberen, want dan ben je op zoek naar proefkonijnen.
Maar als er geen ‘product market fit’ lijkt te zijn, als mensen onwillig zijn om te betalen voor wat jij aanbiedt of doet, dan is er een pas op de plaats nodig. Want weten wat je doelgroep tegenhoudt, is net zo belangrijk als weten wat ze bezighoudt.
Ik zat dan ook regelmatig te kauwen op vragen zoals:
- Wat houdt mensen tegen om te investeren in hun website?
- Wat doen ze nu wél om hun website beter te maken?
- Wat verstaan ze onder “beter”?
- Waarom hebben ze zo’n hekel aan online marketing?
- Wat zijn de belangrijkste struikelblokken als het over zoekmachineoptimalisatie gaat?
Het maakt niet uit wat je doet, dit soort vragen, toegespitst op jouw business, kun je altijd stellen. Het houdt je scherp. Je antwoorden worden ook steeds beter en de vragen anders of specifieker, want hoe langer je bezig bent, hoe meer positieve en negatieve ervaringen je opdoet.
Wat je leert verwerk je in websiteteksten en een aantal blogs, zodat het voor de mensen die je wilt bereiken overduidelijk is wat je doet en wat zij daaraan hebben. En het zorgt voor herkenning. Testimonials dragen daar ook aan bij: mensen lezen over anderen die dezelfde issues hadden als die zij nu hebben en hoe die opgelost zijn.
Blijf vooral lekker experimenteren
Eén van de leukere aspecten van zelfstandig ondernemerschap is dat je zelf bepaalt hoe je dienstenpakket eruit ziet. In de loop der jaren heb ik met plezier een aantal nieuwe diensten gelanceerd.
Het grootste deel daarvan is niet aangeslagen of na verloop van tijd opgenomen in bestaande diensten. Met werk waar wel behoefte aan was, maar waar ik zelf geen plezier meer aan beleefde, ben ik gestopt.
In de begintijd was m’n dienstontwikkeling veel meer gebaseerd op wat ik dacht dat klanten wilden. Sindsdien ben ik veel beter in staat om aan te sluiten op daadwerkelijke behoeftes, op een manier die ook voor mij prettig werkt. Het SEO spreekuur, voor wie SEO zelf wil doen, is daar een voorbeeld van.
Dus blijf vooral lekker experimenteren en laat je niet ontmoedigen door een paar mislukkingen. Iets nieuws bedenken, uitwerken en lanceren is wat mij betreft sowieso leuk en leerzaam. En vroeg of laat zit er een voltreffer tussen.
Waar heb jij veel aan gehad toen je startend ondernemer was?
Ik ben heel benieuwd. En de lezers van deze blog ook. 😉
Lees als je tijd en zin hebt ook:
Geef een reactie