Wat heb je nodig om in actie te komen en door te blijven gaan, ook als het tegenzit? Vroeger dacht ik dat een sterk verlangen genoeg was. Zo’n diep gevoeld verlangen dat willen overstijgt. We willen zoveel, waarvan we het grootste deel nooit doen. Wishful thinking. Allemaal verzinken we daar weleens in. Maar ergens écht naar verlangen zet je in beweging. Toch?
Ja… en nee – je hebt verlangen én urgentie nodig
Tenminste, dat is wat ik constateer, terugkijkend op de afgelopen ondernemersjaren. Er zijn een aantal verlangens onvervuld gebleven. Waarom? Ze waren simpelweg niet urgent genoeg. Andere verlangens zijn daarentegen zelfs boven verwachting vervuld.
Okay, nu wil je natuurlijk een paar voorbeelden. Neem verkopen. Ik verlangde ernaar om Soncere volledig te laten draaien op mijn manier van verkopen: een grotendeels online aanpak, zónder offline netwerkbijeenkomsten en het gevoel dat je jezelf aan het opdringen bent.
Als zelfstandig ondernemer voelde ik de broodnodige urgentie
Duh! Want zonder verkoop geen brood op de plank. De conclusie na van alles uitproberen? Dé verkoopaanpak bestaat niet (joh?!) en veel van de verkooptips die je krijgt, werken niet als je introvert bent. Dan moet je jezelf zó forceren – dat smoort ieder verlangen.
Nu is verkopen best leuk. Omdat het eigenlijk geen verkopen is. Ja, we blijven een hekel houden aan dat woord. Maar het voelt wezenlijk anders als je ‘gewoon’ jezelf bent, als je spreekt en handelt vanuit waar je verstand van hebt en voor 100% achter staat. Dat zijn geen verkoopkunstjes.
Jouw eigen verkoopmanier blijft wel een ontwikkelingsproces
Want wat jou het meeste aanspreekt, evolueert eveneens. Je moet scherp blijven op wat het beste werkt. Een communicatiemiddel kan in de loop der tijd aan kracht inboeten. Zo zijn e-mailings niet meer wat ze waren. Open- en clickrates zijn aanzienlijk afgenomen.
In 2015 was Twitter een belangrijk en fijn medium voor goede gesprekken, tips uitwisseling en het delen van elkaars blogs. Maar de interactie aldaar is merkbaar minder geworden. Na lang blijven proberen, stop ik m’n social media tijd nu in LinkedIn.
Communicatiemiddelen veranderen, het uitgangspunt blijft hetzelfde
Wat mij betreft is de basis: het simpelweg leuk vinden om ermee bezig te zijn. Zo vind ik Social Media een verrijking. Veel boeiende mensen (en jazeker, ook een paar klanten) zou ik anders misgelopen zijn. Voor deze introvert is internet echt een fantastische vondst 🙂
Voel je wel de urgentie van online, maar geen enkel greintje verlangen, dan is er serieuze en blijvende aandacht aan besteden moeilijk vol te houden. Je hebt een website. Uiteraard. De rest schuif je voor je uit. Herstel: andere dingen vind je belangrijker. Dat zegt genoeg.
De actiecombinatie van verlangen en urgentie ontbreekt
En dan komt het er niet van. Zo lijkt het mij goed om meer offline te doen, los van de irl klantmeetings. Een workshop volgen. Naar een vakbeurs gaan. In Utrecht, Breda of Enschede met toffe zpp’ers afspreken. Afreizen naar een warm en zonnig land. Het gebeurt zelden.
Ik ben een rasechte huismus die zich werkend, wandelend en fietsend prima vermaakt binnen de grenzen van haar woonplaats en aanpalende gemeentes. Andere dingen doen is 7 van de 10 keer wel leuk, maar ik verlang er niet naar. Het blijft iets waar ik me echt toe moet zetten.
Hoe zit het met jouw verlangens en hoe urgent zijn ze?
Wat wil jij doen dat hardnekkig niet lukt?
Geniet jij er ook zo van als energieën samenkomen en je in een flow verrassend grote bergen verzet?
En heeft het misschien te maken met buiten versus binnen je comfortzone? Ik denk dat het gecompliceerder is dan dat.
Vaker uit je comfortzone stappen vraagt veel energie. Iedere willekeurige dag doen allerlei andere dingen óók een beroep op je accu. Waar je energie van krijgt en wat je energie kost, verschilt per persoon. En de één heeft standaard een hoger energieniveau dan de ander.
Er zijn geen energieknoppen waar we naar believen aan kunnen draaien
Hetzelfde geldt voor verlangen en urgentie. Geen van beide liggen ruimschoots op voorraad, om in te schakelen wanneer je wilt. Waar jij met liefde moeite voor doet en wat je goed afgaat, zijn in ieder geval duidelijke richtinggevers. Daar liggen jouw hart én hoofd.
Investeren in waar je van nature goed in bent is fijner en makkelijker. Ik schrijf al zolang als dat ik het kan. Sinds bloggen bestaat ben ik alleen maar meer gaan schrijven. Steeds beter worden kost veel tijd en moeite. Dat heb je er graag voor over want je vindt het leuk!
Inmiddels is tekstschrijven een belangrijk onderdeel van mijn werk
Als je verlangen én urgentie voelt, heb je meer kans op duurzame actie. Het is niet enkel een korte opleving. De ongedurigheid die je voelt, wil niet wijken. Het is een onrust die je in beweging zet. Die je het-goede-moeten-gevoel geeft. Dus doe je het. Steeds weer. Voluit!
Wat is jouw ‘goede moeten’? Wat moet jij van jezelf omdat je er op een urgente manier naar verlangt? Je wilt niet zonder. Je kunt niet zonder. Of welke zakelijke urgentie heeft een bepaald verlangen aangewakkerd en jou en je business (onverwacht) veel moois gebracht?
Kitty Kilian zegt
Ik ben ook zo’n huismus. Ik breng elke avond het liefste thuis door, op de bank, met een boek. Soms denk ik weleens dat ik mij dapper door het leven heenlees 😉
Sonja van Vuren zegt
Da’s een goeie, Kitty! Zo dapper ben ik dus ook. 😀 *digitale high five geeft*
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
“veel van de verkooptips die je krijgt, werken niet als je introvert bent” https://t.co/a5eF1NwFMp @sonjavanvuren
Carolijn zegt
Van je verlangens zou je altijd urgentie moeten willen maken. Dan leef je het dichtst bij wie je wil zijn.
Sonja van Vuren zegt
Ik weet het niet, Carolijn. Soms heb ik mezelf verlangens aangepraat. Omdat ik ergens bewondering voor had. Omdat ik vond dat hoe ik/het NU was niet goed genoeg was. De onvoorstelbare hoeveelheid energie die ik daarin gestopt heb… En ik dacht ECHT dat ik wilde wat ik toen deed!
(H)erkennen wat je ten diepste wilt en nodig hebt, wat het allerbeste bij je past én binnen je mogelijkheden valt, gaat met vallen en opstaan. Bepaalde verlangens loslaten, heeft mij meer rust en vrijheid gegeven, waardoor er broodnodige energie vrijkwam voor wat wel mogelijk was. En er nu dus is.
Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt
Verlangens en urgentie, ze horen bij elkaar wat mij betreft. Dit moois https://t.co/EUj6yf3rOU schrijft @sonjavanvuren er over.
@PetraWerminkVos zegt
RT @sonjavanvuren: De ultieme actiecombinatie: verlangen en urgentie https://t.co/DEmlyXprZo [nieuwe blog] https://t.co/BaKvcoqhfY
Pauline van der Kolk (@paulinevdk) zegt
De ultieme actiecombinatie: verlangen en urgentie https://t.co/OXrIjMxbIq @sonjavanvuren
Karen André (@AtelierKaren) zegt
De ultieme actiecombinatie: verlangen en urgentie https://t.co/OZrTiIpoOG
Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt
“Wat heb je nodig om in actie te komen en door te blijven gaan, ook als het tegenzit?” https://t.co/eu9m4DyxTD Mooi blog van @sonjavanvuren
Martin Postmus (@Postmusparket) zegt
Introvert zijn is helemaal niet erg @sonjavanvuren Sonja! https://t.co/7wdzqKIPFJ mooie blog!