Welke woorden zijn er in de afgelopen tijd veel gebruikt? Niet alleen door marketeers. Ook door managementteams, directies, (zelfstandig) ondernemers… Misschien hebben ze van de week nog in jouw nieuwsbrief gestaan. Welke woorden ik bedoel?
“In deze onzekere tijden”
Google het maar eens. Er is geen ontkomen aan. Het verzadigingspunt is bereikt, of al overschreden. Je kunt het ook niet blijven zeggen. Maar ja, wat moet je dan? Het zijn tenslotte… onzekere tijden.
Aangezien dat voorlopig wel zo zal blijven (en in principe altijd al zo was, we zijn alleen verwend met een lange periode van relatieve stabiliteit), en het eerste schrik-stof is neergedaald, kun je weer wat vooruit turen.
Wat zie je als je vooruitblikt als ondernemer?
Heb je een paar ‘als dit, dan dat’ scenario’s voor je bedrijf? Verwacht je dat de switch naar online beklijft, zowel wat betreft kennismakingsgesprekken, meetings als dienstverlening? Zelfs al zou jij liefst alles offline doen?
Je gedachten, ideeën en gevoelens hierover beïnvloeden je acties. Of je doorgaat op dezelfde voet, die zo vertrouwd stapt, of dat je een sprong(etje) waagt of het zelfs over een hele andere boeg gooit.
Wat zie ik?
Als ik om me heen kijk en naar prospects en nieuwe klanten luister, dan komen de volgende zaken steeds opnieuw naar voren:
- de aandacht voor online is verwaterd of de inzet ervan is nooit van de grond gekomen, want “geen tijd” – die tijd is er nu wel, dus willen mensen een inhaalslag maken
- er zijn NU nieuwe klanten nodig omdat een belangrijk deel van de business is weggevallen door opdrachtgevers die abrupt op de rem zijn gaan staan
- er komen geen leads meer via offline events, zoals het geven van lezingen of workshops en het bijwonen van ondernemersbijeenkomsten
- de verwachting is dat de business blijvend zal veranderen en daarom willen mensen hun offline diensten en het werven van nieuwe klanten in ieder geval deels naar online verplaatsen
- het werk voelde al een tijdje minder prettig, dus het positieve van het wegvallen ervan is dat dit de ruimte creëert om van een paar ideeën nieuwe diensten te maken en te herpositioneren
Het kan ook zijn dat je juist nu doet wat je tot voor kort niet durfde
Zoals een nieuwe dienst die al (te) lang ‘in concept’ stond lanceren, met alle bijbehorende campagne toeters en bellen. Of dat boek schrijven. Of nu toch echt iedere werkdag een halfuur de tijd nemen voor LinkedIn.
Je kunt het zo groot of klein maken als je zelf wilt. Uitgaande van wat er “in deze onzekere tijden” wél kan. Wat soms best veel is. Al weet ik dat ik makkelijk praten heb. Mijn business is al sinds 2014 voor bijna 100% online.
Maaike van Kempen zegt
Ja, makkelijk praten. Heb dat ook met mijn werk vanuit huis en vanachter mn scherm. Gelukkig wel, want zie dat t flink schakelen was voor collega’s die voorheen juist 100% offline werkten, niet tof.
Heb je de podcast die ik met Heleen Moes opnam over ‘juist nu online gaan werken’ geluisterd? Handig voor coaches die overwegen hun klanten voortaan online te bedienen > https://podiumbouwer.com/moet-ik-nu-investeren-in-online-coaching-podcast-met-heleen-moes/
En wat ik juist nu (niet) ga doen? Ik heb niet opeens een switch gemaakt. Heb ook geen uitgestippelde route voor de komende periode maar hobbel mee met wat er komt.
Go with the flow!
Sonja van Vuren zegt
Nee, die podcast heb ik nog niet beluisterd, Maaike.
Goed dat je ernaar linkt voor de lezers van deze blog.
Inderdaad, ook jij hoefde niet opeens een switch te maken omdat je werk al voor een groot deel via online ging en voor zover dat niet het geval was, makkelijk naar online over te zetten was.