“Wat komt er toch veel kijken bij een nieuwe website…” Het is een verzuchting die ik al vaak gehoord heb en die klopt. Een nieuwe, goed gevulde website komt je alles behalve aanwaaien. Maar daar gaat deze blog niet over. Want wat er daarná gebeurt, nadat de website online is gezet, is interessanter.
Het begint het pas écht zodra je website online staat
Nou is het wel een climax, na maandenlang hard werken je website online zien staan. Veel mensen hebben dan een “zo, die klus is geklaard” gevoel, maar eigenlijk begint het dan pas echt.
Met die nieuwe website of dat redesign wil je tenslotte bepaalde doelen bereiken. Meer leads. Je mailinglijst uitbreiden. (Online) cursussen of e-boeken verkopen. Of iets heel anders.
Denkend vanuit jouw website doelen is de site tekstueel en visueel op een bepaalde manier ingestoken en geoptimaliseerd. Welke resultaten moeten er behaald worden, wil jij van “een succes” spreken?
Met deze vraag belanden we meteen bij het 1e goede excuus om je website doelen te negeren…
Excuus 1: geen tijd – lees: geen zin 😉
4 leads per maand is voor mij succes, maar wat moet je doen als het er minder of 0 zijn? Waar ligt ‘m dat aan? Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om me daarin te verdiepen, laat staan er dan ook nog iets mee doen.
Als je er nooit tijd voor hebt, dan heb je werk zat en heb je helemaal geen leads via je website nodig! Maar zonder gekheid, als je niet weet wát je moet veranderen of bijstellen om je doel dichterbij te brengen, dan wordt het lastig.
Daarnaast zijn de verwachtingen van een nieuwe website vaak te hoog, zeker op de korte termijn. Dus mensen zijn verrast áls er meer nodig is. Veel websitebouwers en klanten zijn meer gefocust op het maakproces (een project) en minder op wat daarna komt (een doorgaand proces).
Verder zie ik regelmatig dat er geen rekening is gehouden met het optimaliseren van de websiteteksten op zoekopdrachten waar de doelgroep ook daadwerkelijk op zoekt. Of dat er veel te weinig tekst op een website staat.
Zoekmachines hebben behoorlijk wat tekst nodig om te kunnen ‘zien’ wat je doet en waar je verstand van hebt, om vervolgens te bepalen of en wanneer (met welke zoekopdrachten) zij jouw website het beste kunnen tonen als één van de zoekresultaten.
Natuurlijk maak je ook en vooral teksten voor websitebezoekers! Maar die krijgen jouw website pas onder ogen via zoekmachines als die goed geïndexeerd is en daar is dus aardig wat tekst voor nodig.
Leestips als je meer wilt weten/leren:
- zoekwoordenonderzoek doen
- website optimalisatie
- 3 SEO tips
- SEO website onderhoud tips
- de conversie van je website verhogen
Excuus 2: genoeg werk via m’n netwerk
Het doel van m’n nieuwe website was dat ik minder afhankelijk zou worden van offline. Dus geen cold calling meer en direct mailings nabellen. Helaas is het anders gelopen, maar dankzij m’n netwerk heb ik toch genoeg werk.
Ook dit hoor ik vaak. Wat helaas ook vaak gebeurt, is dat er een moment komt dat de werkaanvoer via je netwerk vermindert of soms zelfs voor een langere periode volledig opdroogt. Dan is het een probleem als al je eieren in één mandje liggen.
Maar het is lastig om te investeren in online als je planning vol staat. Dan voel je weinig urgentie. Je maakt al genoeg uren per week en om er nou nog meer te maken voor… SEO?! Nou, nee, je weet wel wat leukers… en je schuift het door naar je future self.
Leestips:
- Heb jij ook zo’n mooie website… zonder leads?
- Hekel aan online marketing? Je bent niet de enige
- Eraan beginnen is geen probleem! Maar online marketing volhouden…
- 5 vragen voor een goede marketingstrategie
Excuus 3: er is gewoon niks aan
Ik weet dat ik makkelijk praten heb. SEO is een belangrijk onderdeel van mijn marketing werk en ik vind het leuk! Ja, écht waar 😀 Jij moet het erbij doen. Terwijl je als zzp’er of MKB’er al meer dan genoeg op je bordje hebt liggen.
Als je het leuk vindt en er energie van krijgt, dan spit je die Google Analytics statistieken wel om en weet je precies wat er te halen is in Google Search Console. Dan tweak je met de grootste lol verkooppagina’s en belangrijke blogs.
Maar ja… dat is nou eenmaal niet zo. Toch is er ook dan een mouw aan te passen en die heet online marketing minimalisme. Okay, 3 uur per week is misschien teveel gevraagd, maar 3 uur per maand, zou dat lukken? Of 1 uur per week? Probeer het eens!
Leestips:
- Waarom een online marketing actielijst afvinken niet werkt
- Goede marketing is marketing die bij jou past
- Online opvallen? Wees jezelf!
- Een marketingmodel dat werkt (voor mij dan)
- Opvallen door schurk marketing?
Geef een reactie