In deel 1 van deze SEO blogreeks heb ik geschreven over zoekwoorden onderzoek doen. Het resultaat daarvan is jouw gouden lijst: de maximaal 10 woorden/woordcombinaties/topics waarop je gevonden wilt worden. Je website optimaliseren op basis van deze lijst is de volgende stap. Deel 2 gaat dan ook over website optimalisatie.
Inhoudsopgave
- Begin met je belangrijkste landingspagina’s
- Laat je niet gek maken door Yoast
- Wat zijn meta-omschrijvingen?
- Gebruikmaken van de SEO kracht van interne links
- Website hiërarchie
- Pagina autoriteit (PA) beïnvloeden
- Je linkprofiel verbeteren
- Verschil tussen do-follow en no-follow
- Kwalitatieve backlinks bemachtigen
- Website optimalisatie bijhouden
- Duidelijke Call to Action per pagina
- Pagina’s puur en alleen voor SEO
- Technische SEO zaken
- Je website sneller maken
- Stap voor stap je hele website optimaliseren
Begin met je belangrijkste landingspagina’s
Wat zijn naast de homepage jouw belangrijkste landingspagina’s? Leg jouw eigen kijk daarop naast de statistieken van de webanalyse software die je gebruikt. Dat kan bijvoorbeeld Google Analytics, Matomo (voorheen Piwik) of Clicky zijn.
Welke pagina’s trekken de meeste bezoekers en welke zie jij het liefst bovenaan? De top 5 die hieruit voortvloeit, pak je als eerste aan. Bepaal welke zoekwoordencombinaties van je gouden lijst het beste bij welke pagina passen.
Optimaliseer nooit meer dan één pagina op een bepaalde zoekwoordencombinatie. Daarmee verspreid je het SEO-juice over meerdere pagina’s. Jouw eigen pagina’s concurreren dan met elkaar, wat natuurlijk ongewenst is.
Laat je niet gek maken door Yoast
Als de Yoast SEO plugin aangeeft dat je de opgegeven zoekopdracht voor die pagina wel wat meer mag gebruiken, negeer dat dan gerust, want Google is semantisch slim. Daarnaast schrijf je natuurlijk vooral voor mensen en niet voor algoritmes.
Neemt niet weg dat het gebruiken van de exacte zoekwoordencombinatie nog steeds belangrijk is. Zeker in het Nederlands. Google is in het Engels slimmer, zogezegd. Wat logisch is, want dat is wereldwijd bezien een belangrijkere taal.
Waar en hoe vaak de exacte zoekwoordencombinatie gebruiken?
Het ideale trefwoord-dichtheid percentage bestaat dus niet (meer), maar gebruik de exacte zoekwoordencombinatie liefst wel in:
- url
- titel
- intro
- één tussenkop of meerdere tussenkoppen als het een langer artikel is
- een paar keer in de body tekst (wederom afhankelijk van de lengte)
- alt tekst (afbeelding)
- SEO-titel (maximaal 65 tekens) en meta-omschrijving (maximaal 140 tekens)
Geen zorgen als je bestaande pagina’s aanpast waarbij het niet in de url staat. Ja, de url is nog steeds een SEO-factor, maar een kleine. Als je het toch wilt aanpassen, vergeet dan niet een 301 redirect in te stellen!
Wat zijn meta-omschrijvingen?
Meta-omschrijvingen zijn de korte stukjes tekst die je op de zoekmachine-resultatenpagina’s ziet. Het zijn als het ware kleine tekstadvertenties waarmee je de inhoud van de betreffende pagina’s aansprekend promoot, om zo een klik uit te lokken.
Het is niet zo dat je met het invullen hiervan garandeert dat het Google algoritme áltijd voor deze paragraaf kiest, maar het is wel een belangrijke richtinggever.
Gebruikmaken van de SEO kracht van interne links
Zorgen voor interne links – onder logische en gevarieerde ankerteksten – is ook van SEO belang, want:
- het is een vorm van websitenavigatie
- zegt iets over de website hiërarchie
- je kunt er de autoriteit van pagina’s mee beïnvloeden
Het eerste punt is duidelijk. Voordat ik inga op de twee daaropvolgende punten, eerst nog even iets over ankerteksten. Woorden waar een hyperlink onder zit, worden ankerteksten genoemd.
Ankerteksten zeggen liefst iets inhoudelijks over waar naartoe gelinkt wordt, maar forceer dat niet en hou het vooral natuurlijk. Over-optimalisatie werkt averechts! Plaats per pagina gewoon een paar linkjes op logische plekken.
Website hiërarchie
De pagina’s waar je binnen jouw website het meeste naar linkt, staan hoger in de website hiërarchie. Daarmee geef je dus een signaal af richting zoekmachines: dit vind ik de belangrijkste pagina’s.
Waar intern het meest naar gelinkt wordt, weerspiegelt echter lang niet altijd wat jij het belangrijkst vindt. De rubriek interne links in jouw analytics software kan je dan ook verrassen als je er nooit bij stilgestaan hebt.
In juli 2017 heeft Yoast een link teller toegevoegd aan haar SEO-tool voor WordPress websites. Er zitten twee tellers in: eentje voor het aantal interne links die in je blog zitten en eentje voor het aantal interne links naar die blog.
Pagina autoriteit (PA) beïnvloeden
Moz’s PA-score heeft een voorspellende waarde. Hoe hoger de PA, hoe meer kans dat die pagina beter scoort in Google. Je homepage heeft vaak de hoogste PA, omdat externe links meestal daarnaar verwijzen.
Een dieperliggende pagina die voor jouw business belangrijk is, kun je een kleine autoriteit boost geven door er vanaf de home of een andere pagina met een hoge PA naar te linken. Let er wel op dat het in de context past!
Context is namelijk één van de dingen die meegewogen worden door zoekmachines. De voornaamste reden waarom je een link plaatst, zou moeten zijn omdat deze van toegevoegde waarde is voor websitebezoekers.
Je linkprofiel verbeteren
Voor het verbeteren van je linkprofiel zou je 15 minuten van je wekelijkse SEO-uur kunnen reserveren. Iedere week schoon je waar nodig de interne links van een paar pagina’s op en loop je ook meteen de externe links na:
- haal overbodige links weg
- voeg voor de lezer nuttige links toe
- pas waar nodig ankerteksten aan
- ont-wees orphan pages (pagina’s waarnaar geen enkele andere pagina verwijst)
- achterhaal interne én externe gebroken links met brokenlinckcheck.com
Naast het zorgen voor een inhoudelijk ijzersterke website, met een goede interne link structuur, is het verkrijgen van relevante backlinks een hele belangrijke ranking factor.
De waardevolste link er één van een business gerelateerde website, waarvan zowel de domeinautoriteit als de autoriteit van de pagina waarvandaan gelinkt wordt, hoger zijn dan die van jou.
Verschil tussen do-follow en no-follow
Daarnaast wil je graag dat zo’n link do-follow is. Aan een no-follow link zit de code rel=”nofollow” vast, zodat er geen linkjuice meegegeven wordt en de Google crawlbot ziet dat dit een link is die niet gevolgd mag worden.
Dat betekent overigens niet dat Googlebots zich daar altijd door laten leiden. No-follow links “worden over het algemeen niet gevolgd”.
Kwalitatieve backlinks bemachtigen
Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks is een stuk moeilijker als je er net als ik niet voor wilt betalen, niet aan linkruil doet en nooit gastblogt. En nee, ‘aan content marketing doen’, levert zelden als vanzelf backlinks op. Dat is echt een mythe.
Je moet er gewoon hard voor werken. Jezelf zichtbaar maken. Reageren op blogs die je tof vindt en gebruikmaken van de voor ‘jouw mensen’ belangrijke Social Media kanalen. Ga het digitale gesprek aan, wees behulpzaam en vermijd de alleen-maar-zenden-stand.
Website optimalisatie bijhouden
Hou op een manier die jij prettig vindt bij welke pagina’s je waarop optimaliseert en wanneer je dat gedaan hebt. Ik gebruik er een Excel sheet voor en zet er ook de SEO-titels en meta-omschrijvingen bij. Zo zie je in één oogopslag hoe of wat.
Heb er trouwens erg in dat Google op de lengte van websitepagina’s en blogs let. Gebruik daarom minimaal 300 woorden. De inhoudelijke relevantie en kwaliteit voor de zoeker zijn echter altijd zwaarwegender.
Wat betekent ‘inhoudelijke relevantie en kwaliteit’? Geoptimaliseerde pagina’s die uitstekend aansluiten op de zoekopdrachten of -vragen en makkelijk te scannen zijn (i.v.m. usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid).
Het is dus niet zo dat je krampachtig meer tekst moet verzinnen. Zeker voor je homepage zou ik coulant zijn. Daarvandaan wil je mensen tenslotte graag zo snel mogelijk dóórsturen, lees: verder laten klikken.
Duidelijke Call to Action per pagina
Mooi als je meer traffic krijgt door steengoede optimalisatie, maar je wilt natuurlijk ook dat mensen meer doen dan enkel iets lezen op je website. Zoals doorklikken, zich abonneren op de nieuwsbrief of mailcontact met je opnemen. Lees daarvoor de Hoe verhoog je de conversie van je website? blog.
Bepaal per pagina wat de allerbelangrijkste Call to Action is en benadruk die tekstueel en/of visueel. Andere CTA’s haal je weg of maak je minder prominent. Durf in ieder geval een paar pagina’s rigoureus aan te pakken en monitor het effect:
- Daalt de bouncerate, het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder door te klikken? Kijk verder dan het weinigzeggende gemiddelde voor je hele website. Let vooral op de bouncerate van de voor jou belangrijkste pagina’s.
. - Krijg je meer nieuwsbrief inschrijvers? (indien van toepassing)
. - Ontvang je meer informatie- en/of offerte-aanvragen via je website?
Pagina’s puur en alleen voor SEO
Je kunt ook pagina’s maken die alleen bedoeld zijn voor gevonden worden via zoekmachines. Zulke SEO-landingspagina’s komen nergens terug in je navigatie en je linkt er niet naartoe vanaf andere pagina’s (ze bevatten wel uitgaande interne links).
Dat kan bijvoorbeeld nuttig zijn als je gevonden wilt worden op een zoekopdracht met plaatsnaam waaruit een koopintentie blijkt. Denk aan ‘websitebouwer Tilburg’, terwijl jouw bedrijf in Berlicum gevestigd is.
Het kan ook interessant zijn om een gratis weggever SEO-landingspagina te maken. Eentje die commerciëler is dan je ‘gewone’ inschrijfpagina. Het is leuk om te ontdekken welke van deze twee beter presteert.
Technische SEO zaken
Aan SEO zit ook een technische kant. Zo wordt de snelheid van je website steeds belangrijker door de opkomst van mobiel. Google roept al heel lang “mobile first” en sinds juli 2019 is mobile-first indexing de default geworden.
Als je wilt kun je er meer over lezen in deze blog: 3 SEO missers die je eenvoudig kunt oplossen. Daarin wordt ook het belang van https behandeld en het voordeel van een .xml sitemap.
Qua websitesnelheid kun je de volgende vuistregel aanhouden:
Meer dan de helft van de mensen verlaat een websitepagina die langer dan 3 seconden nodig heeft om volledig te laden.
Je website sneller maken
De basis van een snelle website is een goed template of ontwerp dat strak in de codesteigers staat. Zelf kun je adequate hosting regelen en het beeldmateriaal op je site zo klein mogelijk houden (de WordPress plug-in ShortPixel Image Optimizer helpt mij daarbij).
Een browser caching plug-in zoals WP Super Cache zorgt voor meer snelheid door de uitwisseling van bestanden tussen browsers en servers te beperken. Plug-ins nemen overigens ook data-ruimte in, dus gebruik ze met mate.
Wil je de snelheid van jouw website testen? Dat kan op websites zoals pingdom en GTmetrix of met Google’s PageSpeed tool.
Stap voor stap je hele website optimaliseren
Na het optimaliseren van de 5 belangrijkste pagina’s, neem je stap voor stap de rest van je website onder handen. Jouw gouden SEO lijst raakt nooit uitgeput, er zijn tenslotte altijd aanpalende zoekopdrachten te vinden.
Eerder geoptimaliseerde pagina’s die na een aantal maanden achterblijven qua resultaten neem je opnieuw onder de loep en pas je aan. Zo zwengel je continu en structureel jouw SEO-vliegwiel aan.
Deze blogreeks is bedoeld voor mensen die niet meer dan één uur per week aan SEO willen of kunnen besteden. Na het zoekwoorden onderzoek zal continue optimalisatie en monitoring dat wekelijkse uur met gemak opsouperen.
Pas maar op, straks wil je meer dan dat ene uurtje! 😉
.
Kun je wel wat website optimalisatie hulp gebruiken? Je weet me te vinden.
.
Geef een reactie