“Hier heb je m’n website. Ik ben het zat, die zoekmachineoptimalisatie! 😉 ” Deze onderwerpregel springt me direct tegemoet bij het openen van m’n mail. Ik moet glimlachen als ik de naam van de afzender zie. Een tijdje terug hebben we uitgebreid koffie zitten drinken terwijl we op onze laptops haar website aan het doornemen waren. Eén zin riep ze met enige regelmaat enthousiast uit:
“Dat ga ik regelen!”
Nou hoor ik dat vaak. Het komt jou misschien ook bekend voor. In het enthousiasme van dat moment wil je van alles en denk je dat je het allemaal ‘gewoon even’ gaat doen. Ook vanuit kostenoogpunt handig, toch? En dan leer je meteen meer over WordPress en plugins enzo.
Gezien deze hartenkreet krijg ik de indruk dat ze van gedachten veranderd is. Nieuwsgierig open ik haar mail. Die is kort en bondig. Ze snapt wat we besproken hebben en het belang ervan. Geen probleem. Zelf alles uitzoeken, organiseren en implementeren? Een probleem.
Maar laat ik beginnen bij het begin en antwoord geven op een paar vragen
- Wat is zoekmachineoptimalisatie?
- Waarom komt zoekmachineoptimalisatie zo vaak niet van de grond?
- Het kip en ei verhaal
- Waarom is in ieder geval een goede zoekmachineoptimalisatie basis tóch belangrijk?
- Zowel offline als online kunnen niet zonder jouw commitment
- Ik begin altijd met een algemene website review
- De zoekwoorden vinden die ‘jouw mensen’ gebruiken
- jouw ‘gouden lijst’ samenstellen
- Nu is het even afwachten
- Vertrouw niet alleen op Google
- Meer uit zoekmachineoptimalisatie halen zonder enorme (tijd)investering
- Het is belangrijk dat je bezig blijft met SEO
- Je kunt er nog veel verder mee gaan, met SEO
Wat is zoekmachineoptimalisatie?
Activiteiten die bedoeld zijn om een websitepagina goed te laten scoren in de organische resultaten van zoekmachines wordt zoekmachineoptimalisatie genoemd. De Engelse term daarvoor, Search Engine Optimization (SEO), wordt ook veel gebruikt.
Met ‘goed scoren’ bedoel ik dat je met een voor die pagina relevante zoekopdracht (die uiteraard ook relevant is voor je doelgroep) liefst bovenin pagina 1 staat.
Waarom komt zoekmachineoptimalisatie zo vaak niet van de grond?
Er is een tijd geweest dat je ver kwam door o.a. linkfarming en het (verstopt) dichtsmeren van je website met zoekwoorden. Gelukkig is dat allang niet meer zo. Het zoekalgoritme van Google wordt steeds geavanceerder, waardoor oneigenlijke praktijken minder effectief zijn.
Deugdelijke zoekmachineoptimalisatie vraagt om een lange adem vanwege het alsmaar toenemende aantal websites en de bijbehorende online concurrentie. Naast kennisgebrek is dat een belangrijke reden waarom ZZP’ers en MKB’ers zoekmachineoptimalisatie uitstellen (en van uitstel komt…).
Het kip en ei verhaal
Al is en blijft online ‘hot’, bij een niet te onderschatten aantal ondernemers komen de meeste opdrachten nog steeds via het offline netwerk binnen. Het is een ‘kip en ei verhaal’. Het één heeft met het ander te maken. Doe je veel offline, dan gebeurt daar meer.
Dit werkt als een bevestiging. Zie je nou wel dat je het niet nodig hebt? Een online visitekaartje is prima. Nadat mensen je ‘in het echt’ hebben gesproken, kunnen ze op een later moment op je website kijken. Je houdt contact via mail, telefoon of WhatsApp. (Gaat dat écht zo in de praktijk?)
Waarom is in ieder geval een goede zoekmachineoptimalisatie basis tóch belangrijk?
Iedere ondernemer of onderneming is gebaat bij een gezonde offline en online balans. Het ligt er natuurlijk aan wat je business is, maar meestal is het slimmer om je eieren niet allemaal in hetzelfde mandje te leggen. Daarnaast zijn er genoeg concurrenten die online niet stilzitten.
Brochures en offline bijeenkomsten hebben aan waarde ingeboet. Een effectieve website en een waardevol online netwerk zijn belangrijker geworden. Nou hoef je met een brochure niet meer bezig te zijn na het drukken, maar ook die komt niet ‘zomaar’ bij prospects terecht.
Zowel offline als online kunnen niet zonder jouw commitment
Je zult hoe dan ook moeite moeten doen om ‘jouw mensen’ te bereiken. Online oogt misschien rustiger en makkelijker. Voor de computer, met je tablet op schoot of je smartphone in de hand. Maar als je meer uit online wilt halen, is er simpelweg werk aan de winkel.
Dat begrijpen de meeste mensen ook wel. Sommigen gaan van daaruit tot actie over, zoals de ondernemer waar ik deze blog mee begon. Het viel haar alleen tegen om zelf die SEO basis neer te leggen. Maar omdat ze écht gemotiveerd is, laat ze het daar niet bij. Vandaar dus die mail.
Ik begin altijd met een algemene website review
- de belangrijkste woorden en woordcombinaties achterhalen waarop je website (onbewust) geoptimaliseerd is
- nagaan of de metateksten overeenkomen met de feitelijke inhoud van je website
- de interne link structuur onder de loep nemen
- bekijken of de navigatie zowel zoekmachine- als bezoekersvriendelijk is
. - de snelheid van je website checken, bekijken waar het sneller kan en advies geven over hoe je dat voor elkaar kunt krijgen
. - de websites van maximaal 3 concurrenten die jij goed vindt SEO-analyseren
Waarom is bovenstaande belangrijk en interessant?
Kort samengevat:
- Je wilt weten of de woorden waarop je website (onbewust) geoptimaliseerd is overeenkomen met wat mensen daadwerkelijk intikken in Google.
- Metateksten zijn de titel, de omschrijving en de url en vertellen Google gezamenlijk waar een webpagina over gaat. Logisch en belangrijk dus dat die overeen moeten komen met de feitelijke inhoud.
- Met interne links laat je Google zien welke eigen websitepagina’s jij het belangrijkst vindt. Die interne links zet je liefst onder relevante zoektermen die op een natuurlijke manier in je teksten voorkomen.
- Een logische navigatiestructuur navigeert bezoekers slim en gebruiksvriendelijk door je website heen. En voor Google is de sitemap een leidraad.
. - De snelheid van je website is een belangrijke SEO factor, zeker sinds Google overgestapt is naar mobile first indexing. Meer dan de helft van de mensen verlaat een websitepagina die langer dan 3 seconden nodig heeft om volledig te laden.
. - Hoe concurrenten hun website (onbewust) geoptimaliseerd hebben kan nuttige inzichten opleveren die voor jou relevant zijn.
De zoekwoorden vinden die ‘jouw mensen’ gebruiken
Het globale beeld is nu geïnventariseerd en duidelijk. De volgende concrete actie is in Google Search Console bekijken via welke woorden en woordcombinaties mensen op jouw site terechtkomen. Dat leggen we naast:
- wat er uit de website review is gekomen
- wat je van (potentiële) klanten hoort
- jouw eigen ideeën
Op basis van de schat aan informatie die we hierdoor verzameld hebben, kan ik zoekwoorden onderzoek doen en kunnen we:
jouw ‘gouden lijst’ samenstellen
De maximaal 10 woorden/woordcombinaties/topics waarop jij gevonden wilt worden. Niet generieke (grote concurrentie), maar specifieke zoekopdrachten (relevante niches), die haarfijn aansluiten bij het taalgebruik van jouw doelgroep en hoe zij zoeken in Google.
De volgende stap is het optimaliseren van de website op basis van de ‘gouden lijst’. Daarbij staat leesbaarheid voorop. De SEO tool van Yoast is een handig hulpmiddel, maar laat je er niet gek door maken. Het is echt niet zo dat alle bolletjes iedere keer groen moeten zijn.
Ook corrigeer ik spellingfouten en herschrijf en reorganiseer waar nodig vanuit (mobiel) gebruiksgemak en om mensen te triggeren, denk aan:
- pakkende introducties
- aansprekende en logische tussenkoppen
- geen tekstbakstenen en afdoende witregels
- overzichtelijke bulletpoints waar mogelijk en nuttig
- meteen zorgen voor een sterke interne linkstructuur
Nu is het even afwachten
Want Google indexeert jouw website niet van vandaag op morgen op de manier zoals jij dat het liefste zou zien. Hoe je de komende tijd in de organische zoekresultaten verschijnt en het gedrag van sitebezoekers leveren nieuwe input voor verdere optimalisatie.
In de tussentijd zit je niet stil. Je probeert een paar kwalitatieve backlinks te bemachtigen. Want relevante sites met autoriteit die naar jouw website linken, schroeven de jouwe op, wat SEO-goed is. Mits het geen no-follow links zijn, al kunnen zulke links wel voor waardevolle bezoekers zorgen.
Vertrouw niet alleen op Google
Waarschijnlijk hoef ik je niet uit te leggen dat je als ZZP’er of MKB’er in een stevig concurrerende markt niet alleen op organische (lees: onbetaalde) resultaten in Google kunt vertrouwen. Het is ook belangrijk dat je actief bent op de voor jouw doelgroep relevante Social Media.
Waarbij spammen niet werkt. Maar ook dat zul je al -tig keer gehoord hebben. De mensen die daarnaar handelen, Social Media gewoon léuk vinden, kennis delen en de interactie opzoeken, bouwen een online reputatie en netwerk op die hun waarde op de lange termijn bewijzen.
Meer uit zoekmachineoptimalisatie halen zonder enorme (tijd)investering
Ik help MKB’ers en ZZP’ers met zoekmachineoptimalisatie, zonder dat ze daar een enorme (tijd)investering voor moeten doen. Waardoor je lekker met je klanten bezig kunt zijn en “ik moet meer uit m’n website halen” niet meer rondspookt in je hoofd.
Pas maar op, aan het eind van de rit vind je SEO nog leuk ook! 😀 In ieder geval maak ik het graag makkelijker voor jou door een goede basis neer te leggen die je vervolgens eenvoudig zelf kunt bijhouden, want:
Het is belangrijk dat je bezig blijft met SEO
Als de SEO van jouw website goed is én blijft, dan draagt dat bij aan jouw online zichtbaarheid. Daarom is het zo belangrijk dat je het integreert in jouw online palet. Dat palet kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
- wekelijks actief op Social Media (wat mij betreft maximaal 2 kanalen)
- 1x per maand bloggen
- een maandelijkse e-mailing
- regelmatig aan SEO onderhoud doen
- een paar keer per jaar tijd maken voor websiteverbetering
Zo’n palet heb je hard nodig om als kleine speler online aandacht te trekken in een volle markt. De manier waarop en in welke mate, verschilt per ondernemer, doelgroep en werkgebied.
Je kunt er nog veel verder mee gaan, met SEO
De vraag is of je dat wilt. Mijn ervaring is in ieder geval dat het zetten van de SEO basisstappen zelfstandig ondernemers en kleinere MKB bedrijven afdoende rendement oplevert. Tijd en kosten blijven in een gezonde verhouding tot de baten staan.
Beter gevonden worden via Google en zichtbaar zijn op Social Media, en op die manier jouw online autoriteit uitbouwen, gaan je onvermijdelijk business brengen. Klanten krijg je vaak via-via. Door online relevant en zinvol aanwezig te zijn faciliteer je zulk toeval.
.
Neem contact op als je de SEO basisstappen wilt zetten of er meer over wilt weten. Check het SEO spreekuur als je SEO zelf wilt doen, maar wel wat advies en praktische tips kunt gebruiken.
.
deze december 2014 blog heb ik ge-update & aangevuld en opnieuw gepubliceerd op 1 februari 2020
.
Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt
Goede uitleg! RT @sonjavanvuren: Waarom komt zoekmachineoptimalisatie (SEO) zo vaak niet van de grond? http://t.co/vQ03J81c4f [nieuwe blog]
Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt
Heldere uitleg wat SEO voor jou kan doen. En hoe @sonjavanvuren werkt. Blog http://t.co/CSGgVgsjpa
kitty Kilian zegt
Uitstekend stuk! ben benieuwd wat Ruben Bunskoeke er van vindt. Of Hans Keeren, Om zomaar twee SEO-ers te noemen.
Sonja van Vuren zegt
Dankjewel, Kitty en ja, ik ben ook benieuwd wat Ruben ervan vindt. ‘Helaas’ zit ie momenteel in Cuba. Maar wat in een goed vat zit…
Dit is in ieder geval de werkwijze die in de loop der tijd gegroeid is. Daarbij was ikzelf steeds het proefkonijn. Er superveel over lezen, kijken of het werkt en hoe dan precies en waar ik wat moest aanpassen, tweaken, uitdiepen of (her)ontdekken.
Daarnaast kwamen er in de praktijk mensen op me af die wel al aan het bloggen waren, maar verder vooral offline bezig waren. Dat ’t bij mij juist omgekeerd is (veel online dus), trok ze aan. Dan ga je in gesprek en bleek dat ik hen met de kennis en praktijkervaring die ik inmiddels heb, goed kan helpen.
Aardig wat zzp’ers en kleine mkb’ers weten niet zo veel van SEO, al zijn ze wel bekend met de term. Ze vragen zich af wat nou precies het nut ervan is en ervaren het als ondoorzichtig. En nogal wat mensen durven niet zelf te ‘rommelen’ in het content management systeem van hun site.
Aangezien ik het eveneens ontzettend leuk werk vind om het ook letterlijk in WordPress CMS’en voor elkaar te maken, dacht ik, hier moet ik iets mee. Et voila.
Kitty Kilian zegt
Ik vind het idee van de tien belangrijkste keywords slim. Dat houdt het manageable. Als ik dat goed spel. Ik weet niet of SEO-ers het ermee eens zijn, maar het geeft een handvat en het is werkbaar. Als je SEO-blogs leest lijkt het vaak een taak zonder einde. Dat schrikt af.
Sonja van Vuren zegt
Dat schrikt inderdaad veel mensen af. Misschien is dat in bepaalde gevallen ook precies de bedoeling, als men eigenlijk het liefst voor bedrijven wil werken die jaarlijks budget vrijmaken om het (bijna) volledig uit te besteden.
Zelfstandigen en kleine mkb’ers doen nog veel zelf, hebben minder budget en zijn enorm geholpen met een degelijke basis waarop ze vervolgens zelf kunnen voortbouwen, op een gezonde en motiverende tijd/kosten/baten manier.
Bernard Kuipers zegt
Knap samengevat! Leuk lezen, ook. Ik vind SEO verschrikkelijk. Niet in de zin dat het ik het niet kan bevatten, maar ik heb meer de pest aan ‘dat het zo werkt’. Wat ik ‘grappig’ vind is dat sommige mensen/bedrijven geweldig hun best doen om ‘hoog in Google te komen’, terwijl ze maar heel lokaal zaken doen. Met een plaatsnaam erbij stonden ze al jaren ‘bovenaan’.
Sonja van Vuren zegt
Dankjewel, Bernard en ha, ja, daar maak je een ‘grappig’ punt inderdaad.
Maar voor veel mensen is nogal wat SEO spul nou eenmaal niet zo logisch voor de hand liggend. En er lopen in dat vakgebied ook veel cowboys rond.
Moet zeggen dat ik SEO steeds leuker ben gaan vinden. Dat je ‘dat het zo werkt’ voor jezelf kan laten werken, zeg maar – da’s toch wel leuk, als dat lukt.
@lizzz zegt
RT @KittyKilian: Uitstekende uitleg van SEO-aanpak http://t.co/IDmAJKgkb8 @sonjavanvuren
Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt
Als je meer uit online wilt halen, is er simpelweg werk aan de winkel. @sonjavanvuren http://t.co/MPfvfkyaes
@EefHermans zegt
“Hier heb je m’n website. Ik ben het zat!” Handige SEO-tips van @sonjavanvuren http://t.co/bfUgZDn4FG
Cathelijne Esser (@CathelijneEsser) zegt
Is je SEO-basis op orde? Uitgebreid art. over wat dat behelst voor kleine ondernemers, door @sonjavanvuren http://t.co/lepi4ZgUTV
Kitty Kilian zegt
Ik meen dat follow en no-follow voor links niet meer uitmaakt – heeft iemand mij verzekerd
Sonja van Vuren zegt
Google zegt ‘in principe’ no-follow links niet te volgen. Daar kun je dus alle kanten mee uit. Het is in ieder geval wel een ietszeggend ‘label’ dat aan een link meegegeven wordt. En Google kan dat al dan niet negeren of respecteren.